Τον περασμένο Νοέμβριο ο Ε. Μυτιληναίος σε συνέντευξη που είχε παραχωρήσει στο Reuters είχε πει “Καταναλώνουμε 1,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, δε θα ήταν δύσκολο να προσφέρουμε ακόμη 1 δισ. στη χονδρεμπορική αγορά” κάνοντας ειδική μνεία στο γεγονός ότι η Ελλάδα στηρίζεται στο ρωσικό φυσικό αέριο για να καλύψει τις ανάγκες της.
Εκείνο το οποίο δεν είχε πει στη συνέντευξη ο κ. Μυτιληναίος είναι ότι μέσω της κοινής εταιρείας της Motor Oil Hellas και της Μυτιληναίος, M&M Gas, είχαν ήδη ξεκινήσει σε μικρές ποσότητες οι εισαγωγές αερίου μέσω αγωγού. Μάλιστα από τον περασμένο Δεκέμβριο, η Μυτιληναίος ξεκίνησε να εισάγει από τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα και το σταθμό του Σιδηροκάστρου ποσότητες φυσικού αερίου που είχε αγοράσει απευθείας από τη Gazprom.
Με την είσοδο της Μυτιληναίος είναι η πρώτη φορά που γίνονται πωλήσεις ρωσικού αερίου απευθείας σε τελικό πελάτη, πρακτική η οποία τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα μετά το 2011 εφαρμόζεται ευρέως σε άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές από την Gazprom, ενώ σηματοδοτεί δύο σημαντικές αλλαγές στην αγορά φυσικού αερίου:
Οι πωλήσεις προς την Μυτιληναίος, δείχνουν ότι η ρωσική εταιρεία ενδιαφέρεται να ξεκινήσει να πουλά απευθείας μέσω αγωγού και χωρίς ενδιάμεσους, ιδιαίτερα σε μεγάλους πελάτες.
Επίσης, επιτυγχάνεται το άνοιγμα της αγοράς και η ενίσχυση του ανταγωνισμού καθώς υπάρχει η δυνατότητα ανταγωνιστικών τιμών. Στην περίπτωση της Μυτιληναίος, η σύμβαση που έγινε με τον ξένο ενεργειακό κολοσσό, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική για την ελληνική εταιρία καθώς προμηθεύεται αέριο με τιμές χαμηλότερες από το «κατώφλι» της ΔΕΠΑ.
Καταλυτικό ρόλο για τις εξελίξεις έχουν παίξει τα μέτρα που έχει αναλάβει να εφαρμόσει η ΔΕΠΑ, ενώπιον της Επιτροπής Ανταγωνισμού για το άνοιγμα της αγοράς αερίου. Στα μέτρα αυτά περιλαμβάνεται και η εκχώρηση δυναμικότητας στο Σιδηρόκαστρο, που σημαίνει ότι ενώ μέχρι πρόσφατα η ΔΕΠΑ καταλάμβανε το σύνολο της χωρητικότητας του αγωγού, πλέον είναι υποχρεωμένη να παραχωρήσει και σε τρίτους ένα τμήμα.
Η Mυτιληναίος με την κίνηση αυτή κατάφερε να φτιάξει ένα χαρτοφυλάκιο με διαφορετικές πηγές προμήθειας φυσικού αερίου. Μετά τις ποσότητες LNG που εισάγει, έχει και αντίστοιχες μέσω του αγωγού, με αποτέλεσμα να διαμορφώνει ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό μείγμα.
Το νέο στάτους στην αγορά αερίου δίνει στη Μυτιληναίος ένα σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα όχι μόνο για την αγορά του αερίου αλλά και για την αγορά του ηλεκτρισμού, με δεδομένο ότι το αέριο αξιοποιείται πρωτίστως από τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής της Μυτιληναίος. Έτσι έχοντας την ευελιξία της εισαγωγής αερίου από αγωγό αλλά και εποχικά φθηνότερου υγροποιημένο φυσικού αερίου LNG, επιτυγχάνεται μεγαλύτερη ευελιξία και χαμηλότερο κόστος καύσιμου που ενισχύει την ανταγωνιστικότητα των μονάδων. Oι μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με φυσικό αέριο της εταιρίας να δουλεύουν περισσότερες ώρες σε σχέση με τους ανταγωνιστές της, ενώ αυτό θα συμβάλει σημαντικά και στη μείωση του ενεργειακού κόστους, που παραμένει υψηλό στη χώρα μας.
πηγές : Capital.gr, euro2day.gr