Η ιστορία της πιο επιτυχημένης ελληνικής Startup

Η ελληνική Startup σκηνή μπορεί να μην συναγωνίζεται αυτή ορισμένων χωρών, όπως των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου, έχει πραγματοποιήσει όμως τεράστια άλματα προόδου τα τελευταία 2-3 χρόνια.

Με την μία νεοφυή επιχείρηση να αναφύεται μετά την άλλη και τα επενδυτικά ταμεία να κάνουν ακριβώς το ίδιο (τουλάχιστον 6 νέα Venture Capital Funds στο τέλος του 2017), είναι αναμφίβολα η καλύτερα στιγμή να ξεκινήσει κάποιος την δική του επιχειρηματική ιδέα ή να γίνει μέλος μιας άλλης.

Παρά λοιπόν τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες, το Business Review Greece σας παρουσιάζει την ελληνική startup που όχι μόνο επιβίωσε την κρίση, αλλά έκανε εξαιρετικές χρονιές, επεκτάθηκε στο εξωτερικό και πραγματοποίησε ένα επιτυχημένο exit.

Ο λόγος για την  Taxibeat (ή απλά Beat όπως λέγεται τώρα) η οποία ήταν ίσως το πρώτο success story ελληνικής Startup και δουλεύει ουσιαστικά όπως και η Uber, πριν όμως γίνει μόδα, πόσο μάλλον φτάσει στην Ελλάδα.

Το μόνο που χρειάζεται να κάνει κανείς είναι να κατεβάσει την εφαρμογή στο κινητό του, να διαλέξει την διαδρομή που θέλει να κάνει και ένα ταξί θα φτάσει ακριβώς στο σημείο που βρίσκεται. Εν τω μεταξύ μπορεί να βλέπει ζωντανά σε χάρτη το σημείο που βρίσκεται το ταξί, πόσο θα του κοστίσει η διαδρομή περίπου απο πρίν, αλλά και να αξιολογήσει τον ταξιτζή του, αφού κάθες ένας από αυτούς έχει το δικό του προφίλ με όλες τις αξιολογήσεις που έχει λάβει από προηγούμενους χρήστες.

Ιδρύθηκε το 2011 από τον Νίκο Δρανδάκη, όταν είχε βρεθεί με έναν φίλο του σε ένα απομονωμένο μέρος κοντά στην Κηφησιά. Όταν ο φίλος του τον ρώτησε πόσο τέλειο θα ήταν να μπορείς να καλέσεις ταξί και να δείς ακριβώς πού είναι, η ιδέα του Taxibeat άρχισε να γεννιέται.

Σχηματίστηκε η αρχική ομάδα από τον Νίκο και δύο προγραμματιστές, τον Κωστή και τον Μιχάλη. Μόλις βρέθηκε η χρηματοδότηση (40,000 ευρώ) στεγάστηκαν σε ένα μικρό γραφειάκι που χωρούσε 2-3 άτομα και μέσα σε 3,5 μήνες, ανέπτυξαν δύο iOS εφαρμογές (για οδηγό και πελάτη) που επικοινωνούσαν μεταξύ τους σε πραγματικό χρόνο.

Ο εμπνευστής της ιδέας, ο Νίκος Δρανδάκης, δεν συμμετείχε στην ανάπτυξη της εφαρμογής, γυρνούσε όμως νυχθημερόν τις πιάτσες της Αθήνας, προσπαθώντας να πείσει του ταξιτζήδες έναν-έναν να μπουν στην εφαρμογή. Μεγαλύτερο σύμμαχός του η κρίση: «Οι οδηγοί είχαν πολύ μεγάλη ανάγκη για πελάτες. Εμείς τους προσφέραμε μία υπηρεσία που αύξανε την πελατεία τους χωρίς να πληρώνουν σταθερή συνδρομή». Μέσα σε αυτό το μικρό χρονικό διάστημα κατάφερε να διασφαλίσει ένα στόλο 100 αυτοκινήτων έτοιμο να δεχθεί τους πρώτους πελάτες.

Το λανσάρισμα της εφαρμογής χαρακτηρίστηκε θριαμβευτικό – μέσα στις τρεις πρώτες ώρες διάθεσης της η εφαρμογή βρέθηκε στην κορυφή του App Store. Ταυτόχρονα όμως ήταν και καταστροφικό, όπως έχει παραδεχτεί στο παρελθόν κι ο ίδιος ο κ. Δρανδάκης, αφού τα 100 ταξί δεν επαρκούσαν να καλύψουν την ζήτηση.

Με τις αξιολογήσεις των οδηγών ταξί από πελάτες που έβαλε στο παιχνίδι η εφαρμογή μπήκε τέλος στις πολλαπλές κούρσες, στις απορρίψεις πελατών («δεν πάω εκεί») και σε πολλά πολλά παράδοξα που συνόδευαν τον κλάδο για χρόνια. Παρόλο που οι απαιτήσεις για να εγγραφεί κανείς στην υπηρεσία δεν ήταν παρά η άδεια λειτουργίας, μια σταθερά κακή αξιολόγηση έκοβε τους ταξιτζήδες από το σύστημα.

Ύστερα από την πρώτη χρηματοδότηση από το Openfund (ένα από τα VC funds που αναφέρθηκε προηγουμένως) ήρθε και μία δεύτερη από τον Απόστολο Αποστολάκη, ιδρυτή του e-shop.gr και πρωταγωνιστή σε πολλές startups. Το καλοκαίρι του 2011 η εταιρεία έφτασε κοντά σε “λουκέτο” από την μαζική απεργία ταξί που έγινε εκείνη την περίοδο και κόστισε σημαντικά έσοδα.

Μετά από έναν χρόνο, η ομάδα μεγάλωσε, το μικρό γραφειάκι έδωσε τη θέση του σε σύγχρονα προσαρμοσμένα στα δεδομένα του ψηφιακού κλάδου γραφεία και η υπηρεσία αποφάσισε να κάνει το μεγάλο άλμα ταξιδεύοντας στο εξωτερικό, σε 4 νέες χώρες.

Η πρώτες κινήσεις ήταν για τις αγορές της Βραζιλίας, του Μεξικού, του Περού και της Γαλλίας, με το Περού να ανταποδίδει τις προσδοκίες τους χάρει στην ομοιότητά του με την ελληνική αγορά. Η μεγάλη εκγληματικότητα, τα θέματα ασφαλείας και η χαμηλή ποιότητα των ταξί των χωρών της Λατινικής Αμερικής δημιουργούσαν από μόνα τους την ανάγκη για ασφαλή και αξιοπρεπή μετακίνηση στην οποία βρήκε πλήρη εφαρμογή η ιδέα του Taxibeat.

Μπορεί η Γαλλία να μην απέδωσε όπως περίμεναν, ούτε και η Βραζιλία, το Περού όμως ουσιαστικά τους ”έσωσε” όπως είχε πεί ο Δρανδάκης. Η πιο πρόσφατη επέκταση έγινε τον Ιούνη του 2018, στην πρωτεύουσα της Κολομβίας, την Μπογκοτά. Μπορεί κανείς να φανταστεί τον λόγο που επιλέχθηκε, αφού είναι άλλη μια “κλασσική αγορά ταξί” όπως οι προηγούμενες.

Το μεγάλο μπαμ και η… δικαίωση ήρθε το 2016. Ο Γερμανικός όμιλος Daimler, μέσω της θυγατρικής του MyTaxi, ήρθε σε συμφωνία με την Beat και την εξαγόρασε για 43,000,000 ευρώ! Τα πράγματα παρέμειναν όπως ακριβώς είχαν, καθώς όλοι οι υπάλληλοι έμειναν στις θέσεις τους. Βέβαια οι ιδρυτές και επενδυτές διαιώθηκαν επάξια και η εταιρεία πήρε την χρηματοδότηση που έψαχνε.

Σήμερα η Beat συνεχίζει να αναπτύσσεται με ταχύτατους ρυθμούς, έκανε εντυπωσιακό rebranding, απασχολεί πάνω απο 130 υπαλλήλους στην Αθήνα και αναζητά συνεχόμενα καινούργιους.

Αποτελεί τρανό παράδειγμα ότι μια απλή ιδέα μπορεί να εξελιχθεί σε πραγματικότητα, με υπομονή και σωστό σχεδιασμό.

Μείνετε συντονισμένοι στο Business Review για ακόμα περισσότερες ιστορίες πετυχημένων Startup από Ελλάδα και εξωτερικό!

 

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial