Success Story: Jeff Bezos

Success Story: Jeff Bezos

bezos

Από τον Οκτώβριο του 2017, ο άνθρωπος με τη μεγαλύτερη καθαρή αξία περιουσίας στον πλανήτη είναι ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Amazon Jeff Bezos, εκτοπίζοντας τον Bill Gates της Microsoft από την θέση του πιο πλούσιου ανθρώπου στον κόσμο. Ο 62χρονος Bill Gates κατείχε την πρώτη θέση από το Μάιο του 2013, και έχει δωρίσει το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας του σε φιλανθρωπίες. Αυτή τη στιγμή η περιουσία του Bezos ανέρχεται σε 157 δισ. δολάρια έναντι των 90 δισ. δολαρίων του Gates.
Ο Jeff Bezos γεννήθηκε στις 12 Ιανουαρίου 1964 στο Αλμπουκέρκι του Νιου Μέξικο από την 17χορνη τότε μαθήτρια λυκείου Ζακλίν. Πατέρας του ήταν ο Theodore John Jorgensen και γι αυτό το όνομα του ηταν Jeffrey Preston Jorgensen. Το επίθετο Bezos το απέκτησε σε ηλικία 4 ετών, από τον δεύτερο σύζυγο της μητέρας του Miguel “Mike” Bezos, έναν Κουβανό που μετανάστευσε στις ΗΠΑ σε ηλικία 15 ετών. Μετά το γάμο η οικογένεια μετακόμισε στο Τέξας, ενώ αργότερα, όταν ο Bezos πήγαινε γυμνάσιο, στο Μαϊάμι. Το 1986 ο Μπέζος αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο Πρίνστον με πτυχίο στην μηχανολογία και την πληροφορική (Bachelor of Science degrees in electrical engineering and computer science).
Μετά την αποφοίτησή του, εργάστηκε στη Γουόλ Στριτ, από όπου έφυγε πριν σκάσει η μεγάλη φούσκα των dot.com. Συνέλαβε την ιδέα της Amazon εν πτήσει, σε ένα ταξίδι από το Σιάτλ στη Νέα Υόρκη το 1995, όπου έγραψε τους βασικούς άξονες ενός επιχειρηματικού σχεδίου για μια εταιρεία που θα πουλούσε βιβλία μέσω διαδικτύου. Ο ίδιος δεν είχε χρήματα, έτσι αναγκάστηκε να δανειστεί από συγγενείς και φίλους για να υλοποιήσει το όνειρό του. Παράτησε την καλοπληρωμένη εργασία του και μετακόμισε στην Ουάσιγκτον, όπου άνοιξε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα στο γκαράζ του σπιτιού του.
Η Amazon, που άρχισε τη λειτουργία της ως ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο, κερδίζει συνεχώς κομμάτι της πίτας από τους παραδοσιακούς παίχτες, προσφέροντας στους πελάτες της μία ευρύτατη γκάμα προϊόντων, από βιβλία, ηλεκτρονικά είδη και παιχνίδια έως λαχανικά σε χαμηλό κόστος και χωρίς να απαιτείται φυσική παρουσία σε κατάστημα.
Η Amazon επί χρόνια επέλεγε να επενδύει μεγάλα ποσά στην επέκτασή της, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα την κερδοφορία και την επιστροφή ρευστού στους μετόχους. Αυτή η στρατηγική, που αμφισβητήθηκε από αρκετούς, φαίνεται να αποδίδει πλέον για όλους. Ρόλο κλειδί στην επιτυχία της έχει και η απήχηση του Amazon Prime, της υπηρεσίας βίντεο streaming. Πώς όμως κατάφερε η Amazon να φτάσει σε αυτό το σημείο;
Ίσως το εκπληκτικότερο που κατόρθωσε ο Bezos ήταν να βρει επενδυτές που να είναι πρόθυμοι να τον εμπιστευθούν ακόμη και όταν η Amazon εμφάνιζε ζημίες τη μία μετά την άλλη. Βέβαια, οι επενδυτές δεν ήταν πάντοτε ικανοποιημένοι. «Τιμωρούσαν» συχνά τη μετοχή της Amazon, κάνοντας την εταιρεία να φαντάζει μια ριψοκίνδυνη επένδυση. Όμως, αρκετά συχνά ο Bezos εξέπληττε τους επενδυτές εμφανίζοντας κέρδη.
Οι περισσότεροι διευθύνοντες σύμβουλοι ανησυχούν για τα αποτελέσματα του επόμενου τριμήνου, όμως ο Bezos ανησυχεί για το τι θα συμβεί χρόνια από σήμερα. Πρόκειται για ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που θα μπορούσε να αποδειχτεί χρήσιμο για πολλούς διευθύνοντες συμβούλους. Ο Bezos, ήταν ανέκαθεν ειλικρινής σχετικά με τις φιλοδοξίες του και τη μακροπρόθεσμη προσέγγιση που ακολουθούσε. «Επειδή δίνουμε έμφαση στα μακροπρόθεσμα σχέδια, ίσως να λάβουμε αποφάσεις και να σταθμίσουμε τα πράγματα διαφορετικά από άλλες εταιρείες» ανέφερε το 1997 στην πρώτη επιστολή του προς τους μετόχους της Amazon. «Δεν είμαστε τόσο θρασείς ώστε να υποστηρίξουμε πως αυτή είναι η “ορθή” επενδυτική φιλοσοφία, ωστόσο αυτή είναι η δική μας και θα γινόμασταν ασυνεπείς αν δεν ήμασταν σαφείς ως προς την προσέγγισή μας».
Τα υπόλοιπα επιχειρηματικά ενδιαφέροντα του περιλαμβάνουν την αεροδιαστημική και τις εφημερίδες. Είναι ο ιδρυτής και κατασκευαστής της εταιρείας Blue Origin (ιδρύθηκε το 2000) η οποία πραγματοποίησε δοκιμαστικές πτήσεις στο διάστημα και κάνοντας σχέδια για διαστημικές πτήσεις ανθρώπων τα οποία ξεκίνησαν το 2015. Ο Bezos περιέγραψε την εταιρεία, η οποία αρχικά είναι εστιασμένη στον διαστημικό τουρισμό, ως μια ευκαιρία να επεκταθεί η εμβέλεια της ανθρωπότητας στον κόσμο. «Χρειαζόμαστε έναν πολιτισμό των διαστημικών ταξιδιών», δήλωσε.
Το 2013 ο Bezos αγόρασε την εφημερίδα The Washington Post, για 250 εκατομμύρια δολάρια, σε μια εποχή που ο τίτλος εμφάνιζε ζημιές. Ο δισεκατομμυριούχος δεσμεύθηκε τότε να συνεχίσει τη «μακρά ιστορία ανεξάρτητης δημοσιογραφίας» της Post. Ο Bezos προσέθεσε ότι ο ίδιος θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως «οικονομικό μαξιλάρι» έτσι ώστε η Post να πειραματιστεί και να βρει το δικό της λειτουργικό επιχειρηματικό μοντέλο. Η εταιρεία Bezos Expeditions διαχειρίζεται έναν σημαντικό αριθμό άλλων επιχειρηματικών επενδύσεων.
Στο επετειακό τεύχος για τα 100 χρόνια του Forbes, όπου το περιοδικό ζήτησε από τους πιο επιτυχημένους επιχειρηματίες να πουν κάποιες συμβουλές ο Bezos στάθηκε στη διαφάνεια και το σύγχρονο διαδικτυακό μάρκετινγκ και δήλωσε : Βρισκόμαστε εν μέσω μιας γιγάντιας μετάβασης, όπου οι πελάτες έχουν απίστευτη δύναμη, ως αποτέλεσμα της διαφάνειας και της διάδοσης από στόμα σε στόμα. Κάποτε ίσχυε ότι, αν ένας πελάτης έμενε ευχαριστημένος, θα το έλεγε σε 5 φίλους. Τώρα, με τα μεγάφωνο του διαδικτύου είτε με τις on line αξιολογήσεις είτε με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μπορούν να το πουν σε 5000 φίλους. Παλιά, ένα όχι καλό προϊόν θα μπορούσε να επικρατήσει στην αγορά με πολύ καλό Μάρκετινγκ. Σήμερα οι πελάτες μπορούν να δουν αν το προϊόν και η υπηρεσία είναι καλές, επειδή υπάρχει τόσο μεγάλη διαφάνεια. Μπορούν πολύ εύκολα να το συγκρίνουν με άλλα και στη συνέχεια μπορούν να το πουν σε όλους τους φίλους τους- οι πελάτες είναι αυτοί που κάνουν την περισσότεροι δουλειά σε ότι αφορά το μάρκετινγκ. Αντί να έχουμε κατώτερα προϊόντα που φωνάζουν πιο δυνατά, έχουμε ένα είδος αξιοκρατίας, Αυτό είναι πολύ καλό για τους πελάτες, είναι πολύ καλό για τις εταιρείες που το ενστερνίζονται και είναι πολύ καλό για την κοινωνία.
Πηγές: Wikipedia , Fortunegreece.com naftemporiki.gr , news247.gr , kathimerini.gr (από The New York Times) , Forbes (Ελληνική έκδοση-Δεκέμβριος 2017)

Τελευταία Νέα

Κατεβάστε την εφαρμογή μας

Χάρης Αθανασίου

Πτυχιούχος Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΠΑΔΑ με κατεύθυνση Management, συνιδρυτής του Business Review Greece και της Blue Rocket Content Agency και συμπαρουσιαστής του BusinessTalks Podcast. Αρθρογραφεί κυρίως για θέματα επιχειρηματικότητας και διαθέτει πάνω από 4 έτη εμπειρία στην αρθρογραφία. Επίσης, έχει πάνω από 3 χρόνια εμπειρία στο SEO, τα Social Media και το Performance Marketing. Του αρέσει η ομαδική δουλειά, η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, καθώς και να βοηθάει τους ανθρώπους να εξελιχθούν, να γίνουν η καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους και να ακολουθούν τα όνειρά τους.