Τι είναι το IPO;

Τι είναι το IPO;

(©artinspiring/adobe)

Μπορεί να ακούτε συχνά φράσεις όπως: “Οι Uber και Airbnb θα έχουν τα μεγαλύτερα IPOs το 2019” ή “Το IPO της Facebook ήταν ένα από τα μεγαλύτερα στην ιστορία”…
Τι είναι όμως τελικά το IPO;
Τα αρχικά σημαίνουν Initial Public Offering και σηματοδοτούν την πρώτη φορά που μια εταιρεία εισέρχεται στο χρηματιστήριο. Πριν το IPO μια εταιρεία θεωρείται ιδιωτική, με έναν συγκεκριμένο αριθμό μετόχων (ιδιώτες, τράπεζες, Angel Investors, VC Funds κ.τ.λ.).
Όταν λοιπόν η εταιρεία αποφασίσει να κάνει IPO (”to go public”), διαθέτει ένα μερίδιό της προς πώληση στο κοινό (εξού και το Public) σε μορφή μετοχών.
Για παράδειγμα, αν το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας Χ αποτελείται από 10.000.000 μετοχές, μπορεί να αποφασίσει να παραθέσει το 20% προς το κοινό. Δηλαδή 2.000.000 μετοχές προς $25 ανά μετοχή. Αυτό σημαίνει πως θα βγάλει $50.000.000
– Γιατί να κάνει μια εταιρεία IPO;
– Ο λόγος είναι απλός. Για να βγάλει λεφτά, πολλά λεφτά! Μια ιδιωτική εταιρεία έχει πολλούς τρόπους χρηματοδότησης, αλλά το IPO “σηκώνει” με διαφορά τα περισσότερα χρήματα. Μερικά από τα μεγαλύτερα IPOs μέχρι σήμερα είναι:

  • Alibaba – $25 δισ. (2014)
  • AIG – $20.5 δισ. (2006)
  • GeneralMotors – $18.5 δισ. (2010)
  • Facebook – $16 δισ. (2012)

– Γιατί να μην κάνει μια εταιρεία IPO;
– Μπορεί η αύξηση του κεφαλαίου να ανοίγει πολλές πόρτες για ανάπτυξη, υπάρχουν όμως και ορισμένα μειονεκτήματα. Όπως το γεγονός πως οι ιδρυτές για παράδειγμα, χάνουν τον έλεγχο της εταιρείας τους, αφού παραχωρούν ένα μερίδιο στο κοινό το οποίο πρέπει να έχει και αυτό λόγο στις αποφάσεις. Ένα άλλο μειονέκτημα της εισαγωγής στο χρηματιστήριο είναι οι αυστηροί λογιστικοί και νομικοί έλεγχοι που πρέπει να γίνονται τακτικά.
 
Το Business Review επιθυμεί ο κάθε αναγνώστης του να είναι σε θέση να κατανοεί βασικούς όρους ώστε να μπορεί να διαβάζει κάθε άρθρο με άνεση. Για να διαβάσετε περισσότερους όρους, κάντε κλικ στην ετικέτα “Ορολογία” η πατήστε ΕΔΩ.

Τελευταία Νέα

Κατεβάστε την εφαρμογή μας

Αλέξανδρος Απέργης

Πτυχιούχος Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΠΑΔΑ με κατεύθυνση Management, συνιδρυτής του Business Review Greece και της Blue Rocket Content Agency και συμπαρουσιαστής του BusinessTalks Podcast. Διαθέτει εμπειρία στο social media management, το SEO και τη δημιουργία online περιεχομένου. Τον ενδιαφέρει να παρακολουθεί τις τελευταίες εξελίξεις στον κόσμο της επιχειρηματικότητας και των επενδύσεων, καθώς και να αποκτά συνεχώς νέες γνώσεις.

Ίσως σας ενδιαφέρει