του Christopher Helman
Ο προηγούμενος χρόνος ήταν δύσκολος για τον Ελον Μασκ αλλά δεν γνωρίζαμε πόσο κινδύνευε η Tesla μέχρι που ο Μασκ είπε σε δημοσιογράφους πως η κατασκευάστρια εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων μετρούσε λίγες εβδομάδες μέχρι την κατάρρευση. Αυτό φαίνεται σαν μια μεγάλη παραδοχή πως κατά τη διάρκεια της παραγωγής του Model 3 η Tesla βρέθηκε μόλις λίγες εβδομάδες μακριά από το να ξεμείνει από χρήματα. Αυτή ήταν μια νέα πληροφορία για τους μετόχους οι οποίοι ίσως και να προτιμούσαν να την γνώριζαν καλύτερα.
Πράγματι δεν θα έπρεπε αυτή η τόσο ουσιαστική πληροφορία που αφορά το μέλλον της εταιρείας να είχε αποκαλυφθεί από τον Mασκ και την Tesla πριν από την κρίση και όχι μετά; O Μασκ δεν έχει υποχρέωση να κάνει αποκαλύψεις; Η Tesla δεν απάντησε στο αίτημα να σχολιάσει τις δηλώσεις του Μασκ σχετικά με την πιθανή πτώχευση της εταιρείας. Γι’ αυτό ζητήσαμε από κάποιους ειδικούς να μας πουν την άποψή τους.
“Δεν έχεις την υποχρέωση να αποκαλύψεις τις εξελίξεις σε καθημερινή βάση” δήλωσε ο Τζον Κόφι, διευθυντής του Κέντρου Εταιρικής Διακυβέρνησης στο Columbia Law School. Σύμφωνα με τον Τομ Έλντερ συνεργάτη της λογιστικής εταιρείας BDO, ο ελεγκτής και η διοίκηση της εταιρείας είναι υποχρεωμένοι να αποκαλύψουν στους μετόχους αν υπάρχουν “σημαντικές αμφιβολίες” σχετικά με την πορεία της εταιρείας τους επόμενους 12 μήνες. “Το μόνο που έχει σημασία είναι η γνώμη τους την ημέρα που δημοσιεύονται τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας. Μια κρίση μπορεί να προκύψει και να επιλυθεί μεταξύ δύο περιόδων ανακοίνωσης αποτελεσμάτων και να μην γίνει γνωστή”. Όπως εξηγεί ο Έλντερ “αν τα πράγματα τον δεύτερο μήνα δεν πάνε καλά αλλά στη συνέχεια στο τέλος του τριμήνου για παράδειγμα γίνει μια συμφωνία που “σώζει” τους αριθμούς τότε δεν χρειάζεται να γίνει καμία αποκάλυψη”.
Πότε ακριβώς ήταν αυτή περίοδος που όπως είπε ο Μάσκ σε συνέντευξή του στο Axios η εταιρεία βρισκόταν κοντά στην κατάρρευση; Μήπως κατάφερε να λύσει τα προβλήματα μέσα σε αυτές τις εβδομάδες πριν από την ημερομηνία της ανακοίνωσης των οικονομικών αποτελεσμάτων; Εάν ωστόσο αυτές οι “σημαντικές αμφιβολίες” πέσουν πάνω στην ημερομηνία των αποτελεσμάτων τριμήνου, τότε σύμφωνα με τον Κόφι και τον Έλντερ, ο Μασκ θα έπρεπε να τις αποκαλύψει στην φόρμα 10-Q που υποβάλλεται από τις εταιρείες στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Η κρίση ρευστότητας της Tesla δεν αποτέλεσε έκπληξη. Τον περασμένο Οκτώβριο ο Μασκ “θρηνούσε” για την παράγωγη – κόλαση του Model 3. Τον Φεβρουάριο οι αναλυτές πίστευαν πως η ρευστότητα της εταιρείας ήταν ανησυχητική. Υπήρξε μάλιστα η άποψη πως η Tesla θα χρειαζόταν να πωλήσει περίπου μετοχές αξίας $5 δισ. μέχρι το τέλος του 2019. Τον Μάρτιο ο συντάκτης του Forbes, Jim Collins, έγραψε για τον Μασκ πως έπρεπε να πωλήσει όσο το δυνατόν συντομότερα μετοχές. Η Wall Street έδινε στον Mασκ μεγάλη κάλυψη. Αλλά η εταιρεία έγραψε τον Απρίλιο πως δεν απαιτεί αύξηση μετοχικού κεφαλαίου φέτος.
Η φόρμα 10-Q της Tesla αποκάλυψε μαζικές ρευστοποιήσεις αλλά δεν εμπεριείχε καμία αναφορά σχετικά με το μέλλον της που να ήταν ανησυχητική. Ο Μασκ δήλωσε πως έμενε πολλές ημέρες στο Gigafactory ενώ παράλληλα η παραγωγή του Model 3 έφτανε τα 5.000 κομμάτια την εβδομάδα. “Υπήρχαν στιγμές που εργαζόμουν κυριολεκτικά 120 ώρες”. Φαίνεται πως αυτό έχει αποδώσει στα θαυμαστά κέρδη της Tesla για το τρίτο τρίμηνο, ύψους $300 εκατομμυρίων.
Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ανέφερε ότι ο Μάσκ έλεγε ψέματα στους μετόχους με τα tweets που έκανε και δήλωνε πως είχε εξασφαλίσει χρηματοδότηση για εξαγορά ιδίων μετοχών της Τesla στα $420 ανά μετοχή. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς στην αγωγή που κατέθεσε κατά της εταιρείας ανέφερε συγκεκριμένα, πως τα tweets του Μασκ ήταν ψευδή και παραπλανητικά και πως επηρέασαν την τιμή της μετοχής. Χωρίς ούτε να επιβεβαιώσει ούτε να διαψεύσει τους ισχυρισμούς η Τesla κατέβαλε $25,8 εκατ. σε πρόστιμα και νομικά έξοδα με την Ρόμπιν Ντενχολμ, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Tesla, να αντικαθιστά τον Έλον Μασκ στην προεδρία.
Οι κάτοχοι ομολόγων της Tesla δεν διασκεδάζουν. Τα ομόλογα του 2015 έχουν υποχωρήσει κατά 5,3% στα 86 σεντς από 96 σεντς τον περασμένο Ιανουάριο, με απόδοση 8,1%. Όσο πέφτουν τα ομόλογα τόσο μεγαλώνει το κόστος κεφαλαίου της εταιρείας. Περίπου ένα δισεκατομμύριο δολάρια σε ομόλογα έρχονται από τις αρχές του 2019. Αυτό σε συνδυασμό με το ότι σχεδιάζει να δαπανήσει 2 δισεκατομμύρια δολάρια ή και περισσότερα για επενδύσεις κεφαλαίου σημαίνει πως θα “φάει” 3 δισεκατομμύρια δολάρια σε μετρητά. Εάν τα κόστη εξαλειφθούν ή χαθούν τα θαυμαστά κέρδη της εταιρείας τότε η Tesla θα χρειαστεί νέο κεφάλαιο σε μια περίοδο αυξανόμενων επιτοκίων, διευρύνοντας παράλληλα τα spreads.
Την ίδια ώρα οι αγωγές των μετόχων αυξάνονται και οι ομοσπονδιακές έρευνες βρίσκονται σε εξέλιξη ενώ η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς εξετάζει τις αποκαλύψεις της Tesla σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης είχε επίσης πρόσφατα κατηγορήσει τον πρώην υπάλληλο της Τesla, Σαλιλ Παρουλεκαρ μεταξύ άλλων και για υπεξαίρεση $9,3 εκατ.
Φέτος η Tesla έχει παραδώσει 83.000 οχήματα, συμπεριλαμβανομένων και των 56.000 Model 3s που έχουν γίνει και τα πιο δημοφιλή αυτοκίνητα πολυτελείας της Αμερικής. Η Mercedes έχει επίσης ξεκινήσει την παραγωγή της σειράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων EQ. H Αudi παρουσίασε το E – tron και ακόμα και η Jaguar έχει το Ι-Pace. Η Volkswagen σχεδιάζει επίσης την ενίσχυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων της με ένα μοντέλο αξίας $23.000.
Πηγή: Capital.gr