Οι άνθρωποι περνάμε πλέον τον περισσότερο χρόνο από ποτέ μπροστά απο τις οθόνες των κινητών μας. Τα smartphones έχουν καταφέρει να αλλάξουν τον κόσμο σε ένα εξαιρετικά σύντομο χρονικό διάστημα. Σήμερα, σχεδόν το ήμισυ του παγκόσμιου πληθυσμού χρησιμοποιεί smartphone και οι άνθρωποι δαπανούν πλέον περισσότερο χρόνο στα smartphones τους από οποιαδήποτε άλλη συσκευή.
Σχεδόν οι μισοί ερωτηθέντες μιας έρευνας δήλωσαν ότι περνούν πάνω από πέντε ώρες την ημέρα ενώ από αυτούς ένας στους τέσσερις ξοδεύει πάνω από 7 ώρες κάθε μέρα στο smartphone.
Σύμφωνα με τα ευρήματα μιας άλλης έρευνας, ο μέσος χρόνος αυξάνεται σημαντικά στην ηλικιακή ομάδα 16-24 ετών, στην οποία ξοδεύονται τουλάχιστον τέσσερις ώρες την ημέρα στα smartphones, που αντιστοιχεί σε περίπου 60 ημέρες το χρόνο. Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι οι νέοι σπαταλούν περισσότερο χρόνο στα κινητά τους σε σχέση με μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες, επομένως μελλοντικά ο χρόνος αυτός μπορεί να αυξηθεί ακόμη περισσότερο.
Σε αυτόν τον κόσμο των smartphones κυρίαρχο ρόλο έχουν τα κοινωνικά μέσα και από αυτά το Instagram αποτελεί αναμφίβολα το κορυφαίο κοινωνικό μέσο αυτή τη στιγμή. Όπως έχουμε δείξει και σε προηγούμενο άρθρο, κάθε ένα λεπτό στο διαδίκτυο, ποστάρονται 46.200 νέες εικόνες και πραγματοποιούνται 347.222 scrolls στην αρχική του Instagram. Οι αριθμοί αυτοί είναι σχεδόν διπλάσιοι από τους αντίστοιχους του 2018, γεγονός που αποδικνύει την αυξανόμενη δυναμική του Instagram.
Το Instagram όμως, δεν γίνεται καλύτερο μόνο από τον εαυτό του αλλά και από τους “ανταγωνιστές του”. Σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις της Merkle, το Instagram παρουσίασε αύξηση 114% στις παραπομπές στον ιστό. Την ίδια περίοδο το Facebook και το Pinterest παρουσίασαν μέτρια αύξηση της κυκλοφορίας, ενώ η επισκεψιμότητα του YouTube έμεινε στάσιμη παρά το γεγονός ότι σημείωσε έντονα κέρδη στα μέσα του 2018, ενώ η αύξηση της κυκλοφορίας του Twitter μειώθηκε κατά 8% το α ‘τρίμηνο του 2019.
Αξίζει να σημειωθεί ότι περισσότερο από το ήμισυ των χρηστών του Instagram παγκοσμίωςε κάτω των 34 ετών, ενώ το Instagram είναι ιδιαίτερα δημοφιλές στους εφήβους. Σε μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε τον Απριλίο 2018, το 43% των εφήβων ομολόγησε ότι ελέγχουν τα κοινωνικά δίκτυα τους σε ωριαία ή και πιο συχνή βάση. Οι έφηβοι αναφέρουν ότι αισθάνονται πιο δημοφιλείς και σίγουροι για τον εαυτό τους όταν χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ιδιαίτερα το Instagram.
Από την άλλη, τα κοινωνικά μέσα μπορούν να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στους εφήβους, κάτι που είναι πολύ πιο έντονο σε εκείνους με χαμηλή συναισθηματική ευεξία, καθώς διαπιστώθηκε ότι το 35% των εφήβων αυτών ανέφεραν ότι έχουν υποστεί εξευτελισμό μέσα στα κοινωνικά μέσα, συγκριτικά με μόλις το 5% των εφήβων με υψηλή συναισθηματική ευεξία.
Οι έφηβοι διαθέτουν πιο εύθραυστο χαρακτήρα και επηρεάζονται πιο εύκολα από τους μεγαλύτερους. Εν μέσω, λοιπόν, της διαμόρφωσης του χαρακτήρα τους, δέχονται πλήθoς προτύπων και συμπεριφορών τα οποία έχουν άμεση επίδραση πάνω τους. Δεδομένης της φύσης του Instagram που βασίζεται αποκλειστικά στις εικόνες, τα πρότυπα αυτά έχουν ως κύριο χαρακτηριστικό την επιφανειακότητα και οδηγούν σε ανάγκη μίμισης όσων προσελκύουν μεγάλο αριθμό likes και followers. Όταν αυτή η μίμιση δεν επιτυγχάνεται οι έφηβοι αισθάνονται ότι είναι ανάξιοι και επηρεάζεται αρνητικά η αυτοπεποίθηση τους.
Πέραν των κοινωνικών προβλημάτων υπάρχει και η άλλη πλευρά, αυτή των τεράστιων ευκαιριών που παρουσιάζονται. Το Instagram είναι ίσως ο καλύτερος τρόπος να συνδεθούν μεταξύ τους άνθρωποι οι οποίοι μοιράζονται κοινά ενδιαφέροντα (π.χ. μέσω των hashtags), καθώς και επιχειρήσεις με τους καταναλωτές που ενδιαφέρονται πραγματικά για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους.
Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι το Instagram έχει αποκτήσει μεγάλη ώθηση στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου και μάρκετινγκ. Συνολικά, το Instagram κατέχει το μεγαλύτερο μέρος της επένδυσης διαφημίσεων σε όλα τα κοινωνικά μέσα της Facebook. Το κοινωνικό δίκτυο παρουσίασε επίσης αύξηση 44% στις διαφημιστικές επενδύσεις το πρώτο τρίμηνο του 2019.
Αυτές οι εξελίξεις οφείλονται στην ικανότητα του Instagram να αυξάνει τον αριθμό των χρηστών που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα, ένα από τα λίγα κοινωνικά δίκτυα που έχουν καταφέρει να αυξήσουν τα ποσοστά χρήσης.
Σύμφωνα με τα παραπάνω στοιχεία για το Instagram έχουμε τα εξής:
- Δεδομένης της σύνδεσης από το smartphone και της αύξησης στις ώρες χρήσης του, δαπανάται αρκετός χρόνος σε αυτό.
- Είναι το κοινωνικό μέσο με το μεγαλύτερο περιθώριο άυξησης των χρηστών του.
- Είναι το κοινωνικό μέσο που προτιμούν περισσότερο οι νέοι.
- Εχει την ικανότητα να επηρεάζει τους χρήστες του.
- Έχει την ικανότητα να συνδέει προφίλ με κοινά ενδιαφέροντα.
- Έχει αυξήσει τα ποσοστά των διαφημίσεων στην πλατφόρμα του.
Από αυτά συμπαιρένουμε ότι έχει ξεκινήσει να εξελίσεται στον σύγχρονο βασιλιά του Digital Marketing. Επομένως, η σωστή και δυναμική παρουσία σε αυτό γίνεται όλο και πιο σημαντική τόσο για της επιχειρήσεις που ήδη δραστηριοποιούνται, ανεξάρτητα από το μέγεθος τους, όσο και για όσους ξεκινούν τώρα κάτι δικό τους στοχεύοντας σε κάποιο κέρδος. Αρκετοί δεν το έχουν καταλάβει ακόμα και παραμελούν τη δύναμη που μπορεί να προσφέρει το Instagram στους ίδιους και την επιχείρηση τους, καθώς και τη δύναμη που δίνει στους ανταγωνιστές που το χρησιμοποιούν.
Όμως, όπως είδαμε, το Instagram έχει ακόμα πολλά περιθώρια βελτίωσης, επομένως δεν είναι αργά για κανένα να ξεκινήσει τώρα, ακόμα και γι αυτούς που δεν έχουν καμία γνώση πάνω στη διαχείρηση ενός προφίλ και στο Instagram Marketing. Αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα, καθώς υπάρχουν πολλοί που διαθέτουν τις γνώσεις και είναι πρόθυμοι να βοηθήσουν με μια συμφωνία win-win. Αυτός που έχει ειδίκευση πληρώνεται από τον επιχειρηματία με ένα ποσό που ο δεύτερος θα διέθετε έτσι και αλλιώς σε συμβατικές μορφές marketing. Ο επιχειρηματίας μπορεί έτσι, μέσω της σωστής παρουσίας του στην πλατφόρμα του Instagram να βελτιώσει το brand και τις πωλήσεις του, καθώς κάθε νέος follower είναι ένας εν δυνάμει πελάτης.
Το Instagram, με όλα τα στραβά του, διαθέτει μια δυναμική στη σύγχρονη εποχή και φαίνεται πως ήρθε για να μείνει. Καλό είναι να υπάρξει ενημέρωση τόσο στους χρήστες για τους κινδύνους του αλλά και στις επιχειρήσεις για τις μεγάλες ευκαιρίες του.