Υπάρχουν μεγάλες διαμάχες όσον αφορά τις συμβουλές για να αρχίσεις και να αναπτύσσεις σταδιακά μια επιχείρηση. Για δεκαετίες η λογική ήταν να αναπτυχθείς σταδιακά γρήγορα, να γίνεις ο μεγαλύτερος παίχτης σε αυτό το οποίο έχεις εξειδικευτεί, να αποκτήσεις όσο περισσότερο μερίδιο αγοράς μπορείς ώστε να εκτοπίσεις τους ανταγωνιστές σου.
Καταστήματα όπως το Macy’s ,απέδειξαν ότι το μέγεθος από μόνο του δεν είναι μια πετυχημένη πρόταση πια. Σημαντικότερα, η ανάπτυξη μπορεί να επιτευχθεί ουσιαστικά, όπως αποδυκνείουν οι εταιρίες με λίγα assets. Αυτό που χρειάζεται να ξέρουν οι καινοτόμοι και οι επιχειρηματίες είναι το πώς να φτιάξουν μία εταιρία “αρκετά μεγάλη” για να αξίζει, αλλά και μία όχι τόσο μεγάλη ή περίπλοκη ώστε το μέγεθός της ή η γραφειοκρατία να γίνουν εμπόδιο, ή να μειωθεί η ικανότητα να δράσουν με ταχύτητα.
Μία ιστορία του Steve Jobs.
Όλοι έχουν μία αγαπημένη ιστορία του Steve Jobs. Αφού γύρισε στην Apple μετά από χρόνια στην ερημιά, ο Jobs αμέσως κομμάτιασε την γραμμή παραγωγής, αποφασίζοντας να επικεντρωθεί μόνο σε 4 προϊόντα κλειδιά. Ο μέσος όρος του εύρους και του χαρτοφυλακίου της Apple δεν θα μπορούσε να επενδύσει βαθιά σε κάθε ένα από τα προϊόντα της. Αλλά με το να μικρύνει το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της την έκανε πιο ευέλικτη, και ελευθέρωσε πόρους ώστε τελικά να επενδύσουν στα “i” προϊόντα.
Ωστόσο, υπάρχει ένα αντισταθμιστικό πρόβλημα όπου όλοι οι επιχειρηματίες αντιμετωπίζουν – δεν είναι αρκετά μεγάλοι για να τραβήξουν την προσοχή ή δεν έχουν αρκετή αξιοπιστία ή “βάρος” ώστε οι καταναλωτές ή οι πελάτες να τους εμπιστευθούν. Αυτές οι εταιρείες μπορούν να είναι ευέλικτες, και κερδοφόρες, αλλά δεν έχουν βάθος, μέγεθος και αντίληψη για τους πελάτες τους ώστε να έχουν περισσότερο κέρδος και σταδιακή ανάπτυξη. Αυτές οι εταιρείες είναι σχεδόν πολύ μικρές ώστε να είναι σημαντικές, ενώ η Apple πριν τον Jobs ήταν παραφουσκωμένη και αφηρημένη.
Το σενάριο του Γκόλντιλοκ.
Θα υποθέσω ότι υπάρχει το σενάριο του Γκόλντιλοκ – όχι πολύ μεγάλο, ούτε πολύ μικρό, αλλά ακριβώς για κάθε επιχείρηση. Αυτό το μαγικό μέσο δεν μετριέται σε έσοδα ή σε προσωπικό αλλά από 3 παράγοντες : αντίληψη για τους πελάτες, σβελτάδα και εμπορική στρατηγική. Υπερβολικά συχνά οι επιχειρηματίες ενθαρρύνονται να αναπτύσσονται σταδιακά γρήγορα, και αντιδρούν με το να αυξήσουν το προσωπικό παρά να βρουν τρόπους ώστε να αναπτυχθούν μέσω της τεχνολογίας, μέσω του δικτύου ή των συνεταίρων ή άλλων τρόπων. Η τέχνη της σταδιακής ανάπτυξης συχνά οδηγεί τον πολιτισμό στην κατάρρευση, κωδικοποιεί τις αναποτελεσματικές μεθόδους και σε συστήνει σε ανθρώπους που δεν είναι στην ίδια λογική με την εταιρεία. Πολλά μπορούν να πάνε στραβά όταν αναπτύσσεσαι. Οι περισσότερες ιστορίες που μας έχουν πεί έχουν να κάνουν με τις επιτυχίες, όχι με τις αποτυχίες και τις δυσκολίες, ή τις αποφάσεις οι οποίες όταν αναπτύσσεσαι σταδιακά σκέφτεσαι μόνο μία λύση χωρίς να εξετάζεις άλλες εναλλακτικές.
Αντιθέτως, θα σας πρότεινα μία εναλλακτική. Να αναπτυχθείτε με όλα τα μέσα, αλλά να αναπτυχθείτε τόσο γρήγορα όσο έξυπνα μπορείτε. Η περίοδος της γρήγορης σταδιακής ανάπτυξης είναι γεμάτη προκλήσεις, αλλά όχι τόσο σοβαρές ώστε να καθορίσουν μία επιχειρησιακή στρατηγική. Να βρείτε τον κατάλληλο συνέταιρο που θα συμπορευτεί με την λογική της εταιρείας και ταυτόχρονα η εταιρεία να παραμένει ευέλικτη. Το να γίνεται πολύ μεγάλοι πολύ γρήγορα μόνο με προσλήψεις προσωπικού δεν θεωρείται επιλογή. Συχνά το περισσότερο προσωπικό ή τα περισσότερα προϊόντα δεν είναι η λύση. Να έχετε το κατάλληλο προϊόν, την κατάλληλη στιγμή ή να βρείτε μια καινούργια ανάγκη των καταναλωτών χωρίς να κάνετε τους πελάτες να τσαλαβουτούν σε χιλιάδες επιλογές ή ακόμη να φτιάξετε εσείς μία επιλογή για τους πελάτες το οποίο θα ήταν πολύ προσελκυστικό.
Το να αναπτύσσεστε όσο σέβεστε και εξελίσσεται την επιχειρησιακή στρατηγική, ακολουθώντας την ίδια πορεία με τον σκοπό σας, αξιοποιώντας την τεχνολογία, προσέχοντας το σύστημα και το οικοσύστημα είναι ίσως ο καλύτερος τρόπος να αναπτυχθείτε. Αλλά αυτό σημαίνει ότι πρέπει να έχετε έναν στόχο κατά την διάρκεια της σταδιακής ανάπτυξης σας και να αναλαμβάνετε ευθύνες όχι απλά να αφήνετε τις αποφάσεις να τις παίρνουν άλλα πρόσωπα νομίζοντας ότι αυτοί θα βρουν την λύση. Αναπτυχθείτε στοχευμένα και έξυπνα όσο διατηρείτε τον σκοπό σας και τις αξίες σας και χτίζοντας την επιχειρησιακή πολιτική που θα σας βοηθήσει να ευημερήσετε, κρατώντας σας επικερδή και βοηθώντας σας να παραμείνετε ευκίνητοι σε μια πολύ ταραχώδης αγορά.
Πηγή: inc.com