Υπάρχουν διάφοροι τρόποι χρηματοδότησης νέων επιχειρήσεων. Από ίδια κεφάλαια, μέχρι angel investors και VC funds δεν υπάρχει “σωστός” και “λάθος” τρόπος.
Μπορεί οι επενδύσεις από μεγάλα funds και investors να δίνουν μεγάλη ρευστότητα σε Startups, πολλές όμως επιλέγουν τον δρόμο του Bootstrap.
Αυτό σημαίνει ότι οι ιδρυτές χτίζουν την εταιρεία από το 0 με δικά τους κεφάλαια, χωρίς καμία εξωτερική χρηματοδότηση και καλύπτουν τα έξοδα μόνο από τα έσοδα.
Είναι βέβαια ένας αρκετά δύσκολος δρόμος, καθώς οι ιδρυτές παίρνουν όλο το οικονομικό ρίσκο και συχνά με πολύ περιορισμένους πόρους.
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του Bootstrapping;
(+) Το bootstrapping επιτρέπει στην επιχείρηση να πειραματιστεί περισσότερο με το brand της, χωρίς την εξωτερική πίεση από επενδυτές. Επιπλέον, οι ιδρυτές δεν χάνουν τον έλεγχο της επιχείρησής τους καθώς ελέγχουν το 100% της με ό,τι αυτό συνεπάγεται και απαιτείται μικρότερος αρθμός χρημάτων για να γίνει αυτό που ονομάζουμε “break even”, δηλαδή τα έσοδα να “φτάσουν” τα λεφτά των αρχικών κεφαλαίων.
(-) Στα μειονεκτήματα, είναι μια δύσκολη μέθοδος για γρήγορο κέρδος καθώς απαιτείται μεγάλος αριθμός πωλήσεων. Ακόμα, μπορεί ο/οι ιδρυτής/ες να ελέγχουν το 100% της εταιρείας, όμως αυτό σημαίνει ότι όλος ο κίνδυνος πέφτει στους δικούς τους ώμους και λόγω της απουσίας επενδυτών, δεν έχουν την αναγνωρισιμότητα και πείρα που συχνά φέρνουν σε startups.
Υπάρχουν παραδείγματα επιτυχημένων εταιρείων με bootstrap;
Πολλές εταιρείες έχουν – όχι μόνο επιζήσει – αλλά και επιτύχει με bootstrap. Παράδειγμα αποτελεί το mailchimp (εταιρεία αυτοματοποιημένου marketing αξίας δισεκατομμυρίων), το BrainTree, το πολύ γνωστό – κυρίως σε προγραμματιστές – Github και πολλά άλλα.
Στην Ελλάδα σημαντικά παραδείγματα είναι η Apifon στη Θεσσαλονίκη, που σήμερα έχει έσοδα αρκετών εκατομμυρίων ετησίως και το Skroutz.