Βλέποντας τόσο πολλές τεχνολογικές startups να εξελίσσονται ταχύτατα σε εταιρείες του 1 δισ. δολαρίων τα τελευταία χρόνια, ορισμένοι νέοι επιχειρηματίες μπορεί να πιστεύουν εσφαλμένα ότι η εκκίνηση μιας επιχείρησης είναι ένα εκρηκτικό σπριντ. Στην πραγματικότητα, είναι ένας αγώνας αντοχής στον οποίο λίγοι επιβιώνουν: οι περισσότερες εταιρείες αποτυγχάνουν μέσα σε 18 μήνες από την εκκίνησή τους.
Δεν υπάρχει απόλυτος κανόνας που να διακρίνει τις επιχειρήσεις που επιβιώνουν από εκείνες που αποτυγχάνουν. Απειλητικές προκλήσεις για τις επιχειρήσεις μπορούν να εμφανιστούν ανά πάσα στιγμή, ανεξάρτητα από τις κινήσεις τους. Ωστόσο, ένας από τους καλύτερους τρόπους για να προστατεύσεις την επιχείρησή σου είναι να κάνεις επιλογές σκεπτόμενος το μακροπρόθεσμο μέλλον. Ακολουθούν ορισμένες συμβουλές για τρεις τομείς όπου οι αποφάσεις σου θα κάνουν τη διαφορά τα επόμενα χρόνια.
1. Επίλεξε προσεχτικά το πελατολόγιό σου
Όταν ξεκινάς τη startup σου, μπορεί μερικές φορές να είναι δελεαστικό να δεχτείς παραγγελίες ή να κλείσεις συμφωνίες που δεν μπορείς να τηρήσεις με την ελπίδα να κερδίσεις πελάτες. Αυτό είναι σχεδόν πάντα λάθος. Εάν η επιχείρησή σου αναπτύσσεται με υπερβολικά ταχύ ρυθμό, πιθανότατα θα καταλήξεις να παράγεις ένα κατώτερης ποιότητας προϊόν ή υπηρεσία και να απογοητεύσεις αυτούς τους πελάτες – και αν είσαι άτυχος, τότε ολόκληρη η επιχείρηση θα καταρρεύσει.
Μπορεί να είναι δύσκολο να πάρεις μια ανάσα σε αυτές τις πρώτες εντατικές ημέρες από την έναρξη της επιχείρησής σου, αλλά προτού υπογράψεις οποιαδήποτε συμφωνία, πρέπει να εξετάζεις προσεκτικά την πρόταση, έχοντας κατά νου τη μεγαλύτερη εικόνα. Μερικές φορές μπορεί να χρειαστεί να προσπεράσεις μια παραγγελία για το καλό της νεοσύστατης επιχείρησης. Μπορεί να χάσεις μέρος της δραστηριότητας, αλλά είναι καλύτερο να εστιάζεις στην οικοδόμηση μιας βιώσιμης ανάπτυξης παρά στην απόκτηση γρήγορων κερδών. Με αυτή τη φιλοσοφία λειτουργούμε στη Virgin Group για σχεδόν 50 χρόνια.
Ο Νο 1 παράγοντας που ευθύνεται για την κατάρρευση των startups είναι το πρόβλημα των ταμειακών ροών, επομένως, καθώς μελετάς τυχόν νέες συμφωνίες, φρόντισε να λάβεις υπόψη την εξέλιξη των πληρωμών. Ένα σύνηθες πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μικρότερες επιχειρήσεις είναι οι καθυστερήσεις πληρωμών από μεγάλους οργανισμούς, οπότε διασφάλισε ότι έχεις ξεκαθαρίσει τους όρους πληρωμής προτού υπογράψεις οποιαδήποτε συμφωνία. Μη φοβάσαι να ζητήσεις προκαταβολή, εάν αυτό απαιτείται για την υγεία της επιχείρησής σου.
Όταν αρχίσεις να παραδίδεις το προϊόν ή την υπηρεσία σου, στείλε τα τιμολόγιά σου αμέσως όπως θα έχει συμφωνηθεί και παρακολούθησε στενά τις πληρωμές. Αν αντιμετωπίσεις προβλήματα, να είσαι ειλικρινής με τους προμηθευτές σου σχετικά με τις δυσκολίες – μπορεί να είναι πρόθυμοι να περιμένουν έως ότου πληρωθείς για να διατηρήσουν τη συνεργασία με την επιχείρησή σου.
2. Επίλεξε προσεκτικά το προσωπικό σου
Αντί να προσλάβεις προσωπικό που δεν μπορείς να αντέξεις οικονομικά, ξεκίνα από χαμηλά. Ξεκίνησα μία από τις πρώτες μου επιχειρήσεις, το περιοδικό “Student”, μέσα από έναν τηλεφωνικό θάλαμο, με μια ιδέα και ένα budget 300 λιρών. Το να κάνεις μόνος σου όλη τη δουλειά μπορεί να αποδειχθεί δύσκολο, αλλά θα σε βοηθήσει, επίσης, να διακριβώσεις πιο γρήγορα τα δυνατά και αδύνατα σημεία της ιδέας σου.
Όταν αποκτήσεις τα κεφάλαια για να προσλάβεις υπαλλήλους, σιγουρέψου ότι κατανοούν και ενδιαφέρονται για τον σκοπό της επιχείρησής σου. Αυτό θα τους δώσει κίνητρο να κάνουν το βήμα παραπάνω που απαιτείται για την επιτυχία της επιχείρησης.
3. Βρες έναν μέντορα
Όταν ξεκινήσαμε τη Virgin Atlantic, ο μέντοράς μου ήταν ο σπουδαίος Freddie Laker, ιδρυτής της Laker Airways. Η British Airways είχε εκτοπίσει την επιχείρησή του από την αγορά πολύ πριν γνωριστούμε και οι συμβουλές του ήταν ανεκτίμητης αξίας, καθώς με βοήθησαν να δημιουργήσω μια επιτυχημένη αεροπορική εταιρεία, προς απογοήτευση της British Airways.
Υπήρξε ο καλύτερος μέντορας: Ένας επιχειρηματίας του οποίου η επιχείρηση βρισκόταν στον ίδιο κλάδο, οπότε ήταν σε θέση να με προειδοποιήσει όταν ήμουν έτοιμος να κάνω κάποιο λάθος. Και όπως μου υπενθύμιζε, εάν κάνεις κάποιο λάθος, δεν χάθηκαν όλα. Σημασία έχουν τα μαθήματα που παίρνεις από τέτοιες εμπειρίες.
Εάν δυσκολεύεσαι να βρεις έναν μέντορα, ιστοσελίδες όπως η Eventbrite μπορούν να αποδειχθούν χρήσιμες. Είναι πιθανό να γνωρίσεις δυνητικούς μέντορες σε συναντήσεις επιχειρηματιών και άλλες συγκεντρώσεις. Είναι συχνά εκπληκτικό το πόσο πρόθυμοι είναι οι επιχειρηματίες να βοηθήσουν ο ένας τον άλλον. Είτε βρίσκεται κανείς στο Πακιστάν είτε στο Πέκχαμ, το Πόρτλαντ ή το Περού, είμαστε όλοι μέλη της ίδιας κοινότητας.
Ibraheem, σου εύχομαι καλή τύχη με την startup σου! Σε όποιον κλάδο αποφασίσεις να εισέλθεις, μην παραβλέψεις τη δυνατότητα να προσεγγίσεις πιθανούς πελάτες στο διαδίκτυο, δεδομένου ότι το Πακιστάν έχει πάρα πολλούς πελάτες κινητής τηλεφωνίας. Κυνήγησέ το!
Το παρόν άρθρο είναι γραμμένο από τον Richard Branson. Αν δεν τον γνωρίζεις διάβασε το άρθρο Success Story: Richard Branson
Πηγή: Capital.gr