fbpx

Πως βγάζει λεφτά η Red Bull;

Το 2019 πωλήθηκε σχεδόν ένα κουτάκι Red Bull για κάθε άνθρωπο στη Γη. Εκτός από την πώληση 7.5 δισεκατομμυρίων ενεργειακών ποτών Red Bull, τρέχει δυο ομάδες Formula 1, πέντε ποδοσφαιρικές ομάδες και μία ομάδα Χόκεϊ επί πάγου και χορηγεί δεκάδες αθλητικά events και αθλητές. Παρατηρούμε ότι η Red Bull είναι πολλά περισσότερα από έναν πωλητή ενεργειακών ποτών. Είναι όμως όλα αυτό απλά μάρκετινγκ;

Η ιστορία της Red Bull

Το καλοκαίρι του 1982 ο Αυστριακός επιχειρηματίας Dietrich Mateschizt υπέφερε από Jet Lag στη διάρκεια ενός επιχειρηματικού ταξιδιού στην Ταϊλάνδη. Εκεί δοκίμασε ένα τοπικό ποτό που ονομαζόταν Krating Daeng, που σημαίνει Κόκκινος Ταύρος (Red Bull), το οποίο τον βοήθησε να αντιμετωπίσει το Jet Lag.

Εμπνευσμένος από τις ικανότητες του συγκεκριμένου ποτού ο Mateschizt αποφάσισε να το φέρει στην πατρίδα του με τη μορφή μιας ολοκαίνουριας κατηγορίας προϊόντων – τα ενεργειακά ποτά. Παρουσίασε την ιδέα του σε πολλούς επενδυτές στη Δύση όμως όλοι απέρριψαν την ιδέα του γιατί δεν έβλεπαν αυτό το προϊόν σε άλλη αγορά πλην της Ασιατικής. Εκείνος ήξερε πολύ καλά ότι δεν υπήρχε αγορά εκείνη την εποχή οπότε αποφάσισε να δημιουργήσει μια νέα. Μάλιστα, πίστευε τόσο πολύ στην ιδέα του που επένδυσε 500.000$ μόνος του και στη συνέχεια συνεργάστηκε με τον κατασκευαστή του πρωτότυπου προϊόντος, ο οποίος επένδυσε άλλα τόσα με αντάλλαγμα το 50% της εταιρείας.

Στη συνέχεια ο Mateschizt προσάρμοσε τη φόρμουλα και τη γεύση για την Ευρωπαϊκή αγορά και λάνσαρε επιτυχώς το προϊόν στην Αυστρία το 1987. Επειδή το προϊόν είχε απαγορευθεί στη Γερμανία η Red Bul; επωφελήθηκε από τη φήμη ως παράνομη μάρκα, καθώς πολλοί νεαροί Γερμανοί περνούσαν τα σύνορα με την Αυστρία για να αγοράσουν το απαγορευμένο ποτό και έτσι η Red Bull πούλησε πάνω από ένα εκατομμύριο κουτάκια από τον πρώτο χρόνο. Μέχρι το 1997 είχε εξαπλωθεί σε όλη την Ευρώπη πουλώντας περίπου 1.000.000 κουτάκια την ημέρα και εκείνη τη χρονιά ξεκίνησε η επέκταση και στην αγορά των ΗΠΑ.

Η λειτουργία της Red Bull ως εταιρείας: Εστίαση στις πωλήσεις

Τότε ο Mateschizt δημιούργησε ένα νέο είδος εταιρείας που εστιάζει μόνο στις μεταγενέστερες δραστηριότητες της αλυσίδας αξίας, ενώ παράλληλα πραγματοποιεί εργασίες εξωτερικής ανάθεσης, όπως η παραγωγή και η εφοδιαστική αλυσίδα (Logistics). Αυτό σημαίνει ότι η ίδια η Red Bull δεν ασχολείται με την παραγωγή ποτών αλλά μπορεί να χρησιμοποιήσει τους πόρους της αποκλειστικά στις πωλήσεις. Κοιτώντας το περιθώριο κέρδους της, αυτό αποδίδει.

Η τιμή του Red Bull και το χαμηλό κόστος παραγωγής 

Ένα από τα συστατικά επιτυχίας της Red Bull είναι ότι μπορεί να πουλήσει σε τιμή μεγαλύτερη των ανταγωνιστών της. Το κόστος παραγωγής κάθε κουτιού Red Bull υπολογίζεται στα 0.09$ ενώ η προτεινόμενη τιμή λιανικής πώλησης είναι στα 3.59$. Η τιμή που αγοράζουν οι πελάτες χονδρικής, όπως η Walmart είναι 1.87$ το κουτί, ποσό σχεδόν είκοσι φορές μεγαλύτερο του κόστους παραγωγής.

Η δημιουργία του ισχυρού Brand

Για να δημιουργήσει αγορά για το προϊόν του ο Mateschizt εστίασε πρώτα στα clubs. Κατάφερε να πετύχει να είναι δύσκολο να φανταστείς ένα φοιτητικό πάρτι χωρίς νέους με Red Bull στο χέρι. Για να το πετύχει αυτό χρησιμοποίησε τους Student Brand Managers, διάσημοι φοιτητές, που είχαν ως σκοπό να διαφημίσουν το Red Bull στα φοιτητικά Campus και να οργανώνουν πάρτι σε διάφορες περιοχές, στα οποία η Reb Bull ήταν προμηθευτής. Στη συνέχεια το Red Bull άρχισε να αναμειγνύεται με διάφορα ποτά όπως η βότκα, που έγιναν πολύ δημοφιλή στα bars όλου του κόσμου. Οι πωλήσεις που έκανε σε νυχτερινά μαγαζιά και φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο δημιούργησε ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για το brand.

Το αντισυμβατικό μάρκετινγκ της Red Bull 

Αλλά αυτό ήταν μόνο η αρχή. Με τη χορηγία και την ιδιοκτησία αθλητικών ομάδων η Red Bull αλληλεπιδρά συνεχώς με τον πελάτη με έναν βαθύτερο τρόπο από ό, τι θα μπορούσε ποτέ να κάνει η παραδοσιακή διαφήμιση. Αυτό κάνει τον καταναλωτή να νιώθει ενεργός και δυναμικός πίνοντας από ένα κουτάκι που έχει το ίδιο logo με ένα μονοθέσιο της Formula 1 για παράδειγμα.

Αντί οι εκπρόσωποι της Red Bull να λένε ιστορίες, παρουσιάζουν ιστορίες. Δεν κάνουν συμβατικό μάρκετινγκ προσπαθώντας να βρουν ιστορίες για λίγο χώρο αλλά δημιουργούν τις δικές τους ιστορίες και προωθούν το περιεχόμενο με τα δικά τους μέσα. Με την ανάπτυξη των social media η αύξηση διάδοσης αυτού του περιεχομένου είναι ραγδαία.

Ένα κλασσικό παράδειγμα είναι η πτώση από το διάστημα του Felix Baumgartner το 2012, που ενώ κόστισε στη Red Bull 50.000.000$ κάποιοι ειδικοί υποστηρίζουν ότι η παγκόσμια προβολή του event επέφερε αξία ίση με 6.000.000.000$!

Μέσω των χορηγιών σε extream sports και την πώληση προϊόντων με το logo της Reb Bull αποτελεί αναμφίβολα τον ηγέτη της αγοράς. Από το κέρδος των 6 δις που είχε η εταιρεία το 2019 σχεδόν το 1/3 επανεπενδύθηκε στο μάρκετινγκ.

Η επένδυση σε αθλητικές ομάδες και Media

Όμως παρά τα μεγάλα ποσά που ξοδεύει στο μάρκετινγκ η Red Bull βλέπει το ρυθμό αύξησης των εσόδων της από τις πωλήσεις να μειώνεται από το 2012. Αυτό είναι επόμενο καθώς η εταιρεία πουλάει μόνο ένα προϊόν: ενεργειακό ποτό. Αυτό περιορίζει την ανάπτυξή της εταιρείας και μπορεί τελικά να εξελιχθεί σε μεγάλο κίνδυνο.  Ειδικά με την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για την υγεία και τη διατροφή, η εστίαση σε ένα προϊόν που προκαλεί παχυσαρκία, αϋπνία και διαβήτη μπορεί να αποτρέψει τελικά τον κόσμο.

Επομένως η επένδυση σε αθλητικές ομάδες και Media produstion δεν γίνεται μόνο για λόγους Μάρκετινγκ αλλά αποτελεί προσπάθεια διαφοροποίησης και δημιουργίας πρόσθετων αλυσίδων αξίας παράλληλα με την παραγωγή ενεργειακών ποτών. Για να εφαρμόσει στον αθλητισμό την επιχείρηση, η Red Bull εκμεταλλεύεται μια πλήρως ενσωματωμένη αλυσίδα αξίας ψυχαγωγίας και Media που κυμαίνεται από την παραγωγή μέσων έως την ιδιοκτησία ομάδων, τις παραγωγές εκπομπών και τη διαχείριση συμβολαίων.

Το πιο κλασσικό παράδειγμα για το πως λειτουργεί αυτό είναι οι ποδοσφαιρικές ομάδες της Red Bull. Κατέχοντας περισσότερες από μία ομάδες της δίνει την ευκαιρία να χρησιμοποιεί “συνεργίες”. Δηλαδή ένα ανερχόμενο ταλέντο στο ποδόσφαιρο μπορεί να ξεκινήσει την καριέρα του στη Red Bull Brasil που αγωνίζεται στη δεύτερη κατηγορία της Βραζιλίας, από εκεί να μεταπηδήσει στη Red Bull Bergantino που αγωνίζεται στην πρώτη κατηγορία της χώρας, μετά να έρθει στην Ευρώπη για την αυστριακή Red Bull Salzburg και όταν πια είναι έτοιμος παίκτης να μετακινηθεί στη Red Bull Λειψίας που αγωνίζεται στη γερμανική Bundesliga. Αυτή προφανώς δεν είναι μια διαδρομή που ακολουθούν όλοι οι παίκτες, μπορεί κάποιος κατευθείαν από τη Βραζιλία ή την Αυστρία να μεταπηδήσει στη Λειψία. Τέλος ένας παίκτης μπορεί επίσης να κλείσει την καριέρα του στη New York Red Bull, η οποία το 2006 άξιζε $25 εκατομμύρια ενώ τώρα αξίζει $290 εκατομμύρια, σύμφωνα με το Forbes.

Ωστόσο, η συντριπτικά βασική πηγή εσόδων, μέχρι σήμερα, παραμένει η πώληση ποτών, που αντιπροσωπεύουν περίπου το 97% των συνολικών εσόδων. H ίδια η Red Bull αναφέρει πως όλες οι δραστηρίοτητες αυτές είναι συνεχιζόμενες επενδύσεις επωνυμίας κάτι που δείχνει ότι – ακόμα – είναι απώλειες και όχι ροές εσόδων.

 

Πηγή: Athletic Interest

Μια σκέψη σχετικά μέ το “Πως βγάζει λεφτά η Red Bull;

Σχολιάστε:

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Γίνε συνδρομητής στο κανάλι μας στο Youtube !