Γιατί το B2B είναι το νέο B2C – Ο ρόλος τους στην κυκλική οικονομία

Γιατί το B2B είναι το νέο B2C – Ο ρόλος τους στην κυκλική οικονομία

Ecology concept with green city on earth, World environment and sustainable development concept, vector illustration

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι σύγχρονοι οργανισμοί, είναι το πώς θα υιοθετήσουν ένα αποδοτικό Circular Business Model (CBM). Δηλαδή ένα επιχειρηματικό μοντέλο που θα βασίζεται στην κυκλική οικονομία και θα αξιοποιεί ή θα ανακυκλώνει όλα τα απόβλητα και τις πρώτες ύλες που πλέον δεν χρειάζονται.
Η επιτυχής υλοποίηση ενός CBM διαφέρει ανά επιχείρηση, με τον πιο σημαντικό ίσως παράγοντα να είναι αν πρόκειται για B2B ή B2C. Σε πολλές περιπτώσεις οι B2B επιχειρήσεις έχουν πλεονέκτημα ως προς την αξιοποίηση της κυκλικής οικονομίας:
Αρχικά μια εταιρεία που έχει για παράδειγμα ένα μεγάλο και ακριβό μηχάνημα γνωρίζει όλη την αλυσίδα αξίας που κρύβεται από πίσω του. Όπως επίσης και ο προμηθευτής του μηχανήματος αυτού. Έτσι υπάρχει μια πιο καθαρή εικόνα ως προς το ποια εξαρτήματα αποτελούν το μηχάνημα αυτό και τι πρέπει να γίνει σε περίπτωση βλάβης. Ενώ ένας απλός καταναλώτης μπορεί να πετάξει ένα προϊόν οπουδήποτε χωρίς καμία επίπτωση.
Άλλος ένας σημαντικός παράγοντας είναι οι νομοθεσίες που υπάρχουν γύρω από το waste management. Οι κυβερνήσεις θέτουν πλέον όρια στις βιομηχανίες ως προς την διαχείριση των αποβλήτων τους και αυτές συμμορφόνωνται σε ορισμένα πλαίσια. Για τους καθημερινούς καταναλωτές φυσικά αυτά δεν υπάρχουν, παρά μόνο κάποιες παρατηρήσεις.
Αξιοσημείωτη είναι και η αναφορά του ρόλου που παίζει η ηθική στο ζήτημα αυτό, καθώς  σε ένα περιβάλλον B2B οι περισσότερες αποφάσεις λαμβάνονται ορθολογικά και κυρίως με οικονομικά κίνητρα. Επομένως για να υπάρξει αξιοσημείωτη αλλαγή είναι ζωτικό οι επιχειρήσεις να λαμβάνουν υπόψη τους και ηθικά κριτήρια όταν παίρνουν αποφάσεις. Κάτι που γίνεται ολοένα και περισσότερο λόγω της πίεσης που υπάρχει να στραφούν προς την πράσινη οικονομία. Όσον αφορά τους καταναλωτές η ηθική είναι καθαρά προσωπικό ζήτημα και μπορεί να κρίνει ακόμα αν θα αγοράσει ένα προϊόν ή όχι.

Γίνεται λοιπόν εύληπτο πως το ζήτημα της πράσινης οικονομίας διαφέρει από κλάδο σε κλάδο και απαιτείται διαφορετική προσέγγιση από Β2Β και B2C επιχειρήσεις, με τις πρώτες να έχουν περισσότερες πληροφορίες αλλά και κίνητρα για να την υιοθέτηση κυκλικών επιχειρηματικών μοντέλων.
Αυτά έχουν διάφορες μορφές όπως:
–  Η Βιομηχανική Συμβίωση, δηλαδή μια προσέγγιση B2B για ένα βιώσιμο σύστημα που βελτιστοποιεί διάφορες βιομηχανικές διαδικασίες. Ένα απλό παράδειγμα είναι η αξιοποίηση του περισσευόμενου φαγητού του κλάδου της εστίασης, ώστε να τραφούν ζώα σε κτηνοτροφικές μονάδες.
– Η Μοιραζόμενη Οικονομία, που γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη στην Ευρώπη. Συνήθως μέσω online πλατφόρμων μπορεί κανείς να μοιραστεί ένα σπίτι με κάποιον άλλον ή να κάνει carpooling.
Κυκλικό/Βιώσιμο Design, δηλαδή προϊόντα που είναι σχεδιασμένα ώστε να αντέχουν στον χρόνο, να επισκευάζονται εύκολα και να είναι ανακυκλώσιμα.
Άλλα CBΜs είναι το reverse logisticsπου διαχειρίζεται την επιστροφή των προϊόντων σε μια κυκλική οικονομία και το remanufacturing, όπου ένα μεταχειρισμένο προϊον καθαρίζεται και επισκευάζεται ώστε να ξαναβγεί στην αγορά.
 
Πηγές:
B2b vs B2C: A very different circular business model challenge
Putting theory into Practice: Circular Economy – Business Models in the EU

Τελευταία Νέα

Κατεβάστε την εφαρμογή μας

Αλέξανδρος Απέργης

Πτυχιούχος Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΠΑΔΑ με κατεύθυνση Management, συνιδρυτής του Business Review Greece και της Blue Rocket Content Agency και συμπαρουσιαστής του BusinessTalks Podcast. Διαθέτει εμπειρία στο social media management, το SEO και τη δημιουργία online περιεχομένου. Τον ενδιαφέρει να παρακολουθεί τις τελευταίες εξελίξεις στον κόσμο της επιχειρηματικότητας και των επενδύσεων, καθώς και να αποκτά συνεχώς νέες γνώσεις.