Τι είναι το Kaizen και ο κύκλος PDCA; Πως οι επιχειρήσεις βελτιώνονται συνεχώς

Τι είναι το Kaizen και ο κύκλος PDCA; Πως οι επιχειρήσεις βελτιώνονται συνεχώς

kaizen-continuous-improvement

Τι είναι το Kaizen και ποιά η σχέση του με τον κύκλο PDCA; Το Kaizen είναι ένας ιαπωνικός όρος που σημαίνει «αλλαγή προς το καλύτερο» ή «συνεχής βελτίωση». Είναι μια ιαπωνική επιχειρηματική φιλοσοφία σχετικά με τις διαδικασίες που βελτιώνουν συνεχώς τις λειτουργίες και εμπλέκουν όλους τους υπαλλήλους. Σύμφωνα με το Kaizen η βελτίωση της παραγωγικότητας και της ποιότητας είναι μια σταδιακή, μεθοδική και παρατεταμένη διαδικασία και όχι ως μια μεγάλη αλλαγή που γίνεται μια φορά.
Η έννοια του Kaizen περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα ιδεών. Δηλαδή για να την εφαρμόσουμε απετούνται διάφορες ενέργειες για να καταστήσουμε το εργασιακό περιβάλλον πιο αποδοτικό και αποτελεσματικό δημιουργώντας μια ομαδική ατμόσφαιρα, βελτιώνοντας τις καθημερινές διαδικασίες, διασφαλίζοντας τη δέσμευση των εργαζομένων και καθιστώντας μια εργασία πιο ικανοποιητική, λιγότερο κουραστική και ασφαλέστερη.
Μερικοί από τους βασικούς στόχους της φιλοσοφίας του Kaizen περιλαμβάνουν τον ποιοτικό έλεγχο, την παράδοση εντός χρονοδιαγράμματος, την τυποποιημένη εργασία, τη χρήση αποδοτικού εξοπλισμού και την εξάλειψη των απολλειών.
Ο γενικός στόχος του Kaizen είναι να γίνουν μικρές αλλαγές σε μια χρονική περίοδο για να δημιουργήσει βελτιώση σε όλη την εταιρία ως σύνολο και να να γίνουν ποιοτικότερες οι διαδικασίες λειτουργίας της. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι αλλαγές συμβαίνουν αργά. Απλώς αναγνωρίζει ότι οι μικρές αλλαγές στο παρόν μπορούν να έχουν τεράστιες επιπτώσεις στο μέλλον.
Οι βελτιώσεις μπορούν να προέρχονται από οποιονδήποτε υπάλληλο ανά πάσα στιγμή. Η ιδέα είναι ότι ο καθένας έχει ένα μερίδιο στην επιτυχία της εταιρείας και όλοι πρέπει να προσπαθούν, ανά πάσα στιγμή, να συμβάλλουν στη βελτίωση του επιχειρηματικού μοντέλου.
Η έννοια του Kaizen υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει τέλειο τέλος και ότι όλα μπορούν να βελτιωθούν. Οι άνθρωποι πρέπει να προσπαθούν να εξελίσσονται και να καινοτομούν συνεχώς. Μια ακόμα βασική αρχή του Kaizen είναι ότι οι άνθρωποι που εκτελούν συγκεκριμένα καθήκοντα και δραστηριότητες είναι οι πιο γνώστες σχετικά με αυτήν την εργασία / δραστηριότητα. Η συμπερίληψή τους για την πραγματοποίηση αλλαγών είναι η καλύτερη στρατηγική για βελτίωση.

Το Kaizen και ο κύκλος PDCA


Οι βελτιώσεις ακολουθούν γενικά τη μορφή κύκλου PDCA , που σημαίνει “Σχεδιασμός-Εκτέλεση-Έλεγχος-Δράση”. Είναι επίσης γνωστός και ως κύκλος του Deming, προς τιμή του William Edwards Deming που τον εισηγήθηκε.

  1. Το βήμα του σχεδιασμού περιλαμβάνει τη χαρτογράφηση των αλλαγών, έτσι ώστε όλοι να γνωρίζουν τι να περιμένουν όταν οι ομάδες προσπαθούν να λύσουν ένα πρόβλημα.
  2. Το βήμα της εκτέλεσης / υλοποίησης σημαίνει την εφαρμογή της βέλτιστης λύσης στο πρόβλημα.
  3. Το βήμα του ελέγχου περιλαμβάνει την αξιολόγηση της λύσης του προβλήματος για να δείτε εάν λειτούργησε.
  4. Το βήμα δράσης – επανατροφοδότησης είναι οι παρεμβάσεις και ενέργειες προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές του αρχικού σχεδιασμού.

Ένα από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα αποτελεσματικής εφαρμογής της φιλοσοφίας του Kaizen και του κύκλου PDCA είναι το σύστημα παραγωγής Toyota για το οποίο μπορείτε να διαβάσετε κάνοντας κλικ εδώ.
 
Βοηθητική πηγή: Investopedia

Τελευταία Νέα

Κατεβάστε την εφαρμογή μας

Χάρης Αθανασίου

Πτυχιούχος Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΠΑΔΑ με κατεύθυνση Management, συνιδρυτής του Business Review Greece και της Blue Rocket Content Agency και συμπαρουσιαστής του BusinessTalks Podcast. Αρθρογραφεί κυρίως για θέματα επιχειρηματικότητας και διαθέτει πάνω από 4 έτη εμπειρία στην αρθρογραφία. Επίσης, έχει πάνω από 3 χρόνια εμπειρία στο SEO, τα Social Media και το Performance Marketing. Του αρέσει η ομαδική δουλειά, η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, καθώς και να βοηθάει τους ανθρώπους να εξελιχθούν, να γίνουν η καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους και να ακολουθούν τα όνειρά τους.

Ίσως σας ενδιαφέρει