Πολυδιάστατες οι ανάγκες των εργαζομένων – Πυραμίδα του Maslow

Της Ελισσάβετ Μπίρμπου

 

Τις ανάγκες τις νιώθουμε και τις ικανοποιούμε, αλλά δεν τις συνειδητοποιούμε. Ποιος εργαζόμενος εν έτη 2020 γνωρίζει πραγματικά τί χρειάζεται από την εργασία του; Ο ψυχολόγος και κοινωνιολόγος Maslow, στη θεωρία του περί ιεράρχησης των αναγκών, υποστηρίζει ότι υπάρχουν 5 στάδια αναγκών, τα οποία και ταξινομεί σε αυτό που είναι γνωστό ως Πυραμίδα του Maslow.

Το κατώτερο επίπεδο, αποτελείται από σωματικές ανάγκες, όπως νερό, ύπνος, τροφή. Ένας εργοδότης λοιπόν ικανοποιεί αυτές τις ανάγκες μέσω της μισθοδοσίας αλλά και των μπόνους. Πρέπει ο μισθός να μπορεί να καλύψει τις βασικές ανάγκες του εργαζομένου, αλλά να υπάρχει και η προοπτική για περισσότερα χρήματα.

Δεύτερη ομάδα στην ιεράρχηση είναι η ασφάλεια, ασφάλεια σωματική, ηθική, οικογενειακή, εργασίας, υγείας, περιουσίας. Ο εργοδότης οφείλει να δημιουργήσει ένα περιβάλλον εργασίας ασφαλή ώστε να εξασφαλίζεται η ακεραιότητα του εργαζομένου, χωρίς τον φόβο της απόλυσης να περιμένει στη πόρτα ή την αμφιβολία ότι ο μισθός δεν θα καταβληθεί στην ώρα του.

Η ανάγκη για αγάπη και το αίσθημα του ανήκειν, καταλαμβάνουν την 3η θέση στις ανάγκες του Maslow. Αυτές μπορούν να εκπληρωθούν, δίνοντας την ευκαιρία στον εργαζόμενο να αποτελέσει μέλος στην ήδη δεμένη υπάρχουσα ομάδα της επιχείρησης.

Το τέταρτο επίπεδο είναι της εκτίμησης, της αυτοεκτίμησης και του σεβασμού. Ο εργαζόμενος νιώθει ικανοποίηση όταν τον εμπιστεύονται και του αναθέτουν πιο σοβαρά και σημαντικά project, όταν συμμερίζονται την άποψή του και τον ωθούν προς την επιτυχία.

Τέλος στο υψηλότερο επίπεδο βρίσκονται οι ανάγκες για αυτοπραγμάτωση, οι οποίες ικανοποιούνται όταν το άτομο έχει το αίσθημα της προσωπικής εξέλιξης και επιτυχίας. Ο εργοδότης λοιπόν, πρέπει να θέτει στόχους και να επιβραβεύει το προσωπικό όταν αυτοί επιτυγχάνονται. Ταυτόχρονα αυξήσεις και μπόνους επικροτούν την επιτυχία.

Ασφαλώς η κάθε μία ανάγκη δεν έχει την ίδια βαρύτητα για κάθε άνθρωπο. Οι προσανατολισμοί διαφέρουν και κάποιος ειδικός στο Human Resources θα πρέπει να τους εντοπίζει.

Σχολιάστε:

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Γίνε συνδρομητής στο κανάλι μας στο Youtube !