Πώς μπορεί μια Startup να διαχειριστεί την αποτυχία

Πώς μπορεί μια Startup να διαχειριστεί την αποτυχία

startup-failure

Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου του Tennesee, το 50% των startups αποτυγχάνουν μέσα στα 5 πρώτα χρόνια λειτουργίας τους. Μάλιστα, μόνο το 30% αυτών φτάνουν τα 10 χρόνια ζωής και μόλις το 40% είναι κερδοφόρες.

Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, τα ποσοστά επιβίωσης των νεοφυών επιχειρήσεων είναι χαμηλά. Η αποτυχία είναι πάντα μια μεγάλη πιθανότητα για αυτές, όμως όσο πιο νωρίς συνειδητοποιήσουν οι ιδρυτές τους πως η αποτυχία είναι κομμάτι της επιτυχίας τόσο το καλύτερο για αυτούς.

Μέσω της αποτυχίας, η οποία στην πραγματικότητα δεν είναι ακριβώς αποτυχία, μπορούν οι startups να μάθουν εξαιρετικά χρήσιμα πράγματα που θα συμβάλλουν στην επόμενη επιχειρηματική προσπάθεια.

Ο ιδρυτής της Nike μάλιστα, Phil Knight, έχει αναφέρει πως υπήρχαν εποχές που τα πράγματα ήταν πολύ δύσκολα για την εταιρεία. Έτσι έπρεπε να αποδεχτεί πως αν είναι να αποτύχει, τουλάχιστον αυτό να γίνει όσο πιο γρήγορα γίνεται, ώστε να μην ξοδεύει άλλα κεφάλαια και να εκμεταλλευτεί τις γνώσεις που αποκόμησε.

Πριν δούμε όμως πώς μπορεί μια startup να στρέψει την αποτυχία υπερ της, είναι σημαντικό να κατανοήσει κανείς τους πιθανούς λόγους που αποτυγχάνει.

Ο κύριος λόγος είναι η έλλειψη αγοράς. Πολλοί ιδρυτές ξεκινούν startups χωρίς να έχουν κάνει την απαραίτητη έρευνα αγοράς ώστε να μάθουν αν το προϊον/υπηρεσία που θέλουν να προσφέρουν λύνει κάποιο πρόβλημα.

Έτσι ξοδεύουν άπειρο χρόνο και χρήματα σε κάτι που δεν θέλει να πληρώσει κανείς για να χρησιμοποιήσει.

Ένας τρόπος που μπορεί να αποφευχθεί αυτό είναι με τη χρήση ενός MVP, το οποίο θα εξακριβώσει αρχικά αν υπάρχει η κατάλληλη ζήτηση (Product Market Fit) και ύστερα πώς μπορεί να βελτιστοποιηθεί το προϊόν προς όφελος του καταναλωτή.

Άλλο ένα συχνό φαινόμενο είναι η έλλειψη κεφαλαίων, καθώς χωρίς έσοδα που καλύπτουν τις ανάγκες της επιχείρησης, δεν μπορεί αυτή να επιβιώσει. Πόσο μάλλον να αναπτυχθεί.

Αυτός είναι και ο λόγος που πολλές προσφεύγουν στη λύση των Angel Investors και Venture Capital Funds, τα οποία τις χρηματοδοτούν. Βέβαια πριν φτάσουν στο σημείο αυτό, είναι ζωτικό να αναλογιστούν γιατί δεν έχουν έσοδα.

Μήπως δεν έχουν πετύχει Product Market Fit; Μήπως το επιχειρηματικό μοντέλο χρειάζεται αλλαγές; Μήπως η ομάδα δεν έχει τις κατάλληλες γνώσεις;

Αυτά είναι ερωτήματα που κάθε ιδρυτική ομάδα πρέπει να αναλογιστεί και να λύσει όσο το δυνατόν πιο νωρίς. Αν όμως φτάσει στο σημείο να “αποτύχει”, πρέπει να εκμεταλλευτεί όλα τα μαθήματα που μπορεί να πάρει.

Το σημαντικότερο μάθημα που μπορεί να πάρει μια startup είναι πως πρέπει να υπάρχει επιβεβαιωμένη ζήτηση για το προϊόν. Με έρευνες αγοράς, MVP, δοκιμές και πολλές αλλαγές.

Επίσης, είναι σημαντικό να υπάρχει ένα μακροπρόθεσμο όραμα το οποίο θα διατηρείται και τα βραχυπρόθεσμα προβλήματα δεν θα το αλλάζουν. Ακόμα και όταν μια startup αποφασίζει να κάνει pivot, αυτό σημαίνει πως η στρατηγική αλλάζει αλλά το όραμα παραμένει ίδιο.

Όσον αφορά τις χρηματοδοτήσεις, τα σημεία που πρέπει να προσέχουν οι ιδρυτές είναι 3:

  • Να μη “σηκώνουν” λεφτά πολύ γρήγορα, καθώς υπάρχει ο κίνδυνος να λάβουν χρηματοδότηση πριν το προϊόν είναι 100% δοκιμασμένο στην αγορά. Είναι λάθος να γίνεται η υπόθεση πως τα μεγάλα κεφάλαια θα προσελκύσουν πελάτες.

  • Να μη “σηκώνουν” περισσότερα λεφτά από αυτά που χρειάζονται. Σίγουρα είναι σημαντικό να υπάρχει ένα μαξιλάρι ασφαλείας, όμως όσο μεγαλύτερη η χρηματοδότηση τόσο μεγαλύτερο και το μερίδιο της εταιρείας που θα πρέπει να παραδώσουν (ανάλογα φυσικά και με τον γύρο χρηματοδότησης).

  • Να επιλέγουν τους σωστούς επενδυτές. Επειδή κάποιος είναι διατεθειμένος να επενδύσει σε μια ιδέα, δεν σημαίνει πως είναι το κατάλληλο άτομο να το κάνει. Εκτός από χρήματα, ένας επενδυτής πρέπει να προσφέρει στην startup συμβουλές, καθοδήγηση και εμπειρία.

Τέλος, άλλο ένα σημαντικό μάθημα για έναν ιδρυτή είναι πως πρέπει να επιλέγει τη σωστή ομάδα. Οποιοσδήποτε επενδυτής θα πει πως το σημαντικότερο σε μια startup είναι η ομάδα, η οποία εκτός από δέσιμο και χημεία πρέπει να έχει δεξιότητες, πάθος και να συμπληρώνει ο ένας τον άλλον.

Με λίγα λόγια, η αποτυχία είναι ένας πόρος.

Όχι μόνο για επιχειρήσεις, αλλά και για τους ανθρώπους. Δεν πρέπει να αγνοούμε τους λόγους που απέτυχε κάτι, αλλά να τους αναλύουμε και να μαθαίνουμε από αυτούς.

Τελευταία Νέα

Κατεβάστε την εφαρμογή μας

Αλέξανδρος Απέργης

Πτυχιούχος Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΠΑΔΑ με κατεύθυνση Management, συνιδρυτής του Business Review Greece και της Blue Rocket Content Agency και συμπαρουσιαστής του BusinessTalks Podcast. Διαθέτει εμπειρία στο social media management, το SEO και τη δημιουργία online περιεχομένου. Τον ενδιαφέρει να παρακολουθεί τις τελευταίες εξελίξεις στον κόσμο της επιχειρηματικότητας και των επενδύσεων, καθώς και να αποκτά συνεχώς νέες γνώσεις.