Μπορεί η Ελλάδα του 2020 να ακολουθήσει τα βήματα της Silicon Valley του 1970;

Μπορεί η Ελλάδα του 2020 να ακολουθήσει τα βήματα της Silicon Valley του 1970;

592d7378b74af41b008b4fd2

“Το να βλέπεις τη Silicon Valley τη δεκαετία του ’70 είναι σαν να βλέπεις το Big Bang”. Έτσι χαρακτήρισε η ιστορικός, Leslie Berlin, την εκρηκτική ανάπτυξη της Silicon Valley πριν από 5 δεκαετίες.

Αν και στον τόπο αυτό γίνονταν ήδη μεγάλα βήματα μπροστά, όπως η ίδρυση του πρώτου ραδιοφωνικού σταθμού στις ΗΠΑ το 1909 και η ίδρυση της Hewlett-Packard το 1939, οι δεκαετίες που ακολούθησαν ήταν αρκετά “ξερές” σε σχέση με αυτή του ’70 μέχρι και σήμερα.

Επομένως όσο περιέργο και αν ακούγεται, μπορούμε να δούμε τι γίνεται όταν μεγάλες εταιρείες επενδύουν σε έναν ξεχασμένο επενδυτικό/μεταπολεμικό προορισμό (στη προκειμένη περίπτωση τη Silicon Valley) με την Ελλάδα του σήμερα που παλεύει να βγει από την πανδημία του COVID-19.

Ας δούμε αρχικά περισσότερες πληροφορίες για τη Silicon Valley

Είναι μια περιοχή στο νότιο μέρος του San Francisco, γνωστό ως παγκόσμιο κέντρος τεχνολογίας και καινοτομίας. Ο όρος “Silicon Valley” επινοήθηκε από τον Don Hoefler σε ένα άρθρο του στην Electronic News το 1971.

Με τη παρουσία Πανεπιστημίων όπως το Stanford και διάφορα άλλα ερευνητικά κέντρα, δημιουργήθηκε εύπορο έδαφος για την ανάπτυξη πολλών εταιρειών και προϊόντων που άλλαξαν τον κόσμο.

Για παράδειγμα, το 1955 έκαναν την εμφάνισή τους οι πρώτοι Angel Investors και δημιουργούν το ”The Group” για να επενδύσουν σε καινοτόμες εταιρείες.

Το 1959 ιδρύεται ένα από τα πρώτα Venture Capital Funds, το Continental fund, από τον Frank Chambers, ενώ το 1964 η IBM λανσάρει το πρώτο λειτουργικό σύστημα.

Μερικά χρόνια αργότερα, το 1972 ιδρύεται ένα από τα μεγαλύτερα VC funds παγκοσμίως, η Sequoia Capital (πρώην Capital Management Services), ενώ την ίδια δεκαετία ιδρύονται οι Microsoft και Apple.

Είναι περιττό να αναφερθεί τι συνέβη στη συνέχεια, με την ίδρυση της Google στα τέλη του ’90 και το dot.com craze.

Υπήρξε κυριολεκτικά μια τεχνολογική επανάσταση, όπου σήμερα η Silicon Valley ευθύνεται για το 1/3 των startup επενδύσεων στις ΗΠΑ και το ΑΕΠ της Πολιτείας είναι μεγαλύτερο από αυτό ολόκληρων Ευρωπαϊκων χωρών.

Το 2002, ο Mark Heesen ανέφερε πως: “Οι επενδύσεις από VC’s τα τελευταία 30 χρόνια, έχουν χτίσει εταιρείες που ευθύνονται για το 11% του ΑΕΠ της Αμερικής και έχουν δημιουργήσει 12.5 εκ. θέσεις εργασίας”.

Γίνεται λοιπόν αντιληπτό πως η Silicon Valley, όχι μόνο κατάφερε να γίνει το επίκεντρο καινοτομίας στη μεταπολεμική Αμερική αλλά και ολόκληρου του κόσμου.

Και όπως αναφέρθηκε, μεγάλο ρόλο σε αυτό έπαιξαν οι επενδύσεις οι οποίες και στην Ελλάδα παρουσιάζουν ανοδική τάση.

Το πρόσφατο ”fund των funds” μάλιστα (Equifund), σκοπεύει να διανείμει €400 εκατομμύρια σε startups στην Ελλάδα. Προς το παρόν, 74 από αυτές έχουν αντλήσει €60 εκατομμύρια, ενώ στα €180 εκατομμύρια είναι η συνολική χρηματοδότηση από funds και investors στην Ελλάδα (έως το τέλος του 2019).

Αυτή η “έκρηξη” startups και επενδύσεων που ξεκίνησε στην χώρα μας την τελευταία δεκαετία θα μπορούσε να είναι η αρχή κάτι πολύ ελπιδοφόρου που θα συμβάλει σημαντικά στο ΑΕΠ.

Που σε συνδυασμό με ένα πιο φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον να καταστήσει την Ελλάδα ένα κέντρο καινοτομίας. Ίσως όχι παγκόσμιο, ούτε Ευρωπαϊκό, αλλά Μεσογειακό ή Νοτιο-ευρωπαϊκό.

Μάλιστα, η τωρινή κρίση που έχει φέρει η παγκόσμια πανδημία του COVID-19 είναι μια ευκαιρία για νέες επιχειρηματικές ιδέες που θα λύσουν προβλήματα που ίσως πριν δεν υπήρχαν. Αυτό είναι άλλωστε και το νόημα της καινοτομίας.

Θα μπορούσε λοιπόν η μετα-covid Ελλάδα να ακολουθήσει τα χνάρια της μεταπολεμικής Silicon Valley;

Σίγουρα δεν είναι εύκολο, απαιτούνται περισσότερες επενδύσεις, πιο φιλικό μακροοικονομικό περιβάλλον και ίσως κάποια ονόματα που θα έχουν μεγάλη επιρροή στο εξωτερικό.

Στο τελευταίο έχουν γίνει σημαντικά βήματα προόδου με τις περιπτώσεις της Beat, Blueground και Workable.

Μένει να δούμε πώς θα εκτυλιχθεί το τοπίο των επενδύσεων μετά την πανδημία και πόσο μπορεί να προσαρμοστεί η ελληνική νοοτροπία στην καινοτομία που έρχεται, κάτι στο οποίο επίσης έχουν γίνει βήματα προόδου.

Τελευταία Νέα

Κατεβάστε την εφαρμογή μας

Αλέξανδρος Απέργης

Πτυχιούχος Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΠΑΔΑ με κατεύθυνση Management, συνιδρυτής του Business Review Greece και της Blue Rocket Content Agency και συμπαρουσιαστής του BusinessTalks Podcast. Διαθέτει εμπειρία στο social media management, το SEO και τη δημιουργία online περιεχομένου. Τον ενδιαφέρει να παρακολουθεί τις τελευταίες εξελίξεις στον κόσμο της επιχειρηματικότητας και των επενδύσεων, καθώς και να αποκτά συνεχώς νέες γνώσεις.