Το Zoom που ιδρύθηκε πριν από εννέα χρόνια, έγινε μια πολυσυζητημένη λέξη το 2020. Οι άνθρωποι επέλεξαν να κάνουν δωρεάν βιντεοκλήσεις διάρκειας 40 λεπτών μέσω του Zoom για να συνδεθούν με συναδέλφους, πελάτες, φίλους και συγγενείς.
Μέσα σε μια παγκόσμια πανδημία που έκλεισε τεράστιoυς τομείς της οικονομίας, η υπηρεσία συνομιλίας άνθησε.
Στην αναζήτηση Google, στους όρους για συνομιλία μέσω βίντεο το Zoom έχει γίνει πλέον το κορυφαίο αποτέλεσμα αντί για το Skype.
Το 2020, η φράση “Να κάνουμε ένα Zoom call απόψε;” συχνά αντικαθιστούσε τη φράση “Πάμε για ένα καφέ/ ποτό;”. Και το “Zoom school” έχει καθιερωθεί αυτή την εποχή σε κάποιες χώρες του κόσμου, καθώς η πανδημία έφερε τα παιδιά εκτός φυσικής τάξης.
Όλα αυτά από μια εφαρμογή που δεν είχε καν σχεδιαστεί για απλούς καταναλωτές.
«Θα ήθελα πολύ να πω ότι το είχαμε προγραμματίσει τέλεια. Προφανώς, δεν το κάναμε. Κανείς δεν έχει προγραμματίσει αυτήν την πανδημία», δήλωσε ο COO της εταιρείας, Aparna Bawa. “Και πιστεύω ότι το μεγαλύτερο όφελος του Zoom στη βάση χρηστών είναι ότι παρέχουμε αυτήν την ανθρώπινη σύνδεση όταν την χρειάζονται απεγνωσμένα.”
Στο πιο πρόσφατο τρίμηνο, το Zoom σημείωσε αύξηση εσόδων από έτος σε έτος 367%. Ο αριθμός των πελατών που ξόδεψαν περισσότερα από 100.000$ αυξήθηκε κατά 136% σε ετήσια βάση.
Και οι επενδυτές τα παρακολουθούν αυτά. Η τιμή της μετοχής του Zoom αυξήθηκε στα ύψη τους τελευταίους 12 μήνες με ένα απίστευτο 475% από 71,90$ τον Ιανουάριο σε 410,01 $ στις 4 Δεκεμβρίου.
Τα πλεονεκτήματα έναντι των ανταγωνιστών
Το Zoom έγινε IPO (Τι είναι το IPO) τον Απρίλιο του 2019 μαζί με άλλους μεγάλες τεχνολογικές unicorn startups (Πότε μια startup ονομάζεται Unicorn) όπως το Pinterest, το Lyft και το Uber. Αλλά σε αντίθεση με τις υπόλοιπες εταιρείες, ήταν πραγματικά κερδοφόρο.
Και όλα αυτά παρά το γεγονός ότι η εταιρεία αντιμετώπισε σημαντικό ανταγωνισμό από τεχνολογικούς γίγαντες στο χώρο συνομιλίας βίντεο. Οι πιο γνωστοί είναι: Microsoft (MS Teams), Google (Google Meet) και Cisco (Webex).
“Με την παγκόσμια κυκλοφορία της Zoom Phone, η εταιρεία είναι τώρα ισοδύναμη με τους υφιστάμενους φορείς όπως η Microsoft και η Cisco”. Έτσι έγραψε ο αναλυτής Raul Castanon, σε σημείωμα προς πελάτες μετά από τα κέρδη του Q3 της εταιρείας.
“Το Zoom έχει επίσης το πλεονέκτημα ότι γεννιέται στο cloud. Αυτό του δίνει πλεονέκτημα έναντι εταιρειών όπως η Cisco που αντιμετώπισαν προκλήσεις κατά τη μετάβαση των παλαιών προϊόντων τους.”
Ωστόσο, το Zoom δεν είχε σχεδιαστεί για καταναλωτές. Χτίστηκε για επιχειρήσεις που χρειάζονταν μια πλατφόρμα συνομιλίας μέσω βίντεο για εικονικές συναντήσεις.
Που οφείλεται η ευρεία χρήση του Zoom
Παρόλο που η εταιρεία δεν κυκλοφόρησε ως επιλογή για τους καθημερινούς ανθρώπους για να αντικαταστήσουν το Skype, κατάφερε ακριβώς αυτό.
Ήταν η ευκολία χρήσης του Zoom που το βοήθησε να κερδίσει τους μάνατζερ που αναζητούν ένα εργαλείο επικοινωνίας για τους υπαλλήλους τους.
Και καθώς η πανδημία εξαπλώθηκε από χώρα σε χώρα, οι χρήστες άρχισαν να χρησιμοποιούν το Zoom όχι μόνο για να κάνουν δουλειά, αλλά και για να περνούν χρόνο με συναδέλφους, φίλους και οικογένεια.
Το Zoοm μετρά ως πελάτες αυτούς που έχουν συνδεδεμένους περισσότερους από 10 υπαλλήλους. Επίσης μετράει και αυτούς που πλήρωσαν περισσότερα από 100.000$ τους τελευταίους 12 μήνες. Η εταιρεία ξεκίνησε τη χρονιά με 74.100 πελάτες με περισσότερους από 10 υπαλλήλους. Είδε τον αριθμό αυτό να αυξάνεται σε 433.700 πελάτες,
Οι συμμετέχοντες σε καθημερινά meetings αυξήθηκαν από 10 εκατομμύρια τον Δεκέμβριο του 2019 σε 300 εκατομμύρια τον Απρίλιο του 2020.
Ένας μεμονωμένος χρήστης μπορεί να συμμετέχει σε πολλές συναντήσεις την ημέρα,. Όμως, είναι αξιοσημείωτο ότι το Zoom είδε μια τόσο μεγάλη άνοδο σε αυτό το χρονικό διάστημα.
Η εξ αποστάσεως διδασκαλία
Το Zoom συνεργάζεται με κολέγια και πανεπιστήμια από το 2013. Όμως η προσθήκη σχολείων πρόσθεσε ακόμη μεγαλύτερη πίεση στην πλατφόρμα. Αυτό συνέβη παράλληλα με τις νέες περιπτώσεις καταναλωτικής χρήσης.
Το Zoom άρχισε να άρει το όριο των 40 λεπτών στους δωρεάν βασικούς λογαριασμούς για χιλιάδες σχολεία σε όλο τον κόσμο τον Μάρτιο. Καθώς τα σχολικά συστήματα σε όλο τον κόσμο μεταβαίνουν από την δια ζώσης μάθηση στην απομακρυσμένη μάθηση, τα μαθήματα μέσω Zoom έγιναν γρήγορα ο κανόνας. Μαζί βέβαια με άλλες επιλογές απομακρυσμένης μάθησης όπως MS Teams και Cisco Webex.
Όπως είπε η CMO της εταιρείας, Janine Pelosi: «Λάβαμε την απόφαση στις αρχές του έτους και ανοίξαμε το δωρεάν προϊόν μας. Καταργήσαμε το όριο των 40 λεπτών για τα σχολεία που είχαν αυτήν την ανάγκη. Και σε αυτό το σημείο, το ανοίξαμε σε περισσότερες από 25 χώρες». Όπως σημείωσε στη συνέχεια, πάνω από 125.000 διαφορετικά σχολεία έχουν τώρα δωρεάν πρόσβαση.
Η αναταραχή σχετικά με την ασφάλεια του Zoom
Η επιτυχία δεν ήταν εύκολη. Με τόσους νέους πελάτες να κάνουν χρήση της εφαρμογής με τρόπους που δεν περιελάμβαναν μια παραδοσιακή εταιρική δομή υποστήριξης IT, άρχισαν να εμφανίζονται ευπάθειες ασφαλείας.
Τον Μάρτιο, το Zoom δέχθηκε κριτική για τo λεγόμενo Zoom-bombing. Πρόκειται για μη προσκεκλημένους χρήστες που «βομβαρδίζουν» συναντήσεις για να ενοχλήσουν τα προσκεκλημένα μέλη. Αυτό συχνά γίνεται δημοσιεύοντας ακατάλληλες εικόνες.
Το ζήτημα, μαζί με αναφορές ότι το Zoom πραγματοποιούσε ορισμένες από τις κλήσεις του μέσω της Κίνας, προκάλεσε στους πελάτες να αμφισβητήσουν τις δυνατότητες ασφάλειας της εταιρείας.
Ενώ το Zoom διαφημίζει τη χρήση κρυπτογράφησης στις υπηρεσίες του, στην πραγματικότητα δεν χρησιμοποιούσε το πρωτόκολλο κρυπτογράφησης. Αυτό ώθησε την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ να ασκήσει κατηγορίες για ψευδή διαφήμιση. Όπως ισχυρίζεται η εταιρεία, τελικά το θέμα διευθετήθηκε.
Όπως και να έχει, το Zoom έχει γίνει η εφαρμογή που χρησιμοποιείται από μεγάλους οργανισμούς ως και καθημερινούς ανθρώπους που προσπαθούν να διατηρήσουν την κοινωνική τους ζωή.
Πηγή: Yahoo Finance