Με την εξατομικευμένη διαφήμιση (παλαιότερα γνωστή ως διαφήμιση βάσει ενδιαφέροντος) οι διαφημιζόμενοι μπορούν να προσεγγίζουν τους χρήστες βάσει των ενδιαφερόντων και των δημογραφικών στοιχείων τους (π.χ. “φίλοι των σπορ”), καθώς και άλλων πληροφοριών.
Άραγε έχετε συνειδητοποιήσει πως οι διαφημίσεις που σας ακολουθούν στα media, Facebook, Instagram, Gmail είναι εξατομικευμένες διαφημίσεις; Ψάχνεις ένα μπλε μπλουζάκι και ξαφνικά κατακλύζονται τα social σου με διάφορα μπλε μπλουζάκια. Μήπως παραβιάζεται το απόρρητο των χρηστών; Μήπως αυτές οι διαφημίσεις εν τέλει είναι ενοχλητικές;
Σε όλες τις καταστάσεις υπάρχει η θετική πλευρά υπάρχει και η αρνητική. Όπως αντίστοιχα υπάρχουν και διαφορετικές οπτικές γωνίες επί του θέματος. Παρακάτω λοιπόν παρατίθενται ορισμένα θετικά και αρνητικά των εξατομικευμένων διαφημίσεων για επιχειρήσεις και καταναλωτές.
Πλεονεκτήματα
Για εταιρείες:
- Αύξηση θα υπάρχει στις αποδόσεις των πωλήσεων. Φυσικά κάτι τέτοιο είναι δεδομένο, αφού οι πιο στοχευμένες διαφημίσεις αποσκοπούν σε υψηλότερα έσοδα.
- Οι εξατομικευμένες διαφημίσεις διασφαλίζουν βάση χαρακτηριστικών ότι οι σωστοί πελάτες βλέπουν τα σωστά προϊόντα και υπηρεσίες.
- Απαιτεί λιγότερο χρόνο η διαδικασία σχεδιασμού των διαφημίσεων. Με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και στόχους, ο σχεδιασμός απλοποιείται όσο το δυνατόν περισσότερο.
Για χρήστες:
- Το βλέπεις και αμέσως το αγοράζεις. Όταν οι διαφημίσεις εμφανίζουν αποτελέσματα που είναι τέλεια προσαρμοσμένα στα ενδιαφέροντα των πελατών, ο χρήστης θα βρει ακριβώς αυτό που έψαχνε.
- Περισσότερες επιλογές, καλύτερα αποτελέσματα. Όταν οι χρήστες βλέπουν διαφημίσεις που απευθύνονται έμμεσα στα ενδιαφέροντά τους, θα εκπλαγούν ευχάριστα και ενδέχεται να μεταβούν στον ιστότοπο αυτής της εταιρείας.
- Οι χρήστες βλέπουν καλύτερα την κουλτούρα της μάρκας. Οι περισσότερες διαφημίσεις προσελκύουν τους χρήστες μέσω ελκυστικών συνθηματικών εικόνων και κειμένων.
Μειονεκτήματα
Για εταιρείες:
- Εάν οι διαφημίσεις είναι σεξουαλικά προσβλητικές, ρατσιστικές, το κοινό θα αποφεύγει την διαφήμιση της εταιρείας ως ακατάλληλη.
- Δύσκολο να αποκτηθούν όλες οι απαραίτητες πληροφορίες από συγκεκριμένους χρήστες χωρίς να παραβιαστούν οι πολιτικές απορρήτου.
- Ενδέχεται να μην είναι πρωτοποριακή η διαφήμιση λόγω της πληθώρας παρόμοιων διαφημίσεων που εμφανίζονται στον χρήστη από άλλες επιχειρήσεις με παρόμοια προϊόντα.
Για χρήστες:
- Οι διαφημίσεις που είναι πολύ προσωπικές ενδέχεται να κάνουν τους χρήστες να αισθάνονται άβολα λόγω του ότι κοινοποιούνται τα δεδομένα τους και τα προσωπικά τους στοιχεία.
- Οι εξατομικευμένες διαφημίσεις γίνονται ενοχλητικές όταν κατακλύζουν ολόκληρες ιστοσελίδες. Τις περισσότερες φορές οι χρήστες εξέρχονται από αυτές πριν δουν το περιεχόμενο.
Η αίσθηση της κατασκοπείας των καταναλωτών από τις εταιρείες είναι σημαντικά αρνητική. Δεν είναι λίγες οι φορές που θεωρούμε ότι ακούνε ακόμα και τις επιθυμίες που μοιραζόμαστε με κάποιον φίλο.
Συνεπώς, οι εξατομικευμένες διαφημίσεις μπορούν να καταστούν φοβερά χρήσιμες για την αύξηση των πωλήσεων μίας εταιρείας, αλλά παράλληλα με λάθος χειρισμούς και ανύπαρκτο έλεγχο μπορεί να παραβιάσουν την πολιτική απορρήτου των χρηστών. Αυτό με την σειρά του οδηγεί σε μεγαλύτερα προβλήματα για τις εταιρείες, αφού θα χάσουν πελάτες και αξιοπιστία.