Οι εταιρείες έχουν συχνά στόχους, τόσο ευρείς όσο και συγκεκριμένους, για το πώς θέλουν να επιτύχουν. Ο στρατηγικός σχεδιασμός βοηθά τις επιχειρήσεις να θέσουν στόχους και χρονοδιαγράμματα για την επίτευξη αυτών των στόχων. Παρέχει έμφαση στον τρόπο λειτουργίας και λήψης αποφάσεων μιας εταιρείας.
Σε αυτό το άρθρο, θα καθορίσουμε τον στρατηγικό σχεδιασμό, θα συζητήσουμε τεχνικές στρατηγικού σχεδιασμού και θα δώσουμε παραδείγματα αποτελεσματικού στρατηγικού σχεδιασμού.
Τι είναι ο στρατηγικός σχεδιασμός;
Ο στρατηγικός σχεδιασμός δημιουργεί εφικτούς στόχους μέσω διαφόρων παραγόντων, όπως η διαχείριση του χρόνου και η κατανομή των πόρων. Ο στρατηγικός σχεδιασμός βελτιώνει τις λειτουργίες, παρέχει εστίαση, θέτει προτεραιότητες και αυξάνει τη συνεργασία. Μπορεί να καθοδηγήσει και να διαμορφώσει το μέλλον ενός οργανισμού.
Εάν μια εταιρεία είναι νέα ή αντιμετωπίζει σημαντική αλλαγή, τα μέλη της ομάδας μπορεί να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν ή να ενημερώσουν το στρατηγικό σχέδιο. Οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων μπορεί να είναι διευθυντές, διευθυντές τμημάτων ή ηγέτες ομάδων.
Πώς να δημιουργήσετε ένα στρατηγικό σχέδιο
Εάν είστε μέλος μιας επιτροπής στρατηγικού σχεδιασμού, μπορείτε να ακολουθήσετε αυτά τα βήματα για να δημιουργήσετε ένα αποτελεσματικό σχέδιο:
- Διευκρινίστε το όραμα της εταιρείας
- Κάντε ένα περίγραμμα
- Δημιουργήστε λεπτομερείς στόχους
- Αποφασίστε πώς θα παρακολουθείτε την πρόοδό σας
- Συμμετοχή όλων των εργαζομένων
- Παρακολουθήστε τακτικά την πρόοδό σας
1 . Διευκρινίστε το όραμα της εταιρείας
Ένα από τα πρώτα βήματα στο στρατηγικό σχεδιασμό είναι ο καθορισμός του οράματος, των αξιών και της αποστολής για τον οργανισμό. Το όραμα είναι ο μακροπρόθεσμος στόχος της επιχείρησης και θα πρέπει να το βασίσετε σε φιλόδοξους αλλά ρεαλιστικούς στόχους.
Οι αξίες είναι πεποιθήσεις που δημιουργούν το θεμέλιο για την εταιρεία και επηρεάζουν κάθε μέρος της επιχείρησης, από στρατηγικές μάρκετινγκ έως κουλτούρα στο χώρο εργασίας. Οι αξίες πρέπει να είναι πεποιθήσεις που θέλετε να ασκούν τακτικά οι εργαζόμενοι, ενώ η αποστολή καθορίζει τον σκοπό σας ως εταιρεία.
Αυτή θα μπορούσε να είναι μία από τις πιο μακρόχρονες διαδικασίες, καθώς η ομάδα σας θα πρέπει να συμφωνήσει στους ίδιους ορισμούς για όλα τα υψηλού επιπέδου στοιχεία του οργανισμού.
2 . Κάντε ένα περίγραμμα
Θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα περίγραμμα που περιλαμβάνει όλα όσα θέλετε να συζητήσετε κατά τη διάρκεια του προγραμματισμού σας. Το περίγραμμα σας καθοδηγεί σε μια σειρά βημάτων, συμπεριλαμβανομένου του σταδίου αξιολόγησης, τη διαμόρφωση της στρατηγικής και την επικοινωνία των απαραίτητων ενεργειών για την προώθηση της εταιρείας προς το στρατηγικό όραμα.
Οι υπεύθυνοι των τμημάτων θα πρέπει να ερευνήσουν και να συλλέξουν πληροφορίες σχετικά με τα τμήματα τους για να συμβάλουν στο περίγραμμα. Η ομάδα προγραμματισμού πρέπει να κατανοήσει την τρέχουσα κατάσταση της επιχείρησης καθώς και τους παράγοντες που θα την επηρεάσουν στο μέλλον. Το περίγραμμα καθορίζει επίσης ποιοι εργαζόμενοι πρέπει να ολοκληρώσουν εργασίες για να διασφαλίσουν ότι η ομάδα πληροί τους στόχους.
3 . Δημιουργήστε λεπτομερείς στόχους
Μόλις καθορίσετε την αποστολή και το περίγραμμα, συζητήστε τους στόχους που θέλει να θέσει η ομάδα. Αυτοί οι στόχοι πρέπει να είναι συγκεκριμένοι με καθορισμένες προθεσμίες και μετρήσεις. Για παράδειγμα, μια ομάδα τμήματος μάρκετινγκ θα μπορούσε να αποφασίσει ότι θέλει να γράψει πέντε άρθρα για τον ιστότοπο της εταιρείας και να λάβει συνολικά 15.000 προβολές σελίδων τις επόμενες 30 ημέρες. Κάθε εβδομάδα, μπορούν να ελέγχουν τα αναλυτικά στοιχεία τους για να δουν πόσο κοντά είναι στην επίτευξη αυτού του στόχου.
4 . Αποφασίστε πώς θα παρακολουθείτε την πρόοδό σας
Ένα βασικό μέρος της διαδικασίας στρατηγικού σχεδιασμού είναι η δημιουργία ενός συστήματος παρακολούθησης της προόδου σας. Μπορείτε να το κάνετε αυτό δημιουργώντας και ελέγχοντας τακτικά, αναφορές. Η εταιρεία σας μπορεί ήδη να δημιουργήσει αναφορές που ισχύουν για τον προγραμματισμό σας. Χρησιμοποιήστε αυτά για να τεκμηριώσετε την πρόοδό σας και να συνδέσετε την εργασία σας με τη στρατηγική σας.
5 . Συμμετοχή όλων των εργαζομένων
Κάθε εργαζόμενος συμβάλλει στην επιτυχία μιας εταιρείας. Η ομάδα σας θα πρέπει να επικοινωνήσει την αποστολή και το περίγραμμα με όλα τα μέλη της ομάδας και να ζητήσει τη συμβολή τους. Οι εργαζόμενοι μπορεί να έχουν καλύτερη κατανόηση του τι μπορεί και τι δεν μπορεί να κάνει η εταιρεία. Η επικοινωνία με όλους τους εργαζόμενους διασφαλίζει επίσης ότι όλοι εργάζονται προς τους ίδιους στόχους και τους δίνει ενεργό ρόλο στο σχεδιασμό του μέλλοντος της εταιρείας.
6 . Παρακολουθήστε τακτικά την πρόοδό σας
Μόλις τελειώσετε το στρατηγικό σχέδιο, επανεξετάστε το περιοδικά. Συναντηθείτε με τους υπαλλήλους και ελέγξτε πώς η εταιρεία προχωρά προς τους στόχους της. Εάν ένας στόχος υστερεί, συζητήστε το γιατί με τους υπαλλήλους και δείτε πώς μπορεί να βελτιωθεί. Θα πρέπει επίσης να μοιράζεστε τακτικά την πρόοδό σας με ολόκληρη την εταιρεία.
Παράδειγμα στρατηγικού σχεδιασμού
Ακολουθεί ένα παράδειγμα στρατηγικού σχεδίου για τη βελτίωση της ικανοποίησης των πελατών:
Είστε μέρος μιας ομάδας στρατηγικού σχεδιασμού που θέτει στόχο στις αρχές Ιανουαρίου να σας θεωρούν οι πελάτες ως έναν αξιόπιστο συνεργάτη. Θα θέλατε επίσης να αυξήσετε το ποσοστό ικανοποίησης από 80% σε 85% μέχρι το τέλος του τριμήνου. Για να επιτύχετε αυτόν τον στόχο, θέλετε να βελτιώσετε το ετήσιο πελατολόγιό σας. Υπάρχουν διάφορες εργασίες που πρέπει να επιτύχετε, όπως ο προσδιορισμός του τόπου και της ημερομηνίας, η δημιουργία της ατζέντας, η πρόσκληση ομιλητών, η ανάπτυξη κοινωνικών εκδηλώσεων, η δημιουργία μενού και η αποστολή προσκλήσεων.
Η στρατηγική ομάδα, αναθέτει σε συγκεκριμένα τμήματα στην εταιρεία την ολοκλήρωση κάθε εργασίας. Πραγματοποιείτε εβδομαδιαίες συναντήσεις για να διασφαλίσετε ότι δεν υπάρχουν καθυστερήσεις στο σχέδιο. Σχεδιάζετε επίσης μια συνάντηση σε όλη την εταιρεία στις αρχές Φεβρουαρίου και Μαρτίου, ώστε να μπορείτε να λάβετε γνώμες από την ομάδα και να μοιραστείτε τις εξελίξεις. Η ομάδα θα προγραμματίσει μια τελευταία συνάντηση στις 30 Μαρτίου για να ελέγξει τυχόν λεπτομέρειες της τελευταίας στιγμής.
Μια εβδομάδα μετά το συνέδριο, η ομάδα σας θα στείλει στους πελάτες σας μια έρευνα για να αξιολογήσει το ποσοστό ικανοποίησης. Ένα μήνα μετά το συνέδριο, θα συγκεντρώσετε τα αποτελέσματα και θα τα μοιραστείτε με ολόκληρη την εταιρεία.
Πηγή : Indeed