Αρκετά τολμηροί αλλά με ελάχιστη έως μηδενική εμπειρία στη διαχείριση μιας εταιρείας ή μιας startup εμφανίζονται οι περισσότεροι Ελληνες startuppers. Το 22,5% από τους ιδρυτές αναφέρει πως ρίσκαρε, έχοντας στο ιστορικό του μία αποτυχημένη επιχειρηματική προσπάθεια.
Αυτό καταδεικνύει μεταξύ άλλων η νέα έρευνα της διαΝΕΟσις, «Οι νεοφυείς επιχειρήσεις στην Ελλάδα». Η συγκεκριμένη έρευνα, επιχειρεί να αποτυπώσει το προφίλ των Ελλήνων ιδρυτών αλλά και των επιχειρήσεων, χαρτογραφώντας παράλληλα το οικοσύστημα που τις υποστηρίζει.
Οι ερευνητές ετοίμασαν ένα ερωτηματολόγιο στο οποίο απάντησαν 267 startuppers. Παράλληλα πραγματοποίησαν 14 συνεντεύξεις με επιδραστικά στελέχη της τοπικής αγοράς.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, η πλειοψηφία, συγκεκριμένα το 62,5%, δηλώνει ότι δεν διαθέτει προηγούμενη εμπειρία στη διαχείριση μιας επιχείρησης (είτε νεοφυούς είτε όχι). Αντιθέτως μόνο το 37,5% αναφέρει πως έχει αντίστοιχη εμπειρία.
Οσον αφορά τη διασύνδεση του αντικειμένου επιχειρηματικότητας με την προηγούμενη εμπειρία τους, σχεδόν 4 στους 10 απαντούν πως η προϋπηρεσία τους αφορά σε μία δουλειά με «ουδέτερη έως ανύπαρκτη» σχέση με το αντικείμενο της startup τους.
Αρκετοί όμως από αυτούς, δηλαδή το 22,5% των startuppers, δηλώνουν πως έχουν αποτύχει έστω μία φορά στο παρελθόν στην προσπάθειά τους να κάνουν τη δική τους startup. Μα΄λιστα το 9% να αναφέρει πως έχει αποτύχει αρκετές φορές.
Επομένως, ένα από τα βασικότερα ευρήματα της έρευνας είναι πως οι startuppers είναι επιχειρηματίες που πήραν ένα σημαντικό ρίσκο. Πολλοί είχαν μικρή ή καθόλου προϋπηρεσία, συχνά σε άσχετα αντικείμενα. Την ίδια στιγμή κάποιοι «κουβαλούσαν» το βάρος μιας ή περισσότερων αποτυχημένων προσπαθειών.
Αξίζει να σημειωθεί πως αρκετοί startuppers αφοσιώνονται πλήρως στην εταιρεία τους, αφού το 68,2% έχει σαν πλήρη απασχόληση τη startup του. Αυτό σημαίνει ότι δεν έχουν σταθερή πηγή εσόδων από άλλη εργασία.
Η ανάπτυξη και το προφίλ του Startup οικοσυστήματος στην Ελλάδα
Η όρεξη αρκετών νέων επιχειρηματιών να ρισκάρουν και να αναπτύξουν ανταγωνιστικά προϊόντα τεχνολογίας άρχισε να γίνεται ακόμη πιο έντονη μεταξύ 2013-2020. Δηλαδή οι άνθρωποι αυτοί ανέλαβαν επιχειρηματικά ρίσκα κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης. Μάλιστα, περίπου το 93% του δείγματος των startups ιδρύθηκε εκείνη την περίοδο!
Οι τομείς του τουρισμού, της πληροφορικής – επικοινωνιών αλλά και της αγροδιατροφής αποτελούν τους πιο δημοφιλείς κλάδους δραστηριοποίησης των startups. Oι μεταφορές και η ναυτιλία δεν φαίνεται να προσελκύουν ιδιαίτερα το ενδιαφέρον των Ελλήνων startuppers.
Τι προβληματίζει τους Έλληνες Startuppers;
Εάν και η συντριπτική πλειοψηφία των startups, δηλαδή το 63,7%, στοχεύει σε διεθνείς πελάτες, το 33,7% των ιδρυτών που συμμετείχαν στην έρευνα τονίζουν πως η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η έλλειψη εμπειρίας για την προσέλκυσή τους.
Κερδοφόρες είναι σχεδόν 4 στις 10 νεοφυείς επιχειρήσεις. Όμως αυτό δεν προβληματίζει τους sartuppers. Για καποιες από τις startups που δεν έχουν κερδοφορία, αυτό είναι επιλογή. Πολλοί startupers επιλέγουν να μη στοχεύουν στο κέρδος, αλλά στην ανάπτυξη του προϊόντος, την μεγένθυση της εταιρείας και την επέκταση σε νέες αγορές. Επομένως, ειδικότερα στα πρώτα χρόνια επενδύουν σχεδόν το σύνολο των εσόδων τους για την ανάπτυξή τους.
Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις για το μέλλον των startuppers; Οι ιδρυτές ξεχωρίζουν τη δυνατότητα επέκτασής τους (22,8%). Ακολουθούν η στελέχωση (19,1%), ο ανταγωνισμός (16,9%) καθώς και η διαθεσιμότητα χρηματοδότησης (15%). Ωστόσο, αισθητή βελτίωση θα έβλεπαν μέσα από την τροποποίηση του ασφαλιστικού και φορολογικού πλαισίου (79,8%).
Μεγάλο χάσμα στις ευκαιρίες χρηματοδότησης οι γυναικείες startups στην Ελλάδα
Σίγουρα ο προβληματισμός για τη διαθεσιμότητα χρηματοδότησης απασχολεί περισσότερο τις γυναίκες startuppers, οι οποίες όμως αποτελούν ακόμη μειοψηφία, καθώς μόλις 6,4% των startups έχουν ιδρυθεί αποκλειστικά από γυναίκες.
Οι νεοφυείς επιχειρήσεις με τουλάχιστον μία γυναίκα στην ιδρυτική τους ομάδα έχουν αντλήσει μόλις το 6% της συνολικής χρηματοδότησης που έχει διοχετευτεί στο ελληνικό start-up οικοσύστημα. Μάλιστα, το 62% των γυναικών startuppers χρηματοδοτούν οι ίδιες το επιχειρηματικό τους ξεκίνημα.
Το παραπάνω και άλλα σημαντικά ευρήματα σε σχέση με το έμφυλο χάσμα στη χρηματοδότηση επιχειρήσεων στην Ελλάδα αποτυπώνονται στην πρόσφατη έρευνα που εκπόνησε το Women On Top. Η συγκεκριμένη έρευνα έγινε με την υποστήριξη της Βρετανικής Πρεσβείας στην Αθήνα.
Αυτό που είναι σίγουρο είναι πως το έμφυλο χρηματοδοτικό χάσμα αποτελεί παγκόσμιο φαινόμενο, παρότι απαντά με διαφορετική ένταση σε κάθε οικονομία. Στην Ελλάδα τα σχετικά στοιχεία παραμένουν ελλιπή και σποραδικά. Ωστόσο, γνωρίζουμε πλέον ότι η πλειοψηφία των γυναικών χρηματοδοτούν οι ίδιες την επιχείρησή τους στο ξεκίνημά της και χρησιμοποιούν τον δανεισμό σε ποσοστό πολύ χαμηλότερο από τους άνδρες.
Στη διαιώνιση του χρηματοδοτικού χάσματος συμβάλλουν κυρίως:
- Η χαμηλή συμμετοχή των γυναικών στην επιχειρηματικότητα
- Τα χαρακτηριστικά των γυναικείων επιχειρήσεων και των γυναικών ως επιχειρηματιών
- Η ελλιπής πληροφόρηση, η στάση των γυναικών επιχειρηματιών απέναντι στη χρηματοδότηση
- Η προκατάληψη των φορέων χρηματοδότησης
- Τα χαμηλά ποσοστά γυναικών επενδυτριών
Σύμφωνα με την έρευνα τα πιθανά μέτρα αντιμετώπισης του χάσματος θα μπορούσαν να αυξήσουν κατά 26% το ετήσιο παγκόσμιο ΑΕΠ. Επίσης, μπορούν να αυξήσουν κατά 15% τη συνολική απόδοση των επιχειρήσεων και κατά 5,9 τρισεκατομμύρια δολάρια τη χρηματιστηριακή τους αξία.
Γιατί η έλλειψη εμπειρίας δεν πρέπει να πτοεί τους startuppers
Ένα συμπέρασμα που πορκύπτει είναι πως σε πολλές περιπτώσεις η έλλειψη εμπειρίας δεν αποτελεί πρόβλημα, αλλά δικαιολογία. Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι τα πράγματα είναι έυκολα. Η έλλειψη εμπειρίας απότελεί ουσιαστικά μια σημαντική πρόκληση.
Εφόσον αντιμετωπίζεται όντως σαν πρόκληση, τότε η επιχειρηματική προσπάθεια θα βοηθήσει στην ανάπτυξη όσων επιχειρούν. Εξ’ άλλου κανεις δεν μπορεί να έχει την απαιτούμενη εμπειρία αν δεν κάνει το πρώτο βήμα. Μέσω της συνεχούς τριβής με το αντικείμενο είναι που επέρχεται και η εμεπειρία.
Φυσικά η έλλειψη εμπειρίας, όπως και άλλοι εξωτερικοί παράγοντες, θα οδηγήσουν σε αποτυχίες τους startupers. Όμως, οπως φάνηκε και στην πρώτη έρευνα, αυτοί που παραμένουν στην αγορά με επιτυχία είναι αυτοί που δεν τα παρατάνε.
Όσον αφορά τις γυναίκες startuppers σίγουρα θα έχουν περισσότερες προκλήσεις να αντιμετωπίσουν, όπως η δυσκολία στη χρηματοδότηση. Η μεγαλύτερη πρόκληση όμως, είναι να πιστέψουν οι ίδιες στις άπειρες δυνατότητές τους.
Ευτυχώς, χρόνο με το χρόνο πετυχαίνουν όλο και περισσότερες γυναίκες, κάτι που βοηθάει στο να εμπνευστούν οι γυναίκες και να αντιμετωπίσουν την άλλη μεγάλη πρόκληση. Να σπάσουν τα απαρχεωμένα στερεότυπα που δυστυχώς ακόμα υπάρχουν.
Με το σπάσιμο αυτού του στερεότυπου θα μπορέσουν όλο και περισσότερες γυναικες, ακόμα και χωρίς καμία εμπειρία, να μην βλέπουν εμπόδια και να μη βρίσκουν δικαιολογίες, αλλά να τολμούν. Επίσης, θα πρέπει να συνεχιστούν οι προσπάθειες που γίνονται σε θεσμικό και κοινωνικό επίπεδο ώστε να βοηθηθούν οι γυναίκες στην πράξη. Έτσι να μπορέσουμε να φτάσουμε στο επιθυμητό: την πλήρη ισότητα.
Κλείνοντας, το μήνυμα που θέλουμε να περάσουμε ως Business Review Greece, είναι πως δεν έχει καμία σημασία η επαγγελματική εμπειρία, το φύλο, η ηλικία, το γνωστικό υπ΄΄οβαθρο και το αρχικό εισόδημα για τη δημιουργία μιας επιχείρησης, καινοτόμας ή όχι. Γιατί αυτά είναι πρώτα απ’ όλα μέσα στο μυαλό μας.
Αυτά που έχουν πραγματική σημασία είναι η αποφασιστικότητα να γίνει το πρώτο βήμα, η πίστη στις δυνατότητες μας ακόμα και αν δεν έχουμε αποδείξει τίποτα ακόμα και η συνεχής προσπάθεια παρά τις αποτυχίες που θα έρθουν σίγουρα στη διαδρομή.
Τέλος, κάτι το οποίο σίγουρα μπορεί να βοηθήσει κάποιον χωρίς καμία εμπειρία, είναι η ύπαρξη ενός μέντορα. Ο κατάλληλος μέντορας είναι ένας άνθρωπος που έχει φτάσει εκεί που θέλουμε να φτάσουμε, έχοντας ξεκινήσει όπως εμείς. Η ύπαρξη κοινών αξιών, η μεταδοτικότητα καθώς και η εμπειρία είναι επίσης στοιχεία πολύ σημαντικά.
΄Πηγές: Καθημερινή, Women On Top