Μία από τις σημαντικότερες αποφάσεις που θα πάρουν οι managers της διοίκησης λειτουργιών, που θα καθορίσουν τη μακροπρόθεσμη αποδοτικότητα των λειτουργιών, είναι ο χωροταξικός σχεδιασμός.
“Ο αντικειμενικός στόχος του σχεδιασμού σχετικά με την χωροταξία είναι η ανάπτυξη μιας αποτελεσματικής και αποδοτικής διάταξης που θα ικανοποιεί τις ανταγωνιστικές απαιτήσεις της επιχείρησης.”
Ο Χωροταξικός Σχεδιασμός με λίγα λόγια ελέγχει πως θα επιτευχθούν τα εξής:
- Υψηλότερη Αξιοποίηση του χώρου, του εξοπλισμού και των ανθρώπων.
- Βελτιωμένη ροή πληροφοριών, υλικών και ανθρώπων.
- Βελτιωμένη αλληλεπίδραση με τον πελάτη.
- Ευελιξία
- Μεγαλύτερη παραγωγικότητα, με τα ήδη υπάρχοντα.
Μερικά παραδείγματα από τον σύγχρονο κόσμο μας σχετικά με τον χωροταξικό σχεδιασμό είναι τα παρακάτω:
- Benetton: Υποστηρίζει μια στρατηγική διαφοροποίησης με υψηλές επενδύσεις στις διατάξεις της αποθήκης της που συμβάλουν στην ταχεία και ακριβή διαλογή και αποστολή στα 5.000 καταστήματά της.
- Walmart: Υποστηρίζουν μια στρατηγική χαμηλού κόστους, όπως και οι διατάξεις της αποθήκης.
- Hallmark: Πολλοί επαγγελματίες λειτουργούν σε κυψέλες εργασίας με ανοιχτή επικοινωνία και υποστηρίζουν την ταχεία ανάπτυξη των ευχετήριων καρτών.
- McDonald’s: Επανασχεδιασμός της κουζίνας, περίπτερο αυτοεξυπηρέτησης, προσθήκη χώρων για παιχνίδια, εξυπηρέτηση μέσω παραθύρου.
Οι Στρατηγικές Χωροταξικής Διάταξης:
- Γραφείου
- Καταστήματος Λιανικής Πώλησης
- Αποθήκης
- Έργου ( Σταθερής θέσης )
- Καταστήματος Εργασίας
- Κυψέλη Εργασίας
- Επαναληπτική/συνεχής ( Προσανατολισμένη στο Προϊόν )
Παρόλα αυτά, συχνά τα ζητήματα σε ένα πρόβλημα διεργασίας είναι τόσο μεγάλης κλίμακας που η εξεύρεση της βέλτιστης λύσης δεν είναι δυνατή. Για τον λόγο αυτό, οι αποφάσεις περί διάταξης, αν και είναι θέμα ουσιώδους ερευνητικής προσπάθειας, θεωρούνται περισσότερο ως τέχνη.
Πηγή: Διοίκηση Λειτουργιών: Βιωσιμότητα και Διαχείριση Εφοδιαστικής Αλυσίδας – Jay Heizer, Barry Render, Chuck Munson