Ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης είναι ένας νόμος που εξηγεί την σχέση μεταξύ της προσφοράς – όλοι όσοι προσφέρουν ένα αγαθό – και της ζήτησης – όλοι όσοι επιθυμούν ένα αγαθό – και βάσει αυτών των νόμων καθορίζεται σε ποια τιμή είναι διατεθειμένοι οι καταναλωτές να αγοράσουν και οι επιχειρήσεις ποια ποσότητα είναι διατεθειμένες να προσφέρουν στην εκάστοτε τιμή!
Προσφορά και Ζήτηση: Αντίθετες σχέσεις!
Ο νόμος της ζήτησης λέει ότι σε υψηλότερες τιμές, οι αγοραστές θα απαιτούν όλο και λιγότερες ποσότητες από ένα οικονομικό αγαθό. Υπάρχει δηλαδή αρνητική σχέση μεταξύ τιμής και ζήτησης αγαθού.
Ο νόμος της προσφοράς λέει ότι σε υψηλότερες τιμές, οι πωλητές θα παρέχουν όλο και περισσότερες ποσότητες από ένα οικονομικό αγαθό. Υπάρχει δηλαδή θετική σχέση μεταξύ τιμής και προσφοράς αγαθού.
Αυτοί οι δύο νόμοι αλληλοεπιδρούν για να καθορίσουν τις πραγματικές τιμές αγοράς και τον όγκο των αγαθών που διαπραγματεύονται σε μια αγορά.
Διάφοροι ανεξάρτητοι παράγοντες μπορούν να επηρεάσουν τη μορφή της προσφοράς και της ζήτησης της αγοράς, επηρεάζοντας τόσο τις τιμές όσο και τις ποσότητες που παρατηρούμε στις αγορές.
Παράγοντες που επηρεάζουν την προσφορά:
- Τεχνολογία και παραγωγικότητα
- Τιμές των παραγωγικών συντελεστών
- Τιμές των άλλων προϊόντων
- Προσδοκίες και στόχοι των παραγωγών
- Φόροι και επιδοτήσεις
- Αριθμός των παραγωγικών μονάδων
- Τυχαίοι, φυσικοί ή άλλοι παράγοντες
Παράγοντες που επηρεάζουν την ζήτηση:
- Προτιμήσεις των καταναλωτών για το προϊόν
- Εισόδημα των καταναλωτών
- Τιμές των άλλων προϊόντων
- Προσδοκίες των καταναλωτών
- Αριθμός αγοραστών
- Άλλοι παράγοντες
Το σημείο ισορροπίας ζήτησης και προσφοράς!
Το σημείο ισορροπίας είναι η κατάσταση στην οποία η προσφορά ενός αγαθού είναι ίση με την ζήτηση του αγαθού αυτού.
Δεδομένου ότι δεν υπάρχει ούτε πλεόνασμα, ούτε έλλειψη στην αγορά η τιμή ενός αγαθού τείνει να παραμένει σταθερή σε αυτήν την κατάσταση, μέχρι να βρεθεί κάποιος εξωγενής παράγοντας που θα τη μεταβάλλει.
Στην περίπτωση που η ζήτηση είναι ίση με την προσφορά, αγοραστές και πωλητές θα μείνουν ικανοποιημένοι γιατί θα πραγματοποιήσουν τις συναλλαγές που επιθυμούν κι έτσι δε θα υπάρξει τάση αλλαγής της τιμής του προϊόντος (ισορροπία της αγοράς).
Πηγή: Investopedia, euretirio, euretirio, euretirio