Ηλεκτρονικό Επιχειρείν: ευχή ή κατάρα;

Ηλεκτρονικό Επιχειρείν: ευχή ή κατάρα;

ηλεκτρονικό επιχειρείν

Ζούμε στην εποχή του Διαδικτύου και των τεχνολογιών, όλα γύρω μας έχουν εξελιχθεί και το ίδιο και ο τομέας των επιχειρήσεων και πιο συγκεκριμένα το ηλεκτρονικό επιχειρείν.

Αυτό συμβαίνει καθώς, ο επιχειρησιακός κόσμος επ’ουδενί δεν αποτελεί εξαίρεση! Το σύνολο των εταιρειών που ενσωματώνει νέες τεχνολογίες, συμπεριλαμβανομένου και του Internet, ολοένα και διευρύνεται και, μάλιστα, με αύξοντα ρυθμό.

Άραγε, αυτή η κίνηση είναι, εν τέλει, επικερδής ή ζημιώνει τις επιχειρήσεις;

Πάμε λοιπόν να δούμε πιο αναλυτικά:

  • τι είναι το ηλεκτρονικό επιχειρείν
  • πως επηρεάζει τις επιχειρήσεις

Πάμε να ξεκινήσουμε με τον ορισμό.

Τι είναι το ηλεκτρονικό επιχειρείν;

Το ηλεκτρονικό εμπόριο αναφέρεται σε εταιρείες και ιδιώτες που αγοράζουν και πωλούν αγαθά και υπηρεσίες μέσω του Διαδικτύου.

Λειτουργεί σε διαφορετικούς τύπους τμημάτων της αγοράς και μπορεί να διεξαχθεί μέσω υπολογιστών, tablet, smartphone και άλλων έξυπνων συσκευών.

Σχεδόν κάθε προϊόν και υπηρεσία που μπορεί κανείς να φανταστεί, είναι διαθέσιμα μέσω συναλλαγών ηλεκτρονικού εμπορίου, συμπεριλαμβανομένων:

  • βιβλίων
  • μουσικής
  • αεροπορικών εισιτηρίων και
  • χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, όπως η επένδυση μετοχών και η ηλεκτρονική τραπεζική

Πως το ηλεκτρονικό επιχειρείν επηρεάζει τις επιχειρήσεις;

Αρχικά, είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι, με το πέρασμα των χρόνων, έχει σχηματιστεί μια «αόρατη» οικονομία, στην αρχή σταδιακά αλλά πλέον με ταχεία εξέλιξη.

Αυτή καλείται ψηφιακή ή, ισοδύναμα, διαδικτυακή λόγω της ραγδαίας εξάπλωσης του Διαδικτύου στην καθημερινή μας ζωή.

Από εταιρείες-κολοσσούς μέχρι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τροποποιούν τη στρατηγική τους, προσαρμόζοντάς την στις σημερινές συνθήκες ζωής, και εισχωρούν στην ψηφιακή οικονομία.

Αυτό γίνεται, διαχωρίζοντας τη φυσική από την ψηφιακή τους υπόσταση προκειμένου να εισχωρήσουν και στην καθημερινότητά μας.

Θετικές επιπτώσεις

Επομένως, είναι προφανές πως η χρήση του ηλεκτρονικού επιχειρείν εκ μέρους των οργανισμών, τους επιφέρει πολλά θετικά αποτελέσματα, από το κομμάτι της λειτουργίας τους μέχρι την αποκόμιση κέρδους.

Αυτό συμβαίνει καθώς:

  • χαίρουν μειωμένου κόστους, αφού δεν απαιτούνται εγκαταστάσεις κι αποθήκες σε τοποθεσίες πέρα από το σημείο έδρας τους
  • διατίθενται έτοιμα πληροφοριακά συστήματα στο Διαδίκτυο για την αυτοματοποιημένη εκτέλεση διαδικασιών σχετικών με την εξυπηρέτηση πελατών
  • το κόστος διαφήμισης τούς κοστίζει λιγότερο
  • «σπάνε» τα γεωγραφικά σύνορα κι εκμηδενίζεται η απόσταση με τους πελάτες τόσο σε εγχώριο όσο και σε διεθνές επίπεδο, έχοντας τη δυνατότητα να προσελκύσουν περισσότερους και πολύ ευκολότερα.

Αξιοποιώντας τις ευκαιρίες διαφήμισης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. Facebook, Instagram) ή σε ιστοσελίδες (Google ads) που προσφέρει το Διαδίκτυο, επιτυγχάνεται στοχευμένη κι άμεση προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών.

Παράλληλα, εφαρμόζεται εξατομικευμένη εξυπηρέτηση εντός της ιστοσελίδας με παροχή one-to-one marketing, εννοώντας εμφάνιση προϊόντων σχετικών με τις ατομικές προτιμήσεις κι απόψεων άλλων χρηστών με αντίστοιχες ανάγκες ή επιθυμίες.

Η διαφήμιση κι η αντιμετώπιση του κάθε χρήστη ξεχωριστά, σε συνδυασμό με τη διαθεσιμότητα μεγαλύτερου πελατειακού κοινού γίνεται να οδηγήσει στην άνοδο των πωλήσεων. 

Ακόμη, είναι πιο εφικτό για μια επιχείρηση να έρθει σε επαφή και να αποκτήσει σχέσεις συνεργασίας με επιχειρηματικούς εταίρους.

Η συνεργασία μπορεί να εμφανίζεται υπό τη μορφή affiliate marketing, δηλαδή διαφήμιση του λογότυπου της εταιρείας στην ιστοσελίδα του επιχειρηματικού συνεργάτη έναντι κάποιας προμήθειας με βάση τα clicks των πελατών πάνω στο λογότυπο.

Ένα άλλο είδος συνεργασίας που συναντάμε, αφορά τη σχέση εταιρείας-προμηθευτή με εταιρεία-αγοραστή, η οποία απλοποιείται και γίνεται πιο εφικτή. 

Αρνητικές επιπτώσεις

Ωστόσο, θα πρέπει να αναφερθεί πως η είσοδος στην ψηφιακή οικονομία επιφέρει και ορισμένες δυσκολίες που απαιτούν αποφασιστική αντιμετώπιση.

Πρώτο και κυριότερο είναι η ραγδαία όξυνση του ανταγωνισμού μεταξύ των διαφόρων οργανισμών.

Χάρη στο διαδίκτυο, δίνεται η επιλογή στους καταναλωτές να έχουν άμεση κι εύκολη πρόσβαση σε πολλούς οργανισμούς του ίδιου κλάδου και να μπορούν ανά πάσα ώρα και στιγμή, να αλλάξουν προμηθευτή προϊόντων ή υπηρεσιών.

Με διαφορετική ανάγνωση, οι εταιρείες κινδυνεύουν συνεχώς να χάσουν πελάτες λόγω των άπειρων επιλογών που έχουν.

Επιπλέον, στον ψηφιακό κόσμο η πληροφορία είναι διαθέσιμη στο κοινό με μηδενικό κόστος και σε αφθονία.

Συνεπώς, ποικίλες εταιρείες βιώνουν δυσκολία να προσφέρουν κάποια υπηρεσία στους χρήστες επί πληρωμή και να αποκομίσουν έσοδα.

Λόγου χάρη, μια εγκυκλοπαιδική επιχείρηση, που στοχεύει να μεταδώσει πληροφορίες, χάνει πελατεία εξαιτίας της Wikipedia, η οποία παρέχει γνώσεις δωρεάν.

Τέλος, τα παραδοσιακά και απαρχαιωμένα συστήματα με τα οποία λειτουργούν πολλές επιχειρήσεις, χρειάζονται ορθή αναδιοργάνωση και προσαρμογή στις ανάγκες της ψηφιακής αγοράς, καθώς και τεχνογνωσία για την εφαρμογή τους.

Αυτά, όχι μόνο καθιστούν ιδιαίτερα απαιτητική αυτήν τη μετάβαση αλλά, επίσης προϋποθέτουν την ολική αλλαγή στρατηγικού πλάνου με κεντρικό άξονα, πλέον, τις δυνατότητες του Internet και των τεχνολογιών.

Συμπέρασμα

Συμπεραίνουμε, λοιπόν, ότι το ηλεκτρονικό επιχειρείν είναι η βάση στην οποία στηρίζονται τα πλάνα κι οι στόχοι των επιχειρήσεων.

Παρά τα κάποια μειονεκτήματα που αναφέρθηκαν, με υπομονή και μεθοδικό σχεδιασμό ένας οργανισμός έχει την προοπτική όχι απλώς να επιβιώσει αλλά και να «γιγαντωθεί».

Πηγή: investopedia, Ηλεκτρονικό επιχειρείν, Εκδόσεις Μπένου

Τελευταία Νέα

Κατεβάστε την εφαρμογή μας

Ίσως σας ενδιαφέρει