fbpx

Όταν το Brexit συναντά την βαρύτητα

Καθώς η κρίση στο Ηνωμένο Βασίλειο διογκώνεται λόγω του Brexit, είναι σημαντικό να επισημάνουμε κάποιους τομείς των οικονομικών που ,αν και θα έπρεπε, φαίνεται πως δεν είναι ευνόητοι ούτε για τους υποστηρικτές του Brexit, ούτε για τον απλό πολίτη. Οι τομείς αυτοί εξηγούν για ποιόν λόγο η Τερέζα Μέι προσπαθεί να κάνει ένα Brexit μόνο τυπικά(γνωστό ως BINO), και γιατί το εναλλακτικό  σχέδιο της κυβέρνησης να υπογράψει συμφωνίες με τις ΗΠΑ προκειμένου να αντικαταστίσει εκείνες με την ΕΕ, δεν θα πετύχει.

Πολλά από τα επιχειρήματα υπέρ του Brexit ήταν ξεκάθαρα ψέματα,αλλά οι ισχυρισμοί για εμπορικές συναλλαγές, πριν και μετά την ψηφοφορία, μπορεί να φανούν περισσότερο σαν παρεξηγήσεις παρά σαν απλή ατιμία.

Στον κόσμο των υποστηρικτών του Brexit, το Ηνωμένο Βασίλειο δεν έχασε τίποτα σημαντικό από την αποχώρησή του από την ΕΕ, διότι μπορεί ακόμα να διαπραγματευτεί μια συμφωνία ελεύθερου εμπορίου με την υπόλιπη Ευρώπη, ή, στην χειρότερη, να πληρώνει τους χαμηλούς δασμούς που επιβάλλει η ΕΕ στις χώρες έξω από αυτήν. Στο μεταξύ, μπορεί επίσης να διαπραγματευτεί καλύτερες εμπορικές συμφωνίες με χώρες εκτός Ευρώπης και πιο συγκεκριμένα τις ΗΠΑ και την Κίνα.

Θεωρητικά, η άποψη αυτή δεν φαίνεται να έχει κάποιο λάθος. Παρόλο αυτά, είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι η ΕΕ δεν είναι μια συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών όπως η NAFTA. Είναι μια τελωνειακή ένωση, η οποία είναι ουσιαστικά ισχυρότερη και ευνοικότερη για το εμπόριο. Η διαφορά όμως είναι ότι στη NAFTA, τα περισσότερα προιόντα του Μεξικού μπορούν να εισέλθουν στις ΗΠΑ δεν χρεώνουν τα ίδια τέλη στις εισαγωγές από τρίτους.Αυτό σημαίνει ότι τα μεξανικά εμπορεύματα που εισέρχονται στις ΗΠΑ εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν τελωνειακό έλεγχο, για να βεβαιωθούν ότι είναι στην πραγματικότητα μεξανικά, και όχι, κινεζικά αγαθά που εκφωρτόνωνται στο Μεξικό και φορτηγά πέρα από τα σύνορα για να παρακάμψουν τους δασμούς των ΗΠΑ.

Και στην πραγματικότητα είναι χειρότερο από αυτό, γιατί τί είναι ούτως ή άλλως ένα μεξικανικό προιόν; Η NAFTA έχει λεπτομερείς κανόνες σχετικά με το μέγεθος του μεξικανικού περιεχομένου που απαιτείται για μηδενικούς δασμούς, γεγόνος που προσθέτει πολλές γραφειοκρατικές πράξεις και τριβές στο εμπόριο εντός της NAFTA. Αντιθέτως, η ΕΕ θέτει κοινούς εξωτερικούς δασμούς, πράγμα που σημαίνει ότι από την στιγμή που τα προιόντα εκφορτώνονται, μπορούν να μεταφερθούν στην Γαλλία ή την Γερμανία χωρίς περαιτέρω τελωνειακούς ελέγχους. Έτσι, υπάρχει πολύ λιγότερη ταλαιπωρία. Οι τριβές και η ταλαιπωρία αυτή είναι ο λόγος που οι εκτιμήσεις του κόστους του Brexit είναι συγκρίσιμες με τις εκτιμήσεις του κόστους ενός παγκόσμιου δασμολογικού πολέμου, παρά το γεγονός ότι η προβλεπόμενη μείωση του όγκου των συναλλαγών είναι πολύ μικρότερη.

Το άλλο βασικό πρόβλημα που υπάρχει είναι πως οι πιθανότητες της Μεγάλης Βρετανίας να κλείσει μια τρομερή συμφωνία με τον Ντόναλντ Τράμπ και τις ΗΠΑ είναι σχεδόν μηδαμηνές. Είναι προφανές πως οι ΗΠΑ δεν μπορούν να προσφέρουν εξαιρετικά πολύτιμες δασμολογικές μειώσεις για τον πολύ απλό λόγο ότι οι δασμοί στα προιόντα της ΕΕ( όπως και το αντίστροφο) είναι ήδη αρκετά χαμηλοί. Αλλά το σενάριο τελωνειακής ένωσης ΗΠΑ-Βρετανία; Αυτό θα ήταν εξεραιτικά προβληματικό, μεταξύ άλλων, διότι η Βρετανία θα έδινε ουσιαστικά τον πλήρη έλεγχο της πολιτικής της στην Ουάσιγκτον.

Εν κατακλείδι,είναι καιρός η κυβέρνηση της Μεγάλης Βρετανίας, αλλά και ο λαός να συνειδητοποιήσουν ότι οι ζημιές οι οποίες θα προκληθούν από το Brexit είναι τεράστιες. Οι θεωρίες και οι αντιλήψεις των υποστηρικτών του Brexit ακούγονται εξαιρετικές στα λόγια. Όταν όμως τα λόγια συναντούν την πραγματικότητα και το Brexit την βαρύτητα……….. το αποτέλεσμα είναι πολύ διαφορετικό.

Πηγή: The New York Times

Σχολιάστε:

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial