Γραφει ο Άρης Κατσίδης
Εσείς γνωρίζεται ότι η Uber διαθέτει και επιλογή για μετακίνηση με ελικόπτερο; Αν όχι τότε αυτό είναι λογικό.
Σε μια περίοδο κανονικότητας, τα αεροπλάνα βρίσκονται στην καθημερινότητα μας, αφού χρησιμοποιούνται ευρέως από τους ανθρώπους για ταξίδια αναψυχής, επαγγελματικά και γενικά για οποιαδήποτε άλλο λόγο μεταφοράς σε ένα μέρος.
Θεωρούνται ένας από τους πιο γνωστούς τρόπους μεταφοράς και αποτελούν πολλές φορές πρώτη επιλογή. Αυτό συμβαίνει γιατί μειώνουν τα κόστη, τις αποστάσεις αλλά και τα διάφορα προβλήματα που έχει τόσο ένα κοντινό, όσο και ένα μακρινό ταξίδι.
Παρά το γεγονός ότι τα αεροπλάνα είναι πολύ δημοφιλή μέσα μεταφοράς, το ίδιο δεν συμβαίνει και με τα ελικόπτερα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι εταιρίες που ασχολούνται με αυτά, να είναι λιγοστές. Φυσικά τις περισσότερες φορές δεν αποτελεί επιλογή μας, η μετακίνηση με αυτόν τον τρόπο.
Η δυνατότητα για την ύπαρξη των αερογραμμών ελικοπτέρων ξεκίνησε γύρω στην δεκαετία του 1950. Ήταν μια περίοδος που οι επιχειρηματίες πίστευαν πως τα ελικόπτερα είναι το μέλλον της μετακίνησης ανθρώπων σε σύντομες αποστάσεις. Ήταν ένα business model πολύ συνηθισμένο εκείνη την εποχή και παρατηρούνται αντίστοιχες επιχειρηματικές προσπάθειες σε μεγάλες πόλεις των ΗΠΑ. Μερικές από αυτές είναι το Σαν Φρανσίσκο, Λος Άντζελες, Σικάγο και Νέα Υόρκη.
Οι λόγοι που απέτυχαν οι αερογραμμές ελικοπτέρων
Δεν πήγε κάτι συγκεκριμένα στραβά ώστε να μην έχουν την εξέλιξη των αερογραμμών των αεροπλάνων, αλλά μεσολάβησαν κάποιοι παράγοντες που τα έκαναν λιγότερο ανταγωνιστικά κυρίως μετά την δεκαετία του 1980.
Αρχικά, στην δεκαετία του ’50 και του ’60, τα αεροδρόμια των μεγαλουπόλεων ήταν κοντά στο κέντρο και η έκταση τους ήταν μικρή. Όταν όμως τα αεροπλάνα μεγάλωσαν και δημιουργήθηκε η ανάγκη, για νέους και πιο μεγάλους χώρους, τα αεροδρόμια εγκαταστάθηκαν έξω από τις πόλεις.
Mε τα αεροδρόμια στο κέντρο, τα ελικόπτερα βοηθούσαν στο να είναι πιο σύντομη η διαδρομή. Όταν μετακινήθηκαν έξω από τις πόλεις, περισσότερο σε μικρά ταξίδια, δεν φαινόταν τόσο πολύ ο χρόνος που εξοικονομούσαν. Όλα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα, τα ελικόπτερα να γίνονται λιγότερα ανταγωνιστικά σε σχέση με τα αυτοκίνητα ή τα τραίνα από άποψη χρόνου.
Δεύτερον, οι αερογραμμές ελικοπτέρων στις ΗΠΑ υποστηρίχθηκαν από σημαντικές κρατικές επιδοτήσεις μέχρι το 1965. Τότε η αμερικάνικη κυβέρνηση έδωσε σχεδόν μισό δισεκατομμύριο δολάρια στις μεγαλύτερες εταιρίες της χώρας. Αυτό έκανε τις περισσότερες εταιρίες να ισορροπήσουν οικονομικά. Όμως, μετά έπρεπε μόνες τους να διαχειριστούν τις καταστάσεις και να βγάλουν κέρδος.
Τρίτον, πολλοί διάφοροι παράγοντες όπως γνωστά ατυχήματα με ελικόπτερα, έκαναν πολλούς να τα αποφεύγουν. Επίσης πολλές εταιρίες τα εγκατέλειπαν ως ιδέα, γιατί επηρεάζονταν από το μεγάλο τους κόστος τόσο αγοράς, όσο και πτήσης και συντήρησης.
Πως μπορούν να αναπτυχθούν οι αερογραμμές ελικοπτέρων
Βέβαια οι εταιρίες των ελικοπτέρων στηρίζονται στο γεγονός ότι υπάρχει μεγάλη ροή των ανθρώπων, οπού ακόμα και μια ώρα να κάνουν πιο γρήγορα το θεωρούν ως κάτι πολύτιμο. Τα ελικόπτερα, προσφέρουν πιο γρήγορα ταξίδια, όμως βέβαια υπό προϋποθέσεις.
Για παράδειγμα, αν ένας τραπεζίτης θέλει να πάει από την Ουάσινγκτον στην Wall Street πρέπει να διανύσει με αυτοκίνητο, τραίνο ή αεροπλάνο τέσσερις ώρες. Με ένα ελικόπτερο αυτό επιτυγχάνεται σε περίπου εβδομήντα λεπτά.
Αυτό το οποίο επηρέασε κατά κύριο λόγο τις εταιρίες είναι το μεγάλος κόστος. Πέρα από την κτήση ή την ενοικίαση ενός ελικοπτέρου, πρέπει να προσθέσουμε τα έξοδα συντήρησης, πτήσης, καύσιμα, οι μισθοί των πιλότων κτλ.
Ας πάρουμε ως παράδειγμα, ένα Bell 206, που είναι ένα συνηθισμένος τύπος ελικοπτέρων. Για βενζίνη, συντήρηση και πολλά άλλα κοστίζει 600 δολάρια της πτήσης/ανά ώρα. οι μισθοί των πιλότων αγγίζουν κατά μέσο όρο τα 100.000 δολάρια των χρόνων. Επίσης, έχει επιπρόσθετα τα τέλη προσγείωσης και το κόστος για να τρέξεις μια επιχείρηση. Συν βέβαια ότι κατά κύριο λόγο σε μια πτήση έχει μόνο πέντε θέσεις και δεν είναι για περισσότερα άτομα.
Που που μπορούν να αναπτυχθούν οι αερογραμμές ελικοπτέρων
Αν και η ευρεία χρήση των ελικοπτέρων στην αγορά όπως πρωτοείπαμε είναι σύνθετη, υπάρχουν πολλές εταιρίες ελικοπτέρων σε ορισμένα μέρη του κόσμου που βγάζουν κέρδος και έχουν επιχειρηματικό πλεονέκτημα. Μία από αυτές, είναι η διαδρομή από το Μονακό στο κοντινότερο Γαλλικό αεροδρόμιο που είναι της Νίκαιας.
Παρότι είναι απόσταση μίας ώρας με το αυτοκίνητο, με το ελικόπτερο ο χρόνος ελαχιστοποιείται στα 7 λεπτά και κοστίζει 140 δολάρια η πτήση.
Επίσης, μια γνωστή διαδρομή είναι αυτή από την οικονομική ζώνη του Χόνγκ Κόνγκ στο Μακάο. Αυτή η μετακίνηση γίνεται λόγω της νυχτερινής ζωής, των αγώνων αυτοκινήτων και για τα καζίνο της περιοχής.
Παρά το γεγονός, ότι βρίσκονται μόλις 65 χιλιόμετρα μακριά, τοποθετούνται σε αντίθετη πλευρά σε σχέση στις εκβολές του ποταμού Περλ. Οπότε, η μετακίνηση γίνεται με δύο τρόπους. Είτε με ένα ferry που διαρκεί περίπου μία ώρα, είτε με ελικόπτερο μέσα σε 15 λεπτά, το οποίο κοστίζει γύρω στα 600 δολάρια/πτήση.
Τα ελικόπτερα χρησιμοποιούνται βέβαια και σε αραιοκατοικημένες ή με δύσκολα κλίματα περιοχές παγκοσμίως. Εκεί κατά κύριο λόγο οι μετακινήσεις χρηματοδοτούνται κρατικά.
Τι είναι το Uber Copter;
Την τελευταία δεκαετία είχαμε μια μικρή άνοδο στην επιχειρηματικότητα των ελικοπτέρων, με την εμφάνιση των Blade, Uber και Voom κατά κύριο λόγο.
Από τον Ιούλιο του 2019 τα γνωστά αποκαλούμενα ως Uber Copter κάνουν πτήσεις από Δευτέρα-Παρασκευή στις μεσημεριανές ώρες (14:00-18:00), δηλαδή στις ώρες αιχμής που έχει μεγάλη κίνηση και μετακινούνται κυρίως από το Μανχάταν στο Αεροδρόμιο JFK. Ο οποιασδήποτε μπορεί να κλείσει θέση μέσω του app της Uber με πολύ απλό τρόπο.
Γιατί να χρησιμοποιήσω ένα Uber Copter;
α) Η ασφάλεια είναι η κύρια προτεραιότητα.
Όλες οι πτήσεις γίνονται με τον συνεργάτη της Uber, την HeliFlite, οπού είναι ένας πιστοποιημένος αερομεταφορέας. Η HeliFlite έχει κερδίσει πιστοποιητικά ασφαλείας ARGUS Platinum και Wyvern Wingman, που απονέμονται και τα δύο μετά από έλεγχο των προγραμμάτων ασφαλείας ενός χειριστή.
β) Γιατί γλυτώνεις χρόνο.
Πολλοί δημοσιογράφοι ξένων εφημερίδων το δοκίμασαν και ανέφεραν ότι η πτήση διαρκεί οχτώ λεπτά. Ενώ από πόρτα σε πόρτα που λέμε φτάνουν μέσα σε 45 λεπτά, σε μια διαδρομή που η απόσταση με το αυτοκίνητο, είτε το ταξί διαρκεί 1:30 με δύο ώρες.
γ) Είναι μια ξεχωριστή εμπειρία.
Κάνεις μια πτήση τόσο απλά, όπως καλείς ένα ταξί. Το τοπίο σε σχέση με ένα ταξίδι με το αυτοκίνητο είναι πιο συναρπαστικό, ενώ υπάρχει και πολύ μεγάλη οργάνωση.
Μια πτήση κοστίζει περίπου 200-225 δολάρια. Όμως στην ίδια απόσταση με το αυτοκίνητο ή με ταξί κάποιος θα πλήρωνε 100 δολάρια. Για 100 επιπλέον δολάρια, γλιτώνεις χρόνο, κίνηση και περνάς μια πιο αξέχαστη ταξιδιωτική εμπειρία.
Πως σχεδιάζεται η ανάπτυξη του Uber Copter;
Το Uber Copter είναι το πρώτο σκέλος του προγράμματος της Αμερικανικής εταιρείας για τις αερογραμμές. Στόχος είναι να δημιουργήσει τα eVTOLs-ιπτάμενα αυτοκίνητα.
Τα Uber Copter είναι κυρίως Bell 430, τα οποία είναι πιο ευρύχωρα από άλλα ελικόπτερα και ένα ταξιδιώτης έχει πολύ μεγάλο χώρο για να κάτσει και να απλώσει τα πόδια του. Χαρακτηρίζονται ως «executive» ελικόπτερα, που σημαίνει ότι είναι ηχομονωμένο, πιο ευρύχωρο και λίγο πιο άνετο από τα περισσότερα μικρότερα ελικόπτερα.
Σύμφωνα με τις δηλώσεις του επικεφαλή της Uber Elevate, Eric Allison οπού είναι υπεύθυνος για το κομμάτι των αερογραμμών της εταιρίας δήλωσε ότι: “Το Uber Copter είναι απλά η έκδοση 0.1.. Είναι ένας τρόπος να προσφέρουμε εξοικονόμηση χρόνου και μια πραγματικά ενδιαφέρουσα πρόταση για μετακίνηση στους αναβάτες μας, αλλά βοηθάει επιπρόσθετα και το περιβάλλον”.
Δεν είναι κρυφό ότι στόχος της Uber είναι να επεκταθεί σε ένα δίκτυο εναέριας κυκλοφορίας του eVTOL (electric vertical takeoff and landing). Αυτά τα αεροσκάφη απογειώνονται και προσγειώνονται κάθετα σαν ελικόπτερο, αλλά δεν έχουν ρότορα, ώστε να είναι πιο αθόρυβα. Επειδή είναι ηλεκτρικά είναι πιο φιλικά στο περιβάλλον από τα κανονικά ελικόπτερα.
Όμως η ευρεία χρησιμοποίηση τους έχει κάποια μεγάλα challenge που πρέπει να αντιμετωπίσει μια επιχείρηση, όπως το να μην δημιουργεί μεγάλη φασαρία, το πόσο θα διαρκεί η μπαταρία, την ασφάλεια των επιβατών, αλλά και το μάνατζμεντ των μετακινήσεων. O Allison ανέφερε σχετικά με αυτό στο AFAR ότι: “Το όραμα [του eVTOL] είναι να αποκτήσουμε ένα προϊόν που θα φτάσει στα χέρια των περισσότερων ανθρώπων”.
Ο ανταγωνισμός για την Uber: Ποια είναι η Blade;
Η εταιρία που ήταν από τους πρώτους επενδυτές για τα ελικόπτερα σε αυτήν την άνοδο που σημειώνεται στην τελευταία δεκαετία ήταν η Blade. Η συγκεκριμένη εταιρεία προσφέρει παρόμοιες παροχές με αυτές της Uber.
Μάλιστα με την Uber έχει συνεργαστεί σε κάποια κομμάτια, αλλά παραμένουν ανταγωνιστικές εταιρείες. Παρότι η Blade ήταν από τις πρώτες που έδιναν την δυνατότητα για πτήσεις με ελικόπτερα από το Μανχάταν στο αεροδρόμιο του JFK, έχει γίνει πιο γνωστή για τις πτήσεις με τα υδροπλάνα.
Ο ανταγωνισμός για την Uber: Ποια είναι η Voom;
H Voom είναι θυγατρική του γίγαντα της Γαλλικής αεροπορίας, Airbus. Από το 2017, προσφέρει πτήσεις με ελικόπτερα στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας και στην πρωτεύουσα του Μεξικό, το Μέξικο Σίτι. Και οι δύο είναι πολύ μεγάλες πόλεις, οι οποίες διαθέτουν πολλά ελικοδρόμια και αποφεύγεται η κίνηση.
Από το Φθινόπωρο του 2019, η Voom ξεκίνησε πτήσεις και σε μεγάλες πόλεις των ΗΠΑ. Το εισιτήριο να κυμαίνεται από 215 δολάρια έως 285 δολάρια. Τα ποσά αυτά είναι μεγάλα για μια μετακίνηση. Όμως, αν αναλογιστούμε πως 1.000 δολάρια κοστίζει μια πτήση με ένα ελικόπτερο-τσάρτερ στην ίδια διαδρομή μας ακούγονται λογικά.
Το σλόγκαν της Voom είναι: “Πτήσεις για ελικόπτερα για όλους”. Ο CEO της εταιρείας, Clément Monnet υπογραμμίζει ότι: “Ήδη, έχουμε κάνει τις αερογραμμές πιο προσιτές σε ένα μεγαλύτερο κοινό. Αυτό μας δίνει κίνητρο: να βελτιώνουμε τις ζωές των ανθρώπων, δίνοντας τους πρόσβαση στις αερογραμμές”.