Το πράσινο μάρκετινγκ (green marketing) είναι το μάρκετινγκ φιλικών προς το περιβάλλον προϊόντων και υπηρεσιών. Γίνεται όλο και πιο δημοφιλές καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι ασχολούνται με περιβαλλοντικά ζητήματα και αποφασίζουν ότι θέλουν να ξοδέψουν τα χρήματά τους με τρόπο ευγενικό στον πλανήτη.
Το πράσινο μάρκετινγκ μπορεί να περιλαμβάνει πολλά διαφορετικά πράγματα, όπως η δημιουργία ενός φιλικού προς το περιβάλλον προϊόντος, η χρήση φιλικών προς το περιβάλλον συσκευασιών, η υιοθέτηση βιώσιμων επιχειρηματικών πρακτικών ή η εστίαση των προσπαθειών μάρκετινγκ σε μηνύματα που κοινοποιούν τα πράσινα οφέλη ενός προϊόντος.
Αυτός ο τύπος μάρκετινγκ μπορεί να είναι πιο ακριβός, αλλά μπορεί επίσης να είναι κερδοφόρος λόγω της αυξανόμενης ζήτησης.
Για παράδειγμα, τα προϊόντα που κατασκευάζονται τοπικά στη Βόρεια Αμερική τείνουν να είναι πιο ακριβά από εκείνα που κατασκευάζονται στο εξωτερικό χρησιμοποιώντας φθηνή εργασία. Ταυτόχρονα έχουν πολύ μικρότερο αποτύπωμα άνθρακα επειδή δεν χρειάζεται να πετούν σε όλο τον κόσμο για να φτάσουν εδώ.
Για ορισμένους καταναλωτές και ιδιοκτήτες επιχειρήσεων, το περιβαλλοντικό όφελος υπερβαίνει τη διαφορά τιμής.
Τι είναι τα προϊόντα LOHAS;
Οι καταναλωτές που προτιμούν να αγοράζουν πράσινα προϊόντα παρόλο που μπορεί να είναι πιο ακριβά εμπίπτουν στην κατηγορία «LOHAS». Το LOHAS σημαίνει Lifestyle of Health and Sustainability. Ο τρόπος ζωής της υγείας και της αειφορίας.
Σύμφωνα με την Wikipedia:
«Το LOHAS περιγράφει μια ολοκληρωμένη, ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά αγαθών και υπηρεσιών που απευθύνεται σε καταναλωτές των οποίων η αίσθηση περιβαλλοντικής και κοινωνικής ευθύνης επηρεάζει τις αποφάσεις αγοράς τους.»
Αυτοί οι καταναλωτές είναι ενεργά υποστηρικτές της περιβαλλοντικής υγείας και είναι οι κυριότεροι αγοραστές πράσινων προϊόντων. Έχουν επίσης τη δύναμη να επηρεάσουν άλλους καταναλωτές.
Πράσινες μέθοδοι μάρκετινγκ
Πέρα από την παραγωγή ενός φιλικού προς το περιβάλλον προϊόντος, οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων μπορούν να κάνουν άλλα πράγματα ως μέρος των πράσινων προσπαθειών μάρκετινγκ. Τα παρακάτω μπορούν όλα να αποτελούν μέρος μιας πράσινης στρατηγικής μάρκετινγκ:
- Χρησιμοποιώντας φιλικό προς το περιβάλλον χαρτί και μελάνια για έντυπο υλικό μάρκετινγκ
- Παράλειψη εντελώς του έντυπου υλικού και επιλογή ηλεκτρονικού μάρκετινγκ
- Έχοντας ένα πρόγραμμα ανακύκλωσης και υπεύθυνες πρακτικές διάθεσης αποβλήτων
- Χρησιμοποιώντας φιλική προς το περιβάλλον συσκευασία προϊόντων
- Χρησιμοποιώντας αποτελεσματικές μεθόδους συσκευασίας και αποστολής
- Χρήση φιλικών προς το περιβάλλον πηγών ενέργειας
- Λήψη μέτρων για την αντιστάθμιση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων
«Πράσινο ξέπλυμα»
Ορισμένοι έμποροι προσπαθούν να αξιοποιήσουν τον αυξανόμενο αριθμό των “πράσινων καταναλωτών”, απλώς ακολουθώντας μια πράσινη προσέγγιση μάρκετινγκ σε προϊόντα που διαφορετικά δεν θα μπορούσαν να θεωρηθούν πράσινα.
Προσπαθούν να τοποθετήσουν τα προϊόντα τους ως καλύτερη επιλογή για το περιβάλλον όταν δεν είναι πραγματικά. Ένα παράδειγμα αυτού είναι όταν μια εταιρεία χρησιμοποιεί το πράσινο χρώμα στη συσκευασία τους ή τη λέξη πράσινο κάπου στα μηνύματά τους, όταν δεν υπάρχει τίποτα ιδιαίτερα φιλικό προς το περιβάλλον για το προϊόν τους, ούτε είναι πιο φιλικό προς το περιβάλλον από τα ανταγωνιστικά προϊόντα.
Το Green washing δεν είναι μόνο παραπλανητικό, αλλά μπορεί επίσης να βλάψει τη φήμη μιας εταιρείας.
Εάν οι καταναλωτές θέλουν να είναι σίγουροι ότι πράγματι αγοράζουν ένα πράσινο προϊόν, θα πρέπει να αναζητήσουν επίσημες πιστοποιήσεις που αναγράφονται στη συσκευασία του προϊόντος.
Πηγή : Shopify