Mια επιτυχημένη ομιλία είναι αυτή που προσελκύει το κοινό και εκφράζει ξεκάθαρα ένα θέμα ή σύνολο θεμάτων. Η συγγραφή και η απόδοση ενός αποτελεσματικού λόγου θα μπορούσε να σας βοηθήσει να προχωρήσετε την καριέρα σας, αναπτύσσοντας και επιδεικνύοντας ισχυρές επικοινωνιακές, ηγετικές και διαπροσωπικές δεξιότητες.
Σε αυτό το άρθρο, εξηγούμε βήματα και συμβουλές για το πώς να γράψετε μια αποτελεσματική ομιλία που απεικονίζει το θέμα σας και τραβάει την προσοχή του κοινού σας.
Τι είναι ομιλία;
Μια ομιλία είναι η προφορική επικοινωνία που απευθύνεται σε ένα συγκεκριμένο κοινό. Μια ομιλία έχει συνήθως έναν ή περισσότερους από τρεις κύριους σκοπούς: να ενημερώσει, να πείσει ή να τιμήσει μια περίσταση.
Υπάρχουν πολλές φορές στην καριέρα σας που μπορεί να χρειαστεί να δώσετε μια ομιλία, όπως κατά τη διάρκεια μιας παρουσίασης για συναδέλφους, επόπτες ή πελάτες. Για να είναι αποτελεσματική μια ομιλία, πρέπει να είναι ενδιαφέρουσα και να παρέχει πληροφορίες που είναι σημαντικές για το κοινό.
Πώς να κάνετε μια καλή ομιλία;
Ακολουθούν οκτώ βήματα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να συνθέσετε μια αποτελεσματική ομιλία για οποιαδήποτε κατάσταση:
- Επιλέξτε ένα σημαντικό θέμα.
- Εξετάστε το κοινό σας.
- Προετοιμάστε μια δομή.
- Ξεκινήστε με ένα δυνατό σημείο.
- Χρησιμοποιήστε συγκεκριμένες λεπτομέρειες και οπτικά βοηθήματα.
- Συμπεριλάβετε ένα προσωπικό στοιχείο.
- Χρησιμοποιήστε κλασσικές εκφράσεις.
- Κλείστε με κάτι αξιομνημόνευτο.
1. Επιλέξτε ένα σημαντικό θέμα
Το πρώτο βήμα γραφής μιας ομιλίας, είναι να αποφασίσετε για ποιο θέμα θα είναι η ομιλία σας. Μπορεί να έχετε ήδη ένα γενικό θέμα ή ιδέα για το τι θέλετε να συζητήσετε, αλλά το να περιορίσετε το θέμα σας σε μερικά συγκεκριμένα σημεία ή έναν σαφή σκοπό θα σας βοηθήσει να διασφαλίσετε ότι η ομιλία σας θα παραμείνει ελκυστική.
Αρχικά, σκεφτείτε μια λίστα με όλα τα πιθανά στοιχεία που θα μπορούσατε να συμπεριλάβετε. Στη συνέχεια, περάστε τη λίστα σας και διαγράψτε τυχόν μη απαραίτητα στοιχεία. Συνεχίστε να το κάνετε μέχρι να περιορίσετε το θέμα σας σε μερικά σημαντικά σημεία.
Πριν συνθέσετε την ομιλία σας, εκτελέστε οποιαδήποτε έρευνα που θα μπορούσε να είναι χρήσιμη για το σκοπό σας. Ίσως χρειαστεί να αναζητήσετε γεγονότα όπως το ιστορικό της εταιρείας ή του προϊόντος, στατιστικά στοιχεία χρήσης, μελέτες περιπτώσεων, στοιχεία πωλήσεων ή δημογραφικές πληροφορίες. Αφού συγκεντρώσετε όλα τα δεδομένα σας, θα είστε έτοιμοι να αποφασίσετε πώς θα συσχετίσετε τις πληροφορίες με το κοινό σας.
2. Εξετάστε το κοινό σας
Ο μεγαλύτερος παράγοντας όταν αποφασίζετε πώς να προσεγγίσετε ένα θέμα είναι το κοινό στο οποίο θα απευθυνθείτε. Αφιερώστε λίγα λεπτά για να ερευνήσετε τις ακόλουθες σκέψεις:
- Τι γνωρίζει ήδη το κοινό για το θέμα;
- Τι πρέπει να γνωρίζουν για το θέμα;
- Πώς νιώθουν για το θέμα;
- Πώς σχετίζεται ή επηρεάζει το θέμα τη ζωή όσων βρίσκονται στο κοινό;
Αυτά τα σημεία θα σας βοηθήσουν να προσδιορίσετε τι να συμπεριλάβετε στην ομιλία σας και πώς να παρουσιάσετε τις πληροφορίες σας.
Για παράδειγμα, εάν το κοινό αγνοεί σε μεγάλο βαθμό το θέμα σας, η ομιλία σας θα πρέπει να είναι ως επί το πλείστον κατατοπιστική. Εάν είναι εξοικειωμένοι με το θέμα σας αλλά μπορεί να μην ενδιαφέρονται, η ομιλία σας θα πρέπει να είναι πειστική.
3. Προετοιμάστε μια δομή
Μια ιδιαίτερα σημαντική προσέγγιση για την αποτελεσματική γραφή ομιλίας είναι να έχετε μια σαφή δομή για τις ιδέες σας. Περιγράψτε μια λογική ακολουθία για κάθε σημείο που θα χρησιμοποιήσετε για να συζητήσετε το θέμα σας και έχετε μαζί σας σημειώσεις κατά τη διάρκεια της ομιλίας σας, ώστε να μπορέσετε να τηρήσετε αυτήν τη δομή. Έχοντας μια σαφή ροή ιδεών θα σας βοηθήσει να είστε πειστικοί, να ενημερώσετε το κοινό σας και να παραμείνετε εντός θέματος.
4. Ξεκινήστε με ένα δυνατό σημείο
Το κοινό είναι συνήθως πολύ προσεκτικό όταν ένας ομιλητής αρχίζει να μιλάει, οπότε προσπαθήστε να χρησιμοποιήσετε αυτόν τον χρόνο αποτελεσματικά. Συμπυκνώστε την κύρια ιδέα ή σκοπό της ομιλίας σας σε μία πρόταση που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να ανοίξετε την παρουσίασή σας. Ξεκινώντας με έναν ισχυρό, ξεκάθαρο σκοπό, θα δείξετε στο κοινό σας πού σκοπεύετε να το οδηγήσετε και θα σας βοηθήσει να τραβήξετε το ενδιαφέρον του.
5. Χρησιμοποιήστε συγκεκριμένες λεπτομέρειες και οπτικά βοηθήματα
Χρησιμοποιήστε συγκεκριμένες λεπτομέρειες για να υποστηρίξετε τα σημεία σας. Σύντομες ιστορίες, ενδιαφέροντα παραδείγματα ή πραγματικά δεδομένα θα σας βοηθήσουν να προσελκύσετε το κοινό σας και να απεικονίσετε την αλήθεια του σκοπού σας.
Σκεφτείτε να χρησιμοποιήσετε οπτικά βοηθήματα για να υποστηρίξετε περαιτέρω την ομιλία σας. Οι εικόνες μπορεί να είναι ισχυρές και συναρπαστικές. Θα μπορούσατε να δημιουργήσετε μια ψηφιακή παρουσίαση για να συνοδεύσετε την ομιλία σας ή να φέρετε κάποια σχετικά στηρίγματα, όπως ένα δείγμα του προϊόντος που συζητάτε.
6. Συμπεριλάβετε ένα προσωπικό στοιχείο
Το κοινό σας είναι πιο πιθανό να ενδιαφέρεται για το θέμα της ομιλίας σας όταν ενδιαφέρεται και για εσάς. Εξετάστε το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσετε μια προσωπική ιστορία ή παράδειγμα στην ομιλία σας. Εάν μπορείτε να παρουσιάσετε τον εαυτό σας στο κοινό ως κάποιον έμπειρο και αξιόπιστο, θα είναι πιο πιθανό να ακούσει με προσοχή και να λάβει υπόψη αυτό που λέτε.
7. Χρησιμοποιήστε κλασσικές εκφράσεις
Μια ρητορική έκφραση είναι μια μέθοδος χρήσης λέξεων για να τις κάνει ιδιαίτερα αξέχαστες. Εξετάστε μερικές από τις πιο αξέχαστες γραμμές από διάσημες ομιλίες. Αυτές οι γραμμές είναι συνήθως ανθεκτικές επειδή επηρεάζουν τα συναισθήματα του κοινού επαναλαμβάνοντας λέξεις ή φράσεις -κλειδιά, αντιστρέφοντας τη δομή μιας επαναλαμβανόμενης φράσης, αντιστρέφοντας τη σειρά των λέξεων ή χρησιμοποιώντας μια απροσδόκητη στροφή της φράσης. Στιλιστικές τεχνικές, όπως ο αλφαβητισμός και η επανάληψη μπορούν να σας βοηθήσουν να τραβήξετε την προσοχή του κοινού σας.
8. Κλείστε με κάτι αξιομνημόνευτο
Η τελευταία στιγμή μιας ομιλίας είναι συνήθως αυτό που ένα κοινό θυμάται πιο έντονα. Στο τέλος της ομιλίας σας, επιστρέψτε στον ισχυρό σκοπό με τον οποίο ξεκινήσατε και προσπαθήστε να τελειώσετε με ουσιαστικό τρόπο, όπως η δημιουργία ενός οράματος για το μέλλον, η ανταλλαγή μιας πραγματικής ιστορίας επιτυχίας ή η χρήση μιας σαφούς παρότρυνσης για δράση.
Συμβουλές γραφής λόγου
- Να είσαι σύντομος. Μια συνοπτική ομιλία είναι πιο πιθανό να τραβήξει την προσοχή των ακροατών σας.
- Να είστε συνομιλητές. Γράψτε την ομιλία σας χρησιμοποιώντας καθημερινές λέξεις που θα καταλάβει το κοινό σας και μιλήστε τους ως ίσοι. Οι περισσότεροι άνθρωποι είναι πιθανό να ανταποκριθούν σε μια φιλική, συνομιλητική στάση.
- Προσελκύστε το κοινό. Κρατήστε την προσοχή του κοινού σας κάνοντας ελαφρές χειρονομίες, περπατώντας στη σκηνή ή στο δωμάτιο και κάνοντας οπτική επαφή. Εάν είστε παρών και ασχοληθείτε με τα άτομα του κοινού, μπορεί επίσης να ασχοληθούν μαζί σας.
Πηγή : Indeed