Το εμπειρικό μάρκετινγκ, γνωστό ως engagement ή expiriential marketing, είναι μια στρατηγική μάρκετινγκ που προσελκύει άμεσα τους καταναλωτές και τους ενθαρρύνει να συμμετάσχουν στην εξέλιξη μιας μάρκας ή μιας εμπειρίας της.
Αντί να βλέπουν τους καταναλωτές ως παθητικούς δέκτες μηνυμάτων, οι “εμπειρικοί” marketers θεωρούν ότι οι καταναλωτές πρέπει να συμμετέχουν ενεργά στην παραγωγή και τη συν-δημιουργία προγραμμάτων μάρκετινγκ, αναπτύσσοντας μια σχέση με το brand.
Αδιαμφισβήτητη η αξία των εμπειριών
Οι φυσικές και διαδραστικές εμπειρίες χρησιμοποιούνται για να ενισχύσουν την ζήτηση ενός προϊόντος και να κάνουν τους πελάτες να αισθάνονται σαν να είναι μέρος του. Οι εμπειρίες σχετίζονται θετικά με τις στάσεις, τη διάθεση και τη συμπεριφορά του πελάτη. Αντιπροσωπεύουν επίσης ένα μέσο μέσω του οποίου μια εταιρεία μπορεί να αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα διαφοροποιώντας την από τους ανταγωνιστές της.
Προκειμένου λοιπόν να πετύχει μια τέτοια στρατηγική, πρέπει η εμπειρία να είναι συναρπαστική ώστε να αγγίξει τις αισθήσεις του πελάτη. Έτσι, η επιχείρηση θα καταφέρει να κερδίσει την πίστη και αφοσίωσή του σε αυτήν.
Οι διαφορές από το παραδοσιακό μάρκετινγκ
Παρά το γεγονός ότι έχουν κοινές βάσεις, υπάρχουν και πολλές πτυχές που διαφοροποιούν το εμπειρικό μάρκετινγκ από το παραδοσιακό.
- Το εμπειρικό μάρκετινγκ επικεντρώνεται στην παροχή αισθητηριακών, συναισθηματικών, γνωστικών και λογικών αξιών στους καταναλωτές
- Σε αντίθεση με το παραδοσιακό, το εμπειρικό μάρκετινγκ στοχεύει στη δημιουργία συνεργιών μεταξύ νοήματος, αντίληψης, κατανάλωσης και πίστης στο brand
- Το εμπειρικό μάρκετινγκ απαιτεί ένα πιο ποικίλο φάσμα ερευνητικών μεθόδων προκειμένου να κατανοήσουμε τους καταναλωτές
Εμπειρικό Μάρκετινγκ: Παραδείγματα του παρελθόντος
Σύμφωνα με το γνωστό περιοδικό PROMO, η πρώτη εφαρμογή εμπειρικού μάρκετινγκ έγινε από τον Gary M. Reynolds το 1979. Ο ιδρυτής της GMR Marketing, με την δημιουργία του δικτύου Miller Band, ξεκίνησε πρώτος να παρέχει υπηρεσίες εμπειρικού μάρκετινγκ σε επιχειρήσεις τω ΗΠΑ.
Ένα άλλο παράδειγμα εμπειρικού μάρκετινγκ φαίνεται στη στρατηγική του Jones Soda. Στο website της εταιρείας, επιτρέπεται στους τακτικούς πελάτες της να στέλνουν φωτογραφίες που στη συνέχεια θα τυπωθούν σε μπουκάλια σόδας. Αυτές οι φωτογραφίες μπορούν να τοποθετηθούν σε μια μικρή “κατά παραγγελία” παραγγελία σόδας.
Επιπρόσθετα, εάν οι φωτογραφίες είναι αρκετά ενδιαφέρουσες, στέλνονται στην παραγωγή για να χρησιμοποιηθούν ως ετικέτες για μια ολόκληρη σειρά παραγωγής. Αυτή η στρατηγική είναι αποτελεσματική, καθώς κάνει τους πελάτες να συνδημιουργήσουν το προϊόν και να προσελκύσουν νέους πελάτες.
Θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι η παρέλαση που διοργάνωσαν τα Macys την Ημέρα των Ευχαριστιών είναι ένας τύπος εμπειρικού μάρκετινγκ, καθώς ο θεατής καλείται να βιώσει πλωτήρες και ψυχαγωγία που συνδέονται με συγκεκριμένες μάρκες.
Το εμπειρικό μάρκετινγκ σήμερα
Στον 21ο αιώνα, το εμπειρικό μάρκετινγκ έχει πάρει μια νέα τροπή με την εμφάνιση διαφορετικών τεχνολογιών. Η επίδραση των smartphone, των οθονών αφής και της εικονικής πραγματικότητας έχει γίνει εμφανής. Παραδείγματα τέτοιου μάρκετινγκ είναι πολλά και μπορεί κανείς να τα συναντήσει παντού στην καθημερινότητά του. Από τα VR παιχνίδια και τα smartphone stations μέχρι τα stand προϊόντων στα supermarket και σε κεντρικά σημεία.
Πηγές: SalesForce / LimeLight / Wikipedia