Τι είναι η συναισθηματική νοημοσύνη;

Η συναισθηματική νοημοσύνη ορίζεται ως η ικανότητα να αναγνωρίζετε, να κατανοείτε και να διαχειρίζεστε τα δικά σας συναισθήματα, καθώς και να κατανοείτε και να επηρεάζετε τα συναισθήματα των άλλων. Περιλαμβάνει την επίγνωση ότι τα συναισθήματα οδηγούν συμπεριφορές και επηρεάζουν τους ανθρώπους είτε θετικά είτε αρνητικά.

Ενώ η συναισθηματική νοημοσύνη μπορεί να μοιάζει με μια αόριστη ή περίπλοκη έννοια, υπάρχουν συγκεκριμένοι τρόποι με τους οποίους μπορείτε να αναπτύξετε αυτήν την ικανότητα. Ο χρόνος για να βελτιώσετε και να αξιοποιήσετε αυτές τις δεξιότητες μπορεί να σας βοηθήσει να γίνετε καλύτεροι στο χτίσιμο σχέσεων και στην επίτευξη κοινών εργασιών.

H Συναισθηματική Νοημοσύνη μπορεί να είναι χρήσιμη όταν:

  • Δίνεται ή λαμβάνεται ανατροφοδότηση
  • Πλοήγηση στην αλλαγή
  • Τηρούνται αυστηρές προθεσμίες
  • Αντιμετώπιση αποτυχιών και επιτυχιών
  • Αντιμετώπιση προκλητικών σχέσεων

Γιατί είναι σημαντική η συναισθηματική νοημοσύνη;

Τα συναισθήματα μπορούν να σας οδηγήσουν να ενεργήσετε χωρίς να το σκεφτείτε. Έχοντας συναισθηματική νοημοσύνη μπορεί να σας βοηθήσει να αποφύγετε αυτές τις καταστάσεις όταν μπορεί να ενεργείτε με παρόρμηση και όχι με βάση τα γεγονότα. 

Η κατανόηση και η διαχείριση τόσο των δικό σας συναισθημάτων, όσο και τον άλλων μπορεί να σας βοηθήσει να είστε πιο επιτυχημένοι στην προσωπική και επαγγελματική σας ζωή.

Η συναισθηματική νοημοσύνη μπορεί να παίξει μεγάλο ρόλο όταν:

  • Έχοντας δύσκολες συζητήσεις, χωρίς να πληγώσετε τα συναισθήματα των άλλων
  • Διαχειριστείτε τα συναισθήματά σας, όταν αισθάνεστε αγχωμένοι ή καταβεβλημένοι
  • Βελτίωση σχέσεων με άλλους
  • Επίλυση συγκρούσεων
  • Προπόνηση και παρακίνηση των άλλων
  • Δημιουργία συνεργατικού περιβάλλοντος

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της συναισθηματικής νοημοσύνης;

Τα έξι βασικά στοιχεία της Συναισθηματικής Νοημοσύνης, περιλαμβάνουν:

1. Αυτογνωσία

Εάν έχετε επίγνωση του εαυτού σας, καταλαβαίνετε τα συναισθήματά σας και τους παράγοντες που τους προκαλούν. Γνωρίζετε επίσης πώς τα συναισθήματα και οι πράξεις σας επηρεάζουν τους γύρω σας.

2. Αυτορρύθμιση

Η αυτορύθμιση είναι η ικανότητα ελέγχου και προσαρμογής των συναισθημάτων σας, για να δημιουργήσετε ένα πιο θετικό αποτέλεσμα. Το να έχεις τον έλεγχο των συναισθημάτων σου είναι απαραίτητο σε κάθε κατάσταση, επειδή τα συναισθήματά σου έχουν ισχυρή επίδραση στους άλλους ανθρώπους.

3. Κίνητρο

Κίνητρο είναι η επιθυμία να κάνουμε κάτι. Σχετίζεται με τη συναισθηματική νοημοσύνη, επειδή οι επιθυμίες σας μπορούν να προωθήσουν διαφορετικά συναισθήματα προς κάτι. Αναζητήστε πάντα κάτι θετικό στην κατάστασή σας και θα σας παρακινήσει να κάνετε το καλύτερο.

4. Ενσυναίσθηση

Η ενσυναίσθηση σας επιτρέπει να εντοπίσετε και να κατανοήσετε τα συναισθήματα ενός άλλου ατόμου. Η κατανόηση των συναισθημάτων των άλλων, σας επιτρέπει να χειρίζεστε πιο αποτελεσματικά τις συνθήκες εργασίας. 

Για παράδειγμα, όταν ένας συνεργάτης σας δείχνει σημάδια τρόμου, μπορείτε να αντιδράσετε με ενσυναίσθηση για να ανακουφίσετε μια κατάσταση που θα μπορούσε να έχει γίνει χειρότερη.

5. Κοινωνικές δεξιότητες

Οι κοινωνικές δεξιότητες είναι τα εργαλεία που χρησιμοποιείτε για να επικοινωνείτε και να αλληλεπιδράτε με άλλους ανθρώπους. Έχοντας ισχυρές κοινωνικές δεξιότητες, σας επιτρέπει να ακούτε, να μιλάτε και να επιλύετε τις συγκρούσεις πιο αποτελεσματικά. Οι κοινωνικές δεξιότητες μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο χώρο εργασίας για την ανάπτυξη της καριέρας σας και είναι απαραίτητα εργαλεία για τους ηγέτες.

Παραδείγματα Συναισθηματικής Νοημοσύνης στο χώρο εργασίας

Ενώ χρησιμοποιούμε τη συναισθηματική νοημοσύνη σε όλους τους τομείς της ζωής μας, υπάρχουν συγκεκριμένοι τρόποι με τους οποίους χρησιμοποιούμε αυτήν την ικανότητα στη δουλειά με τους συναδέλφους, τους πελάτες και τους διευθυντές μας. Ακολουθούν μερικά παραδείγματα σεναρίων όταν η συναισθηματική νοημοσύνη μπορεί να είναι χρήσιμη:

Κατά τη διάρκεια ενός τηλεφώνου

Κατά τη διάρκεια ενός τηλεφώνου με έναν πελάτη σχετικά με την εκτέλεση μιας καμπάνιας, η επαφή σας εκφράζει θυμό για τις δυσκολίες που προκύπτουν από τη συνεργασία σας. 

Γνωρίζετε επίσης ότι ο οργανισμός, πραγματοποιεί απολύσεις και ο πελάτης σας είναι υπεύθυνος για την επιλογή μελών της ομάδας, για να αποχωρήσουν. 

Λόγω αυτής της γνώσης, καταλαβαίνετε ότι η απλή ακρόαση των παραπόνων του, με μια ήρεμη, ενσυναισθητική συμπεριφορά, είναι η καλύτερη απάντηση. Προγραμματίζετε μια άλλη κλήση με καλύτερο mood.

Κατά τη διάρκεια μιας συνάντησης

Κατά τη διάρκεια μιας συνάντησης, παρατηρείτε ότι ο υπάλληλος σας είναι πιο ήσυχος από το συνηθισμένο και δεν συμβάλλει στη συζήτηση. Ενώ μπορεί να φαίνεται ότι δεν δίνουν προσοχή, αποφασίζετε να κάνετε μια απλή συνομιλία μαζί τους για να διασφαλίσετε ότι όλα είναι εντάξει. Κατά τη διάρκεια της ομιλίας, μαθαίνετε ότι δεν είχε καλό ύπνο επειδή η πεθερά του που μένει μαζί τους ήταν πολύ άρρωστη.

Κατά την ανασκόπηση του έργου

Κατά τη διάρκεια μιας ανασκόπησης ενός πρόσφατου έργου που συγκεντρώσατε, λαμβάνετε επαγγελματική κριτική για ορισμένους τρόπους βελτίωσης. Μετά τη συνάντηση, αισθάνεστε ξεφούσκωτοι και αγχωμένοι.

Αφού επεξεργαστείτε τα συναισθήματά σας, συνειδητοποιείτε ότι εστιάσατε στο αρνητικό λόγω όλου του χρόνου και της προσπάθειάς σας. Αντί να νιώθετε απογοήτευση, αποφασίζετε να νιώθετε κίνητρα για τους τρόπους με τους οποίους μπορείτε να βελτιώσετε τη δουλειά σας.

Πώς μετριέται η συναισθηματική νοημοσύνη

Διάφορες αξιολογήσεις έχουν αναπτυχθεί για τη μέτρηση των επιπέδων της συναισθηματικής νοημοσύνης. Τέτοιες αξιολογήσεις χρησιμοποιούνται συχνά για τον εντοπισμό δυνητικών ηγετών σε έναν οργανισμό. 

Οι πιο συνηθισμένοι τύποι, είναι οι δοκιμές αυτοαναφοράς και οι δοκιμές ικανότητας. Το τεστ αυτοαναφοράς βασίζεται στις απαντήσεις ή τις δηλώσεις του ερωτώμενου για να βαθμολογήσει τις δικές του συμπεριφορές. Οι δοκιμές ικανότητας κάνουν τους ερωτηθέντες να πραγματοποιούν δοκιμές για να αξιολογήσουν τις ικανότητές τους, να αντιλαμβάνονται, να εντοπίζουν, να κατανοούν και να διαχειρίζονται καταστάσεις.

Πώς να βελτιώσετε τη συναισθηματική νοημοσύνη σας

Ενώ μπορεί να χρειαστεί χρόνος και εξάσκηση, τα soft skills, όπως η συναισθηματική νοημοσύνη μπορούν να βελτιωθούν. Ακολουθούν τέσσερα βήματα που μπορείτε να κάνετε για να βελτιώσετε αυτές τις δεξιότητες:

1. Εξασκηθείτε στην επίγνωση

Αφιερώστε χρόνο κατά τη διάρκεια της εβδομάδας εργασίας, για να δώσετε ιδιαίτερη προσοχή στις αλληλεπιδράσεις γύρω σας, τόσο στη δική σας όσο και στους άλλους. Ακούστε τι σας λένε οι άλλοι μέσα από τις λέξεις, τη γλώσσα του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου τους. 

Η παρατήρηση του τρόπου με τον οποίο οι άνθρωποι χρησιμοποιούν και αντιδρούν στα συναισθήματα, μπορεί να σας βοηθήσει να τελειοποιήσετε τη δική σας ικανότητα να συγχωρείτε.

2. Κοιτάξτε προς τα μέσα

Ενώ η παρατήρηση των άλλων και οι αλληλεπιδράσεις τους μπορεί να είναι χρήσιμες, η παρακολούθηση των δικών σας συναισθημάτων και αντιδράσεων μπορεί επίσης να αυξήσει τη συναισθηματική σας επίγνωση. 

Εξετάστε πώς τα δικά σας συναισθήματα επηρεάζουν τις αποφάσεις και τις συμπεριφορές σας. Για παράδειγμα, μπορεί να παρατηρήσετε ότι όταν αισθάνεστε αγχωμένοι, τείνετε να είστε οξύθυμοι με τους άλλους. Ή όταν αισθάνεστε λυπημένοι ή απογοητευμένοι, μπορεί να παρατηρήσετε ότι οι ώμοι σας γέρνουν ή το κεφάλι σας δείχνει προς τα κάτω.

3. Αντιδράστε και απαντήστε σε άλλους

Εξασκηθείτε να απευθύνεστε και να εργάζεστε με άλλους, με βάση τον τρόπο που παρατηρείτε οτι αισθάνονται. Μια χρήσιμη μέθοδος όταν αποφασίζετε πώς πρέπει να αντιδράσετε είναι να εξετάσετε πώς θα θέλατε να σας αντιμετωπίζουν υπό τις ίδιες συνθήκες, ωστόσο, να ξέρετε ότι οι άλλοι δεν έχουν πάντα τις ίδιες αντιδράσεις.


Για παράδειγμα, ενώ μπορεί να σας αρέσει να μιλάτε για τα συναισθήματά σας με τους άλλους όταν αισθάνεστε ανήσυχοι ή αγχωμένοι, άλλοι μπορεί να προτιμούν να επεξεργάζονται τα συναισθήματά τους μόνοι τους. Εάν δεν είστε σίγουροι, ρωτήστε τους για την προτίμησή τους εκείνη τη στιγμή.

4. Μάθετε από τα λάθη σας

Εάν διαπιστώσετε ότι παρερμηνεύσατε ένα συγκεκριμένο συναίσθημα ή ο τρόπος που χειριστήκατε τα συναισθήματα κάποιου δεν λειτούργησε καλά, μάθετε από τα λάθη σας και αντιμετωπίστε διαφορετικά την κατάσταση την επόμενη φορά.

Η οικοδόμηση σχέσεων μέσω της ενσυναίσθησης, της επικοινωνίας και της ενεργού ακρόασης μπορεί να σας βοηθήσει να είστε ένα πολύτιμο μέλος της ομάδας σε έναν οργανισμό.

Η εμφάνιση τρόπων που έχετε συνδεθεί με άλλους, χρησιμοποιώντας συναισθηματική νοημοσύνη στη συνοδευτική σας επιστολή και κατά τη διάρκεια των συνεντεύξεων, μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να είστε ανταγωνιστικός υποψήφιος.

Πηγή: Indeed

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

WP to LinkedIn Auto Publish Powered By : XYZScripts.com

Γίνε συνδρομητής στο κανάλι μας στο Youtube !