Το μερίδιο αγοράς είναι το ποσοστό των συνολικών πωλήσεων σε έναν κλάδο, που δημιουργείται από μια συγκεκριμένη εταιρεία.
Το ποσοστό αυτό υπολογίζεται λαμβάνοντας τις πωλήσεις της εταιρείας κατά τη διάρκεια της περιόδου και διαιρώντας το με τις συνολικές πωλήσεις του κλάδου κατά την ίδια περίοδο.
Αυτή η μέτρηση χρησιμοποιείται για να δώσει μια γενική ιδέα για το μέγεθος μιας εταιρείας σε σχέση με την αγορά της και τους ανταγωνιστές της.
Ο ηγέτης της αγοράς σε έναν κλάδο είναι η εταιρεία με το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς.
Πως να υπολογίσετε το Μερίδιο αγοράς
Για να υπολογίσετε το μερίδιο αγοράς μιας εταιρείας, καθορίστε πρώτα μια περίοδο που θέλετε να εξετάσετε.
Μπορεί να είναι ένα οικονομικό τρίμηνο, έτος ή πολλά έτη.
Στη συνέχεια, υπολογίστε τις συνολικές πωλήσεις της εταιρείας κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
Έπειτα, μάθετε ποιες είναι οι συνολικές πωλήσεις του κλάδου της εταιρείας.
Τέλος, διαιρέστε τα συνολικά έσοδα της εταιρείας με τις συνολικές πωλήσεις του κλάδου της.
Για παράδειγμα, εάν μια εταιρεία πούλησε 100 εκατομμύρια δολάρια σε τρακτέρ πέρυσι στην εγχώρια αγορά και η συνολική ποσότητα τρακτέρ που πωλήθηκε στις ΗΠΑ ήταν 200 εκατομμύρια δολάρια, το μερίδιο αγοράς της εταιρείας στις ΗΠΑ για τρακτέρ θα ήταν 50%.
Ο υπολογισμός του μεριδίου αγοράς γίνεται συνήθως για συγκεκριμένες χώρες ή περιοχές, π.χ. οι εταιρείες θα αναφέρουν το μέγεθος του μεριδίου τους στη Βόρεια Αμερική ή τον Καναδά.
Οι επενδυτές μπορούν να λάβουν δεδομένα για το μερίδιο αγοράς από διάφορες ανεξάρτητες πηγές, όπως εμπορικούς ομίλους και ρυθμιστικούς φορείς, και συχνά από την ίδια την εταιρεία.
Ωστόσο, ορισμένες βιομηχανίες είναι πιο δύσκολο να μετρηθούν με ακρίβεια από άλλες.
Ποια είναι τα οφέλη του Μεριδίου Αγοράς
Οι επενδυτές και οι αναλυτές οφείλουν να παρακολουθούν προσεκτικά τις αυξήσεις και τις μειώσεις του μεριδίου αγοράς.
Αυτό συμβαίνει καθώς έτσι μπορούν να γνωρίζουν για την σχετική ανταγωνιστικότητα των προϊόντων ή των υπηρεσιών της εταιρείας και την συνολική αγορά για ένα προϊόν ή μια υπηρεσία.
Μια εταιρεία που έχει σαν σκοπό την διατήρηση του μεριδίου αγοράς της, αυξάνει τα έσοδα με τον ίδιο ρυθμό με τη συνολική αγορά.
Επιπλέον, μια εταιρεία που αυξάνει το μερίδιο αγοράς της, θα αυξήσει τα έσοδά της πιο γρήγορα από τους ανταγωνιστές της.
Η αύξηση του μεριδίου αγοράς μπορεί να επιτρέψει σε μια εταιρεία να επιτύχει μεγαλύτερη κλίμακα με τις δραστηριότητές της και να βελτιώσει την κερδοφορία.
Κάθε εταιρεία μπορεί να προσπαθήσει να επεκτείνει το μερίδιό της στην αγορά, είτε μειώνοντας τις τιμές, χρησιμοποιώντας διαφημίσεις ή εισάγοντας νέα ή διαφορετικά προϊόντα.
Ποιες επιπτώσεις προκαλεί το Μερίδιο Αγοράς
Οι αλλαγές στο μερίδιο αγοράς έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο στην απόδοση των εταιρειών.
Αντίθετα, οι αλλαγές σε αναπτυσσόμενους κλάδους έχουν μικρότερο αντίκτυπο στις εταιρείες .
Σε αυτούς τους κλάδους, η συνολική πίτα αυξάνεται, επομένως οι εταιρείες μπορούν να συνεχίσουν να αυξάνουν τις πωλήσεις τους ακόμα κι αν χάνουν το μερίδιο.
Για εταιρείες σε αυτήν την κατάσταση, η απόδοση των μετοχών επηρεάζεται περισσότερο από την αύξηση των πωλήσεων και τα περιθώρια κέρδους, παρά από άλλους παράγοντες.
Στις κυκλικές βιομηχανίες, ο ανταγωνισμός για το μερίδιο αγοράς είναι βάναυσος.
Οι οικονομικοί παράγοντες παίζουν μεγαλύτερο ρόλο στη διακύμανση
- των πωλήσεων
- των κερδών και
- των περιθωρίων
περισσότερο από άλλους παράγοντες.
Τα περιθώρια τείνουν να είναι χαμηλά και οι λειτουργίες εκτελούνται με τη μέγιστη απόδοση λόγω του ανταγωνισμού.
Δεδομένου ότι οι πωλήσεις έρχονται σε βάρος άλλων εταιρειών, επενδύουν σε μεγάλο βαθμό σε προσπάθειες μάρκετινγκ για να προσελκύσουν πωλήσεις.
Σε αυτούς τους κλάδους, οι εταιρείες μπορεί να είναι πρόθυμες να χάσουν χρήματα για προϊόντα προσωρινά, ώστε να αναγκάσουν τους ανταγωνιστές να εγκαταλείψουν ή να κηρύξουν πτώχευση.
Μόλις καταφέρουν να αποκτήσουν μεγαλύτερο ποσοστό και να περιορίσουν τους ανταγωνιστές, προσπαθούν να αυξήσουν τις τιμές.
Αυτή η στρατηγική μπορεί να λειτουργήσει ή μπορεί να αποτύχει, επιδεινώνοντας τις απώλειές των εταιρειών αυτών.
Ωστόσο, αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλές βιομηχανίες κυριαρχούνται από λίγους και μεγάλους παίκτες.
Πώς μπορούν οι εταιρείες να αυξήσουν το μερίδιο αγοράς;
Μια εταιρεία μπορεί να αυξήσει το μέγεθος του μεριδίου της στην αγορά προσφέροντας στους πελάτες της:
- καινοτόμα τεχνολογία
- την αφοσίωση της
- προσλαμβάνοντας ταλαντούχους υπαλλήλους και
- εξαγοράζοντας ανταγωνιστές
Γιατί είναι σημαντικό για τις εταιρείες;
Με απλά λόγια, το μερίδιο αγοράς είναι βασικός δείκτης της ανταγωνιστικότητας μιας εταιρείας.
Όταν μια εταιρεία αυξάνει το μερίδιο αγοράς της, αυτό μπορεί να βελτιώσει την κερδοφορία της.
Αυτό συμβαίνει καθώς οι εταιρείες που αυξάνονται σε μέγεθος, μπορούν και αυτές να κλιμακωθούν.
Επομένως, έτσι προσφέρουν χαμηλότερες τιμές και περιορίζουν την ανάπτυξη των ανταγωνιστών τους.
Πηγή: Investopedia