Οι περισσότεροι από εμάς ακούμε συχνά την «εταιρική κουλτούρα» και τις «αξίες της εταιρείας» κατά τη διάρκεια της πρόσληψης, των αξιολογήσεων απόδοσης και της συγκρότησης ομάδας.
Δυστυχώς, σε πολλές περιπτώσεις, οι έννοιες αυτές έχουν χάσει κάθε νόημα – ειδικά αν δεν τις δούμε ποτέ σε δράση στη δουλειά.
Αυτό που συχνά παρεξηγείται είναι το ποιες είναι οι εταιρικές αξίες, γιατί έχουν σημασία για τη δημιουργία μιας υποστηρικτικής εταιρικής κουλτούρας και πώς αυτά συνδυάζονται.
Τι είναι οι αξίες της εταιρείας;
Οι βασικές αξίες μιας εταιρείας είναι οι βασικές πεποιθήσεις και αρχές που καθοδηγούν τη συμπεριφορά της.
Αυτές οι θεμελιώδεις έννοιες δεν πρέπει ποτέ να διακυβεύονται και πρέπει να αντικατοπτρίζονται σε κάθε απόφαση.
Για παράδειγμα, οι βασικές αξίες της Ikea περιλαμβάνουν τη συνοχή, την απλότητα και τη φροντίδα για τους ανθρώπους και τον πλανήτη.
Οι αξίες είναι μέρος αυτού που κάνει μια εταιρεία μοναδική και καθορίζουν τον δικό της τρόπο να κάνει πράγματα.
Όταν μεταφράζονται στην εταιρική κουλτούρα, οι ισχυρές αξίες συμβάλλουν στη δημιουργία ενός ευχάριστου εργασιακού περιβάλλοντος και θετικής εμπειρίας στους εργαζόμενους.
Τι είναι η εταιρική κουλτούρα;
Η εταιρική κουλτούρα είναι το αποτέλεσμα των πρακτικών ενεργειών και συμπεριφορών που (ιδανικά) προκύπτουν από τις βασικές αξίες.
Η κουλτούρα μιας εταιρείας είναι το άθροισμα του τρόπου με τον οποίο αλληλεπιδρούν οι άνθρωποι της, από ασκούμενους έως στελέχη.
Η κουλτούρα περιλαμβάνει τις ανοιχτά διατυπωμένες πολιτικές μιας εταιρείας, σχετικά με θέματα όπως η απομακρυσμένη εργασία, οι ενδυματολογικοί κώδικες και ο χρόνος άδειας.
Αλλά περιλαμβάνει επίσης υπονοούμενες πολιτικές και ανείπωτα πρότυπα συμπεριφοράς.
Για παράδειγμα, Τι είδους γλώσσα χρησιμοποιούν οι άνθρωποι στο γραφείο ή για να επικοινωνούν στο Slack;
Ποιο είναι το διαδεδομένο στυλ διαχείρισης;
Οι συνάδελφοι κοινωνικοποιούνται εκτός δουλειάς; Και αν ναι, πώς;
Γιατί οι εταιρικές αξίες έχουν σημασία
Οι ισχυρές σχέσεις χτίζονται σε κοινές αξίες. Η εργασία, ανεξάρτητα από το πόσο τεχνική είναι, έχει να κάνει με τις σχέσεις – τους διασυνδεδεμένους δεσμούς μεταξύ ομάδων, ηγετών, διευθυντών και συναδέλφων.
Οι ισχυρές αξίες, που αντικατοπτρίζονται αυθεντικά στην κουλτούρα, κάνουν τις εταιρείες καλύτερο μέρος για εργασία.
Η κουλτούρα που βασίζεται στις αξίες βοηθά τις εταιρείες να προσελκύουν περισσότερους ανθρώπους. Οι εργαζόμενοι τείνουν επίσης να αποδίδουν καλύτερα.
Η έρευνα διαπίστωσε ότι οι εταιρείες που καθοδηγούνται από έναν σαφή σκοπό έχουν 400% υψηλότερες αποδόσεις.
Οι εταιρικές αξίες έχουν επίσης αποδεδειγμένα θετικό αντίκτυπο στη διατήρηση και τη δέσμευση των εργαζομένων.
Σε μια μελέτη, το 88% των εργαζομένων που γνώριζαν τις βασικές αξίες της εταιρείας τους ένιωθαν αφοσιωμένοι, σε σύγκριση με μόλις 54% όσων δεν γνώριζαν.
Η λήψη αποφάσεων είναι επίσης ευκολότερη όταν οι εταιρείες έχουν ένα σαφές σύνολο βασικών αξιών στις οποίες πρέπει να αναφέρονται.
Οι κοινές αξίες κρατούν όλους στην ίδια κατεύθυνση, καθώς καθορίζουν την καλύτερη πορεία δράσης.
Σε μια ανταγωνιστική αγορά εργασίας, οι εταιρικές αξίες είναι επίσης ανεκτίμητες κατά την πρόσληψη. Οι άνθρωποι θέλουν να βρουν εργοδότες που μοιράζονται τις αξίες τους.
Το να κάνετε αυτές τις αξίες σαφείς βοηθά στη δημιουργία σχέσεων από την αρχή και προσελκύει άτομα που είναι πιο πιθανό να παραμείνουν αφοσιωμένοι.
Η εταιρική κουλτούρα είναι αξίες σε δράση
Οι περισσότερες εταιρείες έχουν ένα σύνολο βασικών αξιών. Αλλά είναι συχνά ασαφείς και γενικά και δεν αντικατοπτρίζονται στην καθημερινή κουλτούρα, τις εμπειρίες των εργαζομένων και τις πολιτικές.
Όταν η έννοια των «εταιρικών αξιών» έγινε δημοφιλής στα μέσα της δεκαετίας του 1990, ηγέτες και στελέχη έσπευσαν να συντάξουν τις δικές τους.
Αλλά πολύ συχνά, ήταν απλώς μια τυπικότητα. Λίγο περισσότερο από μερικές λέξεις και φράσεις στη σελίδα “Σχετικά με εμάς” μιας εταιρείας.
Τα αποτελέσματα αυτών των κενών λέξεων μπορεί να είναι εκπληκτικά επιβλαβή.
Ανειλικρινείς δηλώσεις σχετικά με τις εταιρικές αξίες προκαλούν στους εργαζόμενους και στους συναδέλφους του κλάδου αίσθημα αοπγοήτευσης ή αποκλεισμού, από την αποτυχία της εταιρείας να τις εφαρμόσει.
Ενώ κάθε οργανισμός είναι βέβαιο ότι θα έχει τουλάχιστον μερικούς δυσαρεστημένους πρώην υπαλλήλους, η ανάγνωση δεκάδων κριτικών σχετικά με το πώς μια εταιρεία δεν επιδεικνύει τις αξίες που υποτίθεται ότι πρεσβεύει, μπορεί να βλάψει τη φήμη της.
Ακόμη χειρότερα, οι κούφιες αξίες μπορεί να παραβιαστούν και να χρησιμοποιηθούν καταχρηστικά, με τρόπους που αποτρέπουν τις ειλικρινείς συνομιλίες, αποσπούν την προσοχή από κακή συμπεριφορά και χρησιμεύουν ως εμπόδιο στη θετική αλλαγή.
Πώς θα σας φαινόταν αν αντιμετωπίζατε διακρίσεις σε μια εταιρεία που ισχυριζόταν ότι η συμπεριληπτικότητα είναι βασική αξία; Και μετά δεν σε πήραν στα σοβαρά όταν το ανέφερες;
Μια τοξική εργασιακή κουλτούρα γεννιέται συχνά από την έλλειψη αξιών.
Πώς μοιάζει μια ισχυρή κουλτούρα που βασίζεται σε βασικές αξίες; Ακολουθούν μερικά παραδείγματα:
- Η Airbnb επισημοποίησε πρόσφατα τον σχεδιασμό της ώστε οι εργαζόμενοι να ζουν και να εργάζονται οπουδήποτε για να υποστηρίξουν την ευελιξία των εργαζομένων.
- Η American Express έκανε βήματα προόδου αλλάζοντας το στίγμα γύρω από την ψυχική υγεία. Προσφέρουν μια σειρά από υπηρεσίες και διασφαλίζουν ότι η υποστήριξη προέρχεται από την ηγεσία.
Ιδέες για τη δημιουργία εταιρικής κουλτούρας με γνώμονα τις αξίες
Μην αφήνετε τις βασικές αξίες να μαραζώνουν στο εγχειρίδιο των υπαλλήλων σας ή στις σκοτεινές γωνιές του ιστότοπού σας.
Μοιραστείτε τες, τόσο ευρέως όσο και συχνά. Οι αξίες είναι το θεμέλιο μιας ακμάζουσας εταιρικής κουλτούρας.
Ακολουθούν μερικοί τρόποι για να μεταφραστούν οι εταιρικές αξίες σε θετική κουλτούρα και χαρούμενους, ικανοποιημένους υπαλλήλους:
Σύνδεση της διαδικασίας με τις αξίες
Οι εταιρικές αξίες δεν είναι τίποτα εκτός και αν γίνουν πραγματική, συγκεκριμένη δράση. Μόλις συντάξετε τις αξίες σας, σκεφτείτε σημαντικές συμπεριφορές, διαδικασίες και πολιτικές που βασίζονται σε αυτές.
Για παράδειγμα, εάν μια βασική αξία είναι η συμμετοχικότητα, θα πρέπει να προσέχετε τις πολιτισμικές διαφορές και να δίνετε στο προσωπικό άδεια μετ’ αποδοχών στις διακοπές που είναι σημαντικές για εκείνους.
Εάν η αυτοβελτίωση είναι βασική αξία, αφιερώστε έναν προϋπολογισμό και χρόνο προσωπικού για την εκπαίδευση.
Όταν εφαρμόζετε αυτές τις αποφάσεις, βεβαιωθείτε ότι οι άνθρωποι κατανοούν γιατί ελήφθησαν.
Δείξτε στην ομάδα σας ότι, ως εταιρεία, εφαρμόζετε αυτό που κηρύττετε και δεσμεύεστε να ζήσετε τις αξίες σας.
Κάντε τις εταιρικές αξίες μέρος της επωνυμίας
Οι πελάτες και οι πελάτες θα πρέπει να δουν τις βασικές σας αξίες στην πράξη. Ανατρέξτε σε εταιρείες όπως η Buffer και το Spotify που έχουν δημοσιοποιήσει την κουλτούρα της εξ αποστάσεως εργασίας τους.
Μοιράζοντας περήφανα ότι οι υπάλληλοί τους μπορούν να εργάζονται από όπου θέλουν, αποδεικνύουν τη δέσμευσή τους στις αξίες της αυτονομίας, της ευελιξίας και της τολμηρά αντισυμβατικής σκέψης.
Ζήστε με βάση τις αξίες της εταιρείας σας
Το να ζεις μια αυθεντική, ηθική ζωή με αρχές είναι υπέροχο όλη την ώρα, όχι μόνο από τις εννιά ως τις πέντε.
Μπορεί να είναι πρόκληση η δημιουργία μιας εταιρικής κουλτούρας με επίκεντρο τις αξίες, ειδικά σε μεγάλους οργανισμούς.
Αλλά σχεδόν όλες οι εταιρείες θέλουν να δώσουν στους ανθρώπους τους μια αίσθηση κοινών αξιών και σκοπών στην εργασία.
Οι ισχυρές, μεμονωμένες εταιρικές αξίες είναι το πρώτο βήμα.
Οι βασικές αξίες είναι το πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά έδαφος από το οποίο θα αναπτυχθεί το δέντρο της κουλτούρας της εταιρείας σας.
Πηγή: Trello