Τι είναι το Affinity bias

Τι είναι το Affinity bias

Affinity bias

Το Affinity bias είναι ένας τύπος γνωστικής προκατάληψης που εμφανίζεται όταν κάποιος έχει μια φυσική προτίμηση ή συμπάθεια για κάποιον, επειδή μοιράζεται ένα κοινό χαρακτηριστικό ή συνήθεια.

Είναι ένα είδος προκατάληψης και μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο παίρνουμε αποφάσεις, αξιολογούμε τους άλλους και αλληλεπιδρούμε με τους ανθρώπους.

Αυτό όμως, μπορεί να οδηγήσει σε διακρίσεις και ανισότητες εάν πρώτα δεν αναγνωριστεί και δεν αντιμετωπιστεί.

Για παράδειγμα, κάποιος μπορεί να έχει μια προκατάληψη συγγένειας (Affinity bias) προς την πρόσληψη ατόμων που πήγαν στο ίδιο κολέγιο με αυτόν ή προς άτομα που μοιράζονται ίδιο πολιτιστικό υπόβαθρο.

Σε αυτό το άρθρο λοιπόν να δούμε:

  • Τι είναι το Affinity bias
  • Μερικά παραδείγματα
  • Πως μπορεί να περιοριστεί

Ας ξεκινήσουμε με έναν ορισμό.

Τι είναι το Affinity bias;

Το Affinity bias είναι μια φυσική κλίση να ευνοούμε άτομα με τα οποία νοιώθουμε ότι ταιριάζουμε και μοιραζόμαστε κοινές εμπειρίες.

Είναι άτομα δηλαδή με τα οποία συνδέονται οι σκέψεις και οι πεποιθήσεις μας μαζί τους.

Αυτό μπορεί να συμβεί με άτομα που έχουμε τα ίδια χόμπι, ίδια καταγωγή, ίδιες πολιτικές απόψεις και πολλά άλλα.

Οι κοινές εμπειρίες μπορεί να διευκολύνουν τη δημιουργία δεσμών με αυτά τα άτομα.

Ωστόσο, εάν αυτοί οι δεσμοί έχουν ως αποτέλεσμα να λαμβάνονται αποφάσεις με βάση ομοιότητες, όπως η πρόσληψη ενός εργαζομένου, χωρίς την αξιολόγηση και άλλων παραμέτρων, τότε αυτό μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο.

Μερικά Παραδείγματα…

Όπως αναφέραμε και παραπάνω, η προκατάληψη αυτή μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αλληλεπδρούν μεταξύ τους.

Ας δούμε λοιπόν, μερικά παραδείγματα στον χώρο των επιχιρήσεων.

Affinity bias στην πρόσληψη εργαζομένων

Η προκατάληψη συγγένειας συναντάται πολύ συχνά κατα την διάρκεια μιας συνέντευξης για πρόσληψη εργαζομένων.

Μπορεί δηλαδή ένας HR manager να αξιολογήσει δεκαπέντε βιογραφικά για μια θέση εργασίας και ανάμεσα τους να ξεχωρίσει τους υποψήφιους που σπούδασαν στο ίδιο πανεπιστήμιο με αυτόν.

Αυτό μπορεί να γίνεται καθώς, μέσα από τις κοινές εμπειρίες δημιουργείται μια σχέση σύνδεσης μεταξύ του HR manager και των υποψηφίων, η οποία οδηγεί στην πρόσληψη.

Affinity bias στις προαγωγές

Σε αυτή την περίπτωση ένας HR manager ή manager κάποιου τμήματος το οποίο δίνει την δυνατότητα προαγωγής, έχει να διαλέξει ανάμεσα σε υπάρχοντες υπαλλήλους, εκείνον που θα πάρει την προαγωγή.

Επηρεασμένος όμως απο το Affinity bias, ο manager θα διαλέξει τον υπάλληλο εκείνον που έχουν έρθει πιο κοντά στα πλαίσια της εργασίας και έχουν κοινά ενδιαφέροντα ή συμφέροντα στην εταιρεία.

Πως μπορεί να περιοριστεί αυτού του είδους προκατάληψη;

Η προκατάληψη συγγένειας στην περίπτωση που, επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τις αποφάσεις μιας επιχείρησης, μπορεί να οδηγήσει σε λάθος επιλογές.

Είναι πολύ σημαντικό να σκεφτόμαστε αντικειμενικά και να αξιολογούμε ανθρώπους και καταστάσεις όπως είναι.

Είτε πρόκειται για προσλήψεις είτε για προαγωγές και επιλογή project, οι υπεύθυνοι επιλογής πρέπει να κάνουν μια τυφλή σύγκριση, η οποία θα λαμβάνει υπόψην της πολλούς παράγοντες.

Για να αντιμετωπιστεί λοιπόν, πρέπει ο καθένας να έχει επίγνωση της προκατάληψης και να κάνει πιο δίκαιες επιλογές.

Επίσης, θα ήταν πολύ χρήσιμο να υπάρχει μια δομημένη διαδικασία λήψης αποφάσεων για να μειωθεί η προκατάλληψη αυτή.

Αναλύοντας τη διαδικασία λήψης αποφάσεων σε μικρότερα βήματα και χρησιμοποιώντας αντικειμενικά κριτήρια, διασφαλίζεται η εξάληψη της υποκειμενικότητας.

Πηγή: Indeed

Τελευταία Νέα

Κατεβάστε την εφαρμογή μας

Μαρίνα Δημητρή

Απόφοιτη Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής με κατεύθυνση Management, Web Content Writer και Αρχισυντάκτρια του Business Review Greece. Γράφει και επιμελείται άρθρα για Επιχειρηματικότητα, HR, Marketing και Digital Marketing στο Business Review Greece. Παράλληλα δημιουργεί περιεχόμενο για φοιτητές Διοίκησης Επιχειρήσεων για να τους βοηθήσει στην καλύτερη και ευκολότερη κατανόηση επιχειρηματικών ορολογιών. Απολαμβάνει την ομαδική εργασία και προσωπικός της στόχος είναι να αποκτά και να αναπτύσσει όλο και περισσότερες γνώσεις και δεξιότητες στον τομέα των επιχειρήσεων.