Εξαιτίας των πρόσφατων παγκόσμιων εξελίξεων, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οι ιδιοκτήτες τους αντιμετωπίζουν πρόβλημα στην τροφοδότηση. Το κόστος φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι υψηλότερο από το να γεμίσει το ντεπόζιτο ενός βενζινοκίνητου ή πετρελαιοκίνητου αμαξιού.
Σύμφωνα με ανάλυση του Anderson Economic Group (εταιρεία συμβούλων δημόσιας πολιτικής με έδρα το Lansing του Michigan), έδειξε ότι το πρώτο εξάμηνο του 2023, για τις περισσότερες κατηγορίες οχημάτων, κόστιζε περισσότερο να οδηγείς ένα μίλι με ηλεκτρική ενέργεια παρά με βενζίνη.
Για παράδειγμα, οι ιδιοκτήτες βενζινοκίνητων αυτοκινήτων μεσαίου μεγέθους χρειαζόντουσαν 11 δολάρια για να διανύσουν 100 μίλια.
Αντίθετα, οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων πλήρωναν περίπου 13 δολάρια για να φορτίσουν τα αυτοκίνητά τους στο σπίτι τους και να διανύσουν την ίδια απόσταση. Η τιμή εκτινάχθηκε στα 16 δολάρια ανά μίλι για οδηγούς που χρησιμοποιούν δημόσιους φορτιστές.
Πως υπολογίζεται το κόστος φόρτισης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
Η παλιά προειδοποίηση “τα χιλιόμετρα σας μπορεί να ποικίλουν” ισχύει για τα παραπάνω στατιστικά. Στην πράξη, οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να είναι σε θέση να έχουν χαμηλότερο κόστος από αυτό που έδειξε η έρευνα της Anderson.
Παρόλο αυτά, τα στοιχεία της Anderson λαμβάνουν υπόψη το κόστος εγκατάστασης ενός συστήματος φόρτισης στο σπίτι,. Αυτό υπολογίζεται, μαζί με άλλα κόστη όπως φόρους και κόστος μετακίνησης σε βενζινάδικα ή σταθμούς φόρτισης. Η εταιρεία υποθέτει ότι μόνο ένα μικρό ποσοστό των οδηγών παίρνει φθηνότερο ηλεκτρικό ρεύμα από το σύνολο.
Για παράδειγμα, πολλές εταιρείες κοινής ωφέλειας επιτρέπουν στους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων να φορτίζουν με πολύ μειωμένες τιμές κατά τη διάρκεια της νύχτας και άλλες ώρες εκτός αιχμής. Επιπλέον, προσφέρουν εκπτώσεις για την εγκατάσταση οικιακών φορτιστών.
Επίσης, πολλοί κατασκευαστές προσφέρουν δωρεάν φόρτιση και άλλα προνόμια για αυτοκίνητα που αγοράστηκαν πρόσφατα.
Η μελέτη Anderson προσμετρά επίσης το κόστος σε δολάρια της φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων με βάση τον χρόνο φόρτισης και τα τυπικά ωρομίσθια.
Σύμφωνα με την μελέτη, ο οδηγός ενός πολυτελούς ηλεκτρικού οχήματος πλήρωνε 402 δολάρια το μήνα εάν φόρτιζε κυρίως σε εμπορικούς φορτιστές. Αντίστοιχα, εκείνοι που τροφοδοτούσαν τις πολυτελείς βόλτες τους με βενζίνη ξόδευαν λιγότερο από 33 δολάρια σε βενζινάδικο.
Πολλοί που υποστηρίζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, επέκριναν τις προηγούμενες έρευνες της Anderson Economics. Υποστηρίζουν ότι οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων που φορτίζουν συνήθως στο σπίτι κατά τη διάρκεια της νύχτας δεν επιβαρύνονται οικονομικά.
Πράγματι, προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αρκετά οικονομικά μακροπρόθεσμα. Μια μελέτη του 2020 από το Αμερικανικό Υπουργείο Ενέργειας υπολόγισε ότι οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων εξοικονομούν 14.500 δολάρια σε κόστος καυσίμου σε βάθος 15 χρόνων οδήγησης έναντι των βενζινοκίνητων.
Η μεταβαλλόμενη τιμή της ισχύος
Η μελέτη της Anderson αναφέρεται σε ένα “στιγμιότυπο” μιας εποχής όπου οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος εκτινάσσονται στα ύψη. Παράλληλα, η βενζίνη έχει πέσει από τα πρόσφατα ρεκόρ της.
Κάθε φορά που αλλάζει η τιμή της βενζίνης και του ηλεκτρικού ρεύματος, αλλάζουν και τα “μαθηματικά” σχετικά με το αν είναι οικονομικά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Όταν οι τιμές της βενζίνης αυξήθηκαν το 2021, τα στοιχεία της Anderson έδειξαν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν φθηνότερα.
«Αυτά τα αποτελέσματα υπογραμμίζουν τη σημασία της εξέτασης του πραγματικού κόστους πριν από τη λήψη μιας απόφασης αγοράς», δήλωσε το Anderson Economic Group.
«Αυτά περιλαμβάνουν το να γνωρίζετε πόσο συχνά ταξιδεύετε, την ικανότητά σας να εγκαταστήσετε και να βασίζεστε σε οικιακό φορτιστή, το κόστος και τη διαθεσιμότητα της εμπορικής φόρτισης και τυχόν τέλη κυκλοφορίας που επιβάλλονται στους οδηγούς ηλεκτρικών αυτοκινήτων σας».
Πηγή: Investopedia