Του Kurt Badenhausen
Ο Cristiano Ronaldo και ο Lionel Messi έχουν φτιάξει μεγάλο κοινό στα social media, συγκεντρώνοντας συνδυαστικά περισσότερους από 500 εκατομμύρια followers, χάρη στη μακρά επιτυχημένη παρουσία τους στο πιο δημοφιλές άθλημα του κόσμου. Οι δυο τους μοιράστηκαν ισάριθμα το βραβείο του Παίκτη της χρονιάς την τελευταία δεκαετία, κατακτώντας συνδυαστικά επτά πρωταθλήματα Champions League με την ομάδα τους.
Και οι δύο παίκτες έχουν ισχυρά χαρτοφυλάκια διαφημιστικών συμφωνιών που εκτιμάται ότι αποφέρουν 47 εκατομμύρια δολάρια ετησίως στον Ronaldo και 27 εκατομμύρια δολάρια στον Messi. Το ντουέτο προσφέρει υψηλή αξία στις εταιρείες με τις οποίες κλείνει συμφωνίες και ιδιαίτερα στους κολοσσούς των αθλητικών ειδών Nike και Adidas, μέσω των δικτύων τους στα social media. Ο Ronaldo συνεργάζεται με την Nike από το 2003, ενώ ο Messi είναι το κεντρικό πρόσωπο της Adidas από το 2006. Και οι δύο έχουν ισόβια συμβόλαια.
Αλλά χάρη στις χορηγίες που δίνονται στις ομάδες τους, ο Ronaldo και ο Messi παράγουν επίσης μεγάλη αξία και στο μεγαλύτερο ανταγωνιστή του χορηγού τους μέσω των social media. Η Swoosh είναι ορατή κάθε φορά που ο πρωταγωνιστής της Adidas, Messi αναρτά στους 184 εκατομμύρια followers του φωτογραφία με τη φανέλα της Μπαρτσελόνα, λόγω της συμφωνίας της ομάδας του με την Nike. Το ίδιο συμβαίνει με τον Ronaldo και την Ρεάλ Μαδρίτης, η οποία έχει συνάψει συμφωνία με την Adidas, κάνοντας αισθητές τις τρεις ρίγες της κάθε φορά που ο αγαπημένος της Nike, Ronaldo ποστάρει στους 322 εκατομμύρια οπαδούς του. Το αποτέλεσμα: ο Ronaldo παρήγαγε αξία 216 εκατ. δολαρίων για την Adidas ενώ ο Messi παρήγαγε αξία 111 εκατ. δολαρίων για την Nike τους τελευταίους 12 μήνες.
Αυτή την εβδομάδα το Forbes δημοσίευσε τη λίστα με τους πιο ακριβοπληρωμένους αθλητές στον κόσμο. Ο Messi (111 εκατ. δολ.) και ο Ronaldo (108 εκατ. δολ.) κατατάσσονται δεύτερος και τρίτος χάρη στις παχυλές αμοιβές τους και τα κέρδη από τις διαφημιστικές συμφωνίες. Στο πλαίσιο της κατάταξης, η Hookit, η οποία παρακολουθεί την αξία των διαφημιστικών συμφωνιών στα κοινωνικά και ψηφιακά μέσα, έβαλε στο μικροσκόπιο την αξία των 10 πιο ακριβοπληρωμένων αθλητών στα social media.
Τα παγκόσμια είδωλα του ποδοσφαίρου ξεπέρασαν τους υπόλοιπους, με τον Ronaldo ($474 εκατ.), τον Neymar ($207 εκατ.) και τον Messi ($106 εκατ.) να παράγουν αθροιστικά τουλάχιστον 100 εκατομμύρια σε αξία για τους χορηγούς τους από τους λογαριασμούς τους στα social media.
Ο Conor McGregor ακολουθεί με 36 εκατ. δολάρια από 70 προωθητικές ενέργειες, που προκάλεσαν 72 εκατομμύρια αντιδράσεις.
Η Hookit “μέτρησε” τις αντιδράσεις και τις προβολές video στο Facebook, το Instagram και το Twitter για τις καταχωρήσεις με hashtags, τις αναφορές και τις φωτογραφίες/βίντεο των χορηγών μέσα από τους επίσημους λογαριασμούς των παικτών.
Ο Ronaldo πόσταρε 263 φορές το περασμένο έτος με προωθημένο μήνυμα για το χορηγό του. Οι καταχωρήσεις του παρήγαγαν 591 εκατομμύρια αντιδράσεις και η αξία τους έφτασε τα 1,8 εκατομμύρια δολάρια ανά καταχώριση για χορηγούς όπως η Nike, η EA Sports και η Herbalife. Ο Neymar ήταν εξίσου δραστήριος στα social media με 205 διαφημιστικές αναρτήσεις. Αυτές παρήγαγαν 317 εκατομμύρια αντιδράσεις για χορηγούς όπως η Nike, η Gillette και η Beats. O Messi είχε 91 καταχωρίσεις προβολής με 119 εκατομμύρια αντιδράσεις.
Ο Ronaldo και ο Messi έχουν “κλειδώσει” στις συμφωνίες τους με την Nike και την Adidas και η αλλαγή στρατοπέδου θα ήταν δύσκολη, αλλά ο Roger Breum, επικεφαλής μάρκετινγκ στην Hookit, θεωρεί πως οι επενδύσεις των ομάδων είναι χρήματα που δαπανήθηκαν σωστά. “Αν επιλέξεις τη σωστή ομάδα, μπορείς να βρεις 15 αθλητές που παράγουν σημαντική αξία”, λέει.
Φυσικά δεν είναι φθηνό να “κλειδώσεις” μια συμφωνία με δύο από τους μεγαλύτερους ποδοσφαιρικούς συλλόγους στον κόσμο (μόνο η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ μπορεί να συγκριθεί με την Μπαρτσελόνα και τη Ρεάλ). Η Μπαρτσελόνα υπέγραψε το 2016 νέα συμφωνία με την Nike, αξίας 180 εκατ. δολαρίων ετησίως κατά μέσο όρο. Η Ρεάλ Μαδρίτης βάζει στο ταμείο της περισσότερα από 100 εκατ. ετησίως από τη συμφωνία της με την Adidas.
Τώρα η Nike και η Adidas έχουν ριχτεί στη μάχη για την υπεροχή στην παγκόσμια αγορά ποδοσφαίρου. Με το Παγκόσμιο Κύπελλο να ξεκινά την επόμενη εβδομάδα, ο ανταγωνισμός είναι πιο έντονος από ποτέ. Η πορτογαλική ομάδα του Ronaldo είναι σύλλογος της Nike, ενώ η Αργεντινή του Messi έχει δώσει τα χέρια με την Adidas.
Πηγή: Capital.gr