Τι κάνει κάποιον σπουδαίο στη δουλειά του; Η γνώση, η έξυπνάδα και το όραμα, είναι γνωστά. Αλλά αυτό που διακρίνει πραγματικά τους πιο επιτυχημένους ηγέτες είναι η συναισθηματική νοημοσύνη – ή η ικανότητα αναγνώρισης και παρακολούθησης των συναισθημάτων (των δικών τους και των άλλων).
Οι εταιρείες σήμερα αναζητούν όλο και περισσότερο το προσόν της συναισθηματικής νοημοσύνης όταν προσλαμβάνουν, προωθούν και εκπαιδεύουν τους υπαλλήλους τους. Χρόνια ερευνών δείχνουν ότι όσο περισσότερη συναισθηματική νοημοσύνη έχει κάποιος, τόσο καλύτερη είναι η απόδοσή του.
Αυτό που οι περισσότεροι άνθρωποι δεν καταλαβαίνουν, ωστόσο, είναι ότι ο έλεγχος της συναισθηματικής νοημοσύνης δεν έρχεται φυσικά. Ο Τομ, για παράδειγμα, θεωρεί τον εαυτό του συναισθηματικά έξυπνο άτομο. Είναι ένας πολύ δημοφιλής διευθυντής που είναι ευγενικός, έχει σεβασμό και ευαίσθητος στις ανάγκες των άλλων.
Και όμως, αναρωτιέται συχνά: “έχω όλες τις ιδιότητες της συναισθηματικής νοημοσύνης, γιατί εξακολουθώ να αισθάνομαι κολλημένος στην καριέρα μου;”
Αυτή είναι μια κοινή παγίδα: Ο Τομ ορίζει τη συναισθηματική νοημοσύνη πολύ στενά. Εστιάζοντας στην κοινωνικότητα, χάνει όλα τα άλλα βασικά χαρακτηριστικά συναισθηματικής νοημοσύνης που μπορεί να του λείπουν – αυτά που μπορούν να τον κάνουν ισχυρότερο, πιο αποτελεσματικό ηγέτη.
Αφού πέρασε 25 χρόνια γράφοντας βιβλία και κάνοντας έρευνα για αυτό το θέμα, ο ερευνητής του Χάρβαρντ Daniel Goleman διαπίστωσε ότι η συναισθηματική νοημοσύνη αποτελείται από τις εξής ικανότητες:
Αυτογνωσία: η ικανότητα να συντονίζετε τα συναισθήματά σας. Σας επιτρέπει να γνωρίζετε τι αισθάνεστε και γιατί, καθώς και πώς αυτά τα συναισθήματα βοηθούν ή βλάπτουν αυτό που προσπαθείτε να κάνετε.
Συναισθηματική αυτογνωσία: Καταλαβαίνετε τις δυνάμεις και τις αδυναμίες σας. Λειτουργείτε με βάση τις ικανότητες και ξέρετε πότε να βασίζεστε σε κάποιον άλλο στην ομάδα. Έχετε επίσης σαφήνεια σχετικά με τις αξίες σας και την αίσθηση του σκοπού, η οποία σας επιτρέπει να είστε πιο αποφασιστικοί όταν ορίζετε ένα σχέδιο δράσης.
Ανάπτυξη των δεξιοτήτων: Κάθε στιγμή είναι μια ευκαιρία να εξασκηθείτε στην αυτογνωσία. Ένα από τα μεγαλύτερα κλειδιά είναι να αναγνωρίσετε τις αδυναμίες σας. Να είστε ειλικρινείς σχετικά με τις δεξιότητες που πρέπει να βελτιώσετε για να πετύχετε. Σε περιόδους απογοήτευσης, εντοπίστε τη ρίζα της απογοήτευσής σας. Σκεφτείτε τυχόν σήματα που συνδέονται το πώς αισθάνεστε εκείνη τη στιγμή.
Αυτοδιαχείριση: Η ικανότητα να διατηρούνται υπό έλεγχο τα ενοχλητικά συναισθήματα και οι παρορμήσεις. Αυτή είναι μια ισχυρή δεξιότητα για τους ηγέτες, ειδικά κατά τη διάρκεια μιας κρίσης – γιατί οι άνθρωποι θα τους κοιτάξουν για διαβεβαίωση, και εάν ο ηγέτης τους είναι ήρεμος, μπορούν και αυτοί να είναι.
Συναισθηματικός αυτοέλεγχος: Ξέρετε πώς να ισορροπήσετε τα συναισθήματά σας για το καλό του εαυτού σας και των άλλων, ή για το καλό μιας δεδομένης εργασίας, αποστολής ή οράματος.
Προσαρμοστικότητα: Ευελιξία απέναντι σε συνθήκες αλλαγής και αβεβαιότητας. Είστε σε θέση να βρείτε νέους τρόπους αντιμετώπισης γρήγορα και να εξισορροπήσετε πολλές απαιτήσεις ταυτόχρονα.
Προσανατολισμός επιτευγμάτων: Προσπαθείτε να ανταποκριθείτε ή να υπερβείτε ένα επίπεδο απόδοσης. Εκτιμάτε πραγματικά τα σχόλια για την απόδοσή σας και αναζητάτε συνεχώς τρόπους για να κάνετε τα πράγματα καλύτερα.
Θετική προοπτική: Βλέπετε το καλό σε ανθρώπους, καταστάσεις και γεγονότα. Αυτή είναι μια απίστευτα πολύτιμη ικανότητα, καθώς μπορεί να δημιουργήσει ανθεκτικότητα και να θέσει το στάδιο για καινοτομία και ευκαιρίες.
Ανάπτυξη των δεξιοτήτων: Αποδεχτείτε ότι θα υπάρχουν πάντα ξαφνικές αλλαγές και προκλήσεις στη ζωή. Προσπαθήστε να κατανοήσετε το πλαίσιο της δεδομένης κατάστασης και να προσαρμόσετε τη στρατηγική ή τις προτεραιότητές σας με βάση αυτό που είναι πιο σημαντικό εκείνη τη στιγμή.
Κοινωνική ευαισθητοποίηση: Δείχνει την ακρίβεια στην ανάγνωση και την ερμηνεία των συναισθημάτων των άλλων ανθρώπων, συχνά μέσω μη λεκτικών ενδείξεων. Οι ηγέτες που έχουν κοινωνική ευαισθητοποίηση είναι σε θέση να σχετίζονται με πολλούς διαφορετικούς τύπους ανθρώπων, να ακούνε προσεκτικά και να επικοινωνούν αποτελεσματικά.
Ενσυναίσθηση: Δείχνετε πλήρη προσοχή στα άλλα άτομα και αφιερώνετε χρόνο για να καταλάβετε τι λένε και πώς αισθάνονται. Προσπαθείτε πάντα να βάζετε τον εαυτό σας στη θέση των άλλων.
Διαχείριση Σχέσεων: Είναι ένα διαπροσωπικό σύνολο δεξιοτήτων που επιτρέπει σε κάποιον να ενεργεί με τρόπους που παρακινούν, εμπνέουν και εναρμονίζονται με άλλους, διατηρώντας παράλληλα σημαντικές σχέσεις.
Επιρροή: Είστε ένας φυσικός ηγέτης που μπορεί να συγκεντρώσει υποστήριξη από άλλους με σχετική ευκολία, δημιουργώντας μια ομάδα που ασχολείται, κινητοποιείται και είναι έτοιμη να εκτελέσει τις εργασίες με βάση τις οδηγίες σας.
Διαχείριση συγκρούσεων: Είστε άνετα να αντιμετωπίζετε διαφωνίες μεταξύ πολλών πλευρών και μπορείτε να βρείτε win-win λύσεις.
Ομαδική εργασία: Αλληλεπιδράτε καλά ως μέλος της ομάδας και μπορείτε να συνεργαστείτε με άλλους. Συμμετέχετε ενεργά, μοιράζεστε την ευθύνη και τις ανταμοιβές και συμβάλλετε στην ικανότητα της ομάδας σας στο σύνολό της.
Εμπνευσμένη ηγεσία: Εμπνέετε και καθοδηγείτε άλλους προς το συνολικό όραμα. Κάνετε πάντα τη δουλειά και αναδεικνύετε τις καλύτερες ιδιότητες της ομάδας σας.
Ανάπτυξη των δεξιοτήτων: Αντί να εστιάζετε στο «χειρότερο που μπορεί να συμβεί», προσπαθήστε να δείτε τον εαυτό σας ως παράγοντα θετικής αλλαγής. Μην φοβάστε να αντιταχθείτε στα συμβατικά πρότυπα και να αναλάβετε κινδύνους.
Πηγή: Cnbc Make It