Η κάθε επιχείρηση πρέπει να γνωρίζει πολύ καλά το καταναλωτικό προϊόν που πουλάει. Ουσιαστικά αυτό που χρειάζεται να κατανοήσει είναι το σε ποια φάση της ζωής του ο καταναλωτής θα το αγοράσει. Μιλάμε για έναν καταναλωτή που θέλει να αγοράσει έναν ανθεκτικό στυλό; Μιλάμε για έναν καταναλωτή που χρειάζεται ένα αυτοκίνητο που θα του προσφέρει στυλ; Πάμε να δούμε λοιπόν σύντομα, ποιες είναι οι κατηγορίες των Καταναλωτικών Προϊόντων.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΩΝ ΑΓΑΘΩΝ με βάση τη διάρκεια:
- Ταχυκίνητα Καταναλωτικά Αγαθά
Ένα σακουλάκι ρύζι, μία μπλούζα, ένα τετράδιο… είναι μερικά παραδείγματα ταχυκίνητων αγαθών. Το κοινό είναι η αναλωσιμότητά τους. Αφού μας προσδώσουν αξία καταναλώνοντάς τα, παύουν να υπάρχουν. Το ρύζι τελειώνει, το μπλουζάκι φθείρεται. - Διάρκειας Καταναλωτικά Αγαθά
Ένα ψυγείο, μία Ferrari, ένα κλιματιστικό… είναι μερικά παραδείγματα. Αγαθά που έχουν διάρκεια στο χρόνο και μπορούμε να τα χρησιμοποιούμε για μεγάλο χρονικό διάστημα.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΩΝ ΑΓΑΘΩΝ με βάση τη στάση του αγοραστή:
1)Προϊόντα Ευκολίας
Καλαμάκια, μπαταρίες και τσίχλες… είναι μερικά παραδείγματα. Προϊόντα που ο καταναλωτής επιθυμεί να αγοράζει συχνά με τη μικρότερη δυνατή προσπάθεια. Τα προϊόντα αυτά χαρακτηρίζονται από χαμηλό βαθμό αφοσίωσης του καταναλωτή, έχουν χαμηλή τιμή και διατίθενται στην αγορά από ένα μεγάλο δίκτυο σημείων λιανικής πώλησης.
Τα προϊόντα ευκολίας διακρίνονται σε τρεις υποκατηγορίες
–Προϊόντα πρώτης ανάγκης : Τα προμηθεύονται οι καταναλωτές με συχνές επαναλαμβανόμενες αγορές, όπως το ψωμί και το γάλα.
–Προϊόντα αυθόρμητης αγοράς : Τα αγοράζουν οι καταναλωτές χωρίς προηγουμένως να έχουν προγραμματίσει την αγορά τους, όπως ένα νερό, μία μπύρα.
–Προϊόντα έκτακτης ανάγκης : Τα αγοράζουν οι καταναλωτές όταν προκύψει μία έκτακτη ανάγκη. Παραδείγματα τέτοιων προϊόντων είναι ένας επίδεσμος, αλυσίδες αυτοκινήτου.
2)Προϊόντα Επιλογής
Ένας καναπές, ένα παλτό, μια ακριβή τσάντα… είναι μερικά παραδείγματα καταναλωτικών προϊόντων επιλογής. Είναι αυτά που αγοράζονται από τους καταναλωτές μετά από ένα αριθμό διαδοχικών συγκρίσεων μεταξύ ομοειδών προϊόντων, που αφορούν την τιμή, την ποιότητα, το στυλ, το χρώμα. Τα προϊόντα επιλογής είναι ακριβότερα από αυτά της προηγούμενης κατηγορίας και διατίθενται από μικρότερο δίκτυο πωλήσεων.
3)Ειδικά Προϊόντα
Ρολόι Ρόλεξ, ένα αυτοκίνητο Audi, ένα κόσμημα Swarovski… είναι μερικά παραδείγματα. Προϊόντα που έχουν ορισμένα μοναδικά χαρακτηριστικά, για τα οποία οι καταναλωτές είναι καλά πληροφορημένοι και διατεθειμένοι να καταβάλλουν ιδιαίτερη προσπάθεια αλλά και τίμημα, προκειμένου να τα αγοράσουν, πράγμα που σημαίνει ότι ο βαθμός αφοσίωσης του καταναλωτή είναι αρκετά υψηλός. Τέλος, τα ειδικά προϊόντα, διατίθενται στην αγορά από ένα περιορισμένο και εξειδικευμένο δίκτυο πωλήσεων.