Γιατί το Μουντιάλ γίνεται στο Κατάρ; Οι πραγματικοί λόγοι

Γιατί το Μουντιάλ γίνεται στο Κατάρ; Οι πραγματικοί λόγοι

Κατάρ

Το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου στο Κατάρ έχει ξεκινήσει και είναι σίγουρα μια διοργάνωση διαφορετική απ’ ότι έχουμε συνηθίσει.

Οι διαμαρτυρίες είναι πολλές. Γιατί όμως το Μουντιάλ γίνεται στο Κατάρ και ποια βιομηχανία ελέγχει αυτή τη στιγμή το ποδόσφαιρο;

Η ίδια η βιομηχανία του ποδοσφαίρου είναι τεράστια.

Περισσότερα από 30 δισεκατομμύρια δολάρια βγαίνουν μόνο από ευρωπαϊκούς συλλόγους και πρωταθλήματα.

Ένα μεγάλο μέρος αυτών των χρημάτων προέρχεται από χορηγίες.

Γιατί μεγάλες εταιρείες χορηγούν το ποδόσφαιρο;

Αλλά γιατί οι εταιρείες ξοδεύουν τόσα πολλά για να φαίνονται σε φανέλες, οθόνες και γήπεδα που περιβάλλουν ποδόσφαιρο;

Γιατί το ποδόσφαιρο παρακολουθείται από εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Και αυτή η εμβέλεια δίνει στο ποδόσφαιρο απίστευτη δύναμη.

Όλα αυτά κάνουν ακόμα πιο ενδιαφέρον να δούμε ποιος πληρώνει για αυτήν την εξουσία και υποκινεί ουσιαστικά τις εξελίξεις.

Ποιες εταιρείες επενδύουν περισσότερο στο ποδόσφαιρο;

Η ιστορία του ποδοσφαίρου λοιπόν είναι συνυφασμένη με την ιστορία της βιομηχανίας πετρελαίου.

Όπως το ποδόσφαιρο ακολούθησε το πετρέλαιο, το πετρέλαιο ακολούθησε το ποδόσφαιρο.

Ίσως το πιο εμβληματικό παράδειγμα εισβολής του πετρελαίου στο ποδόσφαιρο είναι αυτό της Τσέλσι. Η Αγγλική ομάδα αγοράστηκε από τον Ρώσο μεγιστάνα του πετρελαίου Ρόμαν Αμπράμοβιτς το 2003.

Πέντε χρόνια μετά την αγορά του Αμπράμοβιτς, η Μάντσεστερ Σίτι εξαγοράστηκε από τον Όμιλο Άμπου Ντάμπι Γιουνάιτεντ. 

Στη Γαλλια, η Paris Saint Germain ανήκει στην Qatar Investment Authority. Πρόκειται για το κρατικό επενδυτικό ταμείο του Κατάρ που προέρχεται κυρίως από τα έσοδα από πετρέλαιο και φυσικό αέριο.

Στην Ισπανία, η Μπαρτσελόνα παραδοσιακά δεν ήθελε να έχει χορηγό φανέλας. Μέχρι που πήρε μια τεράστια συμφωνία χορηγίας από το Qatar Foundation, το οποίο ανήκει στο κράτος του Κατάρ.

Barcelona Κατάρ foundation
Barcelona Κατάρ Foundation

Οι πιο ισχυρές εταιρείες ορυκτών καυσίμων, γνωστές και ως «μεγάλες εταιρείες άνθρακα», έχουν επίσης δημιουργήσει τις δικές τους ποδοσφαιρικές επιχειρήσεις. 

Η σχέση των Παγκοσμίων Κυπέλλων με τους υδρογονάνθρακες

Η Gazprom, που ανήκει κατά πλειοψηφία στο ρωσικό κράτος, είναι η μεγαλύτερη εταιρεία φυσικού αερίου στον κόσμο, ελέγχοντας  το 13% της παγκόσμιας αγοράς φυσικού αερίου. 

Η Gazprom ήταν ο κύριος εταίρος για το Παγκόσμιο Κύπελλο 2018. 

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Gazprom Αλεξέι Μίλερ ήταν επίσης ο αντιπρόεδρος της ρωσικής ομοσπονδίας ποδοσφαίρου.

Επιπλέον διάφορα μέλη της επιτροπής προσφορών για το Μουντιάλ του 2018 ήταν πρώην υπάλληλοι της Gazprom.

Βλέπουμε δηλαδή την πρώτη μεγάλη σύνδεση μεταξύ Πετρελαίου και Διοργάνωσης Mundial.

Το Παγκόσμιο Κύπελλο 2022 στο Κατάρ αποτελεί ένα ακόμα χαρακτηριστικό παράδειγμα. 

Η διοργάνωση, για την οποία το Κατάρ έχει κατηγορηθεί για δωροδοκία αξιωματούχων προκειμένου να φιλοξενήσει, έχει τραβήξει νέα προσοχή στο μικροσκοπικό κράτος πλούσιο σε πετρέλαιο. 

Γιατί το Κατάρ ήθελε τόσο πολύ το Μουντιάλ;

Η επιτυχημένη προσφορά του Κατάρ ήταν η πιο πρόσφατη προσπάθεια επέκτασης της ικανότητας ήπιας ισχύος της χώρας. 

Το Κατάρ έχει ρίξει 200 ​​δισεκατομμύρια δολάρια στις προετοιμασίες για το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2022, προκειμένου να μεταμορφώσει μια χώρα που δεν ήταν καθόλου εξοπλισμένη για να φιλοξενήσει ένα τουρνουά όταν κέρδισε την προσφορά το 2010 σε μια χώρα έτοιμη να ανατρέψει θετικά τις προσδοκίες με ένα εντυπωσιακό θέαμα. 

Γήπεδα Κατάρ
Γήπεδα Κατάρ

Για ένα έθνος που επιδιώκει να καθιερωθεί ως διεθνής ισχυρή δύναμη, η ευκαιρία να φιλοξενήσει μια εκδήλωση που παρακολουθούν περισσότερα από 3,5 δισεκατομμύρια άνθρωποι είναι απαραίτητη.

Είναι πλέον προφανές ότι τα χρήματα από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο είναι παντού στο ποδόσφαιρο.

Γι’ αυτό και το Κατάρ έχει αποκτήσει τεράστια δύναμη στο συγκεκριμένο άθλημα. 

Γιατί οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου επενδύουν στο ποδόσφαιρο;

Για να κατανοήσουμε γιατί οι εταιρείες αυτές αντλούν δισεκατομμύρια στο ποδόσφαιρο, πρέπει να σκάψουμε λίγο πιο βαθιά και να διερευνήσουμε πώς λειτουργούν οι βιομηχανίες τους.

Οι υδρογονάνθρακες είναι αναμφίβολα μια από τις πιο ισχυρές και μεγαλύτερες βιομηχανίες παγκοσμίως. Ολόκληρες οικονομίες χτίστηκαν και εξακολουθούν να χτίζονται με πετρέλαιο και φυσικό αέριο. 

Γι’ αυτά όμως υπάρχει ημερομηνία λήξης.

Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στο Peak του Πετρελαίου. Είναι δηλαδή η στιγμή κατά την οποία η εξαγωγή του πετρελαίου φθάνει σε ρυθμό μεγαλύτερο από κάθε άλλο έτος στο παρελθόν ή στο μέλλον.

Με απλά λόγια, αυτό σημαίνει δύο πράματα:

  • Ο κόσμος είτε τελειώνει από το πετρέλαιο
  • Γίνεται πολύ πιο δαπανηρή η εξόρυξή του.

Το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο είναι μη ανανεώσιμα και η προσφορά τους δεν είναι άπειρη.

Μια μελέτη της McKinsey προβλέπει ότι μέχρι το 2030 στη Σαουδική Αραβία το μέσο εισόδημα των νοικοκυριών θα μειωθεί.

Επίσης, το ποσοστό ανεργίας θα αυξηθεί και τα κρατικά περιουσιακά στοιχεία των 900 δισεκατομμυρίων δολαρίων θα μετατραπούν σε 2 τρισεκατομμύρια χρέη.

Οπότε βασικά η οικονομία βρίσκεται στο δρόμο προς τη δημοσιονομική κατάρρευση λόγω της εξάρτησής της από το πετρέλαιο.

Τι μπορείτε λοιπόν να κάνετε όταν η οικονομία σας βασίζεται σε έναν πόρο που θα τελειώσει τελικά;

Μπορείτε να διαφοροποιήσετε την οικονομία σας!

Πως το Κατάρ προσπαθεί να διαφοροποιήσει την Οικονομία του;

Το Κατάρ, μιας και δεν διαθέτει Γη που να μπορεί να παράξει κάτι άλλο πέραν των υδρογονανθράκων, για να διαφοροποιηθεί θα πρέπει να στραφεί σε άλλους τομεις όπως:

  • στην παροχή υπηρεσιών
  • στην καινοτόμο τεχνολογία
  • στην βιομηχανία αθλητισμού
  • στην γεωπολιτική επιρροή

Επομένως, ένας ακόμα λόγος που το Κατάρ θέλει να διοργανώσει το Μουντιάλ είναι για να τραβήξει το ενδιαφέρον πάνω του. Όχι μόνο σαν μια δύναμη του Πετρελαίου αλλά και σαν μια χώρα με γενικότερη δυναμη και διεθνή επιρροή.

Όπως επίσης και να μετατραπεί σε πόλος έλξης για πολύ κόσμο: από τουρίστες μέχρι πολιτικούς και από αθλητές μέχρι επενδυτές.

Διαφοροποίηση Οικονομίας Κατάρ
Διαφοροποίηση Οικονομίας Κατάρ

Είναι προφανές πως το Κατάρ μέσω του Μουντιάλ επιθυμεί να εισχωρήσει και στην βιομηχανία του Τουρισμού. Και συγκεκριμένα του Τουρισμού Πολυτελείας και του Αθλητικού Τουρισμού.

Πως και γιατί το Κατάρ προσπαθεί να δημιουργήσει ισχυρό Brand

Είναι επίσης δεδομένο ότι με τόσο σημαντική διοργάνωση θα αυξήσει την επιρροή του στον κόσμο.

Ανεξάρτητα από τα σκάνδαλα δωροδοκίας και εργατικών ατυχημάτων – θα αποκτήσει για αρκετό κόσμο ένα καλό όνομα.

Και φυσικά, με ένα γενικότερα καλό όνομα, το Κατάρ μπορεί να βεβαιωθεί ότι ο κόσμος θα αγοράζει το πετρέλαιο του, για όσο έχει αποθέματα, όσο το δυνατόν περισσότερο.

Τα μεγάλα κράτη που προμηθεύουν πετρέλαιο και φυσικό αέριο ανταγωνίζονται όλα μεταξύ τους για πελάτες.

Ρωσία, Σαουδική Αραβία, Κατάρ, Ηνωμένα Αραβικά Ημιράτα έχουν έντονο ανταγωνισμό μεταξύ τους.

Η ύπαρξη ενός καλού δικτύου και φήμης είναι εξαιρετικά σημαντική για αυτά τα κράτη και τις εταιρείες τους.

Και αυτό ακριβώς μπορεί να τους προσφέρει το ποδόσφαιρο.

Θεωρητικά, αυτό δεν διαφέρει από τη Nike και την Adidas που χορηγούν ομάδες και παίκτες.

Ανταγωνίζονται για πελάτες και θέλουν να πουλήσουν ένα προϊόν – ίσως με λίγη περισσότερη γεωπολιτική συμμετοχή.

Αλλά υπάρχει και κάτι ακόμα. Ένας ακόμα πολύ σημαντικός λόγος που το Κατάρ και οι υπόλοιπες πετρελαιοπαραγωγές χώρες επενδύουν τόσο στο ποδόσφαιρο.

Γιατί το Κατάρ θέλει να φτιάξει την εικόνα του;

Η βιομηχανία ενέργειας είναι υπεύθυνη για σχεδόν τα τρία τέταρτα των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, που προκαλούν την κλιματική αλλαγή.

Ο κόσμος πρέπει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου για να επιβραδύνει την ταχεία κλιματική αλλαγή.

Κάτι που ασκεί πρόσθετη πίεση στη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Το Κατάρ ευθύνεται για τις υψηλότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου ανά άτομο στον κόσμο.

Αυτό αυξάνει την ανάγκη των βιομηχανιών για πολιτική επιρροή αλλά και δημόσια έγκριση των δραστηριοτήτων τους με περιορισμό των αντιδράσεων του κοινού.

Η ύπαρξη εξέχουσας θέσης στο ποδοσφαιρικό στερέωμα προσφέρει για αυτές τις εταιρείες και τις χώρες τους έναν τρόπο να παρακάμψουν την κακή δημοσιότητα κερδίζοντας την έγκριση του κοινού στο γήπεδο.

Το ποδόσφαιρο από μόνο του δεν θα σταματήσει την κλιματική αλλαγή. Και είναι λογικό οι σύλλογοι να συνεργάζονται με επικερδείς χορηγούς. Ποιος θα κρίνει ποιος είναι καλός χορηγός και ποιος κακός χορηγός;

Όλη η δύναμη που κατέχει το ποδόσφαιρο – και τα χρήματα που αγοράζουν αυτή τη δύναμη – βασίζεται στους παίκτες και τους οπαδούς.

Εφόσον οι οπαδοί εντυπωσιάζονται από τα μεγάλα και υπερσύγχρονα γήπεδα και τις επιτυχίες που φέρνουν τα χρήματα στις ομάδες τους τότε πολύ πιο δύσκολα θα έρθουν σε κόντρα με αυτούς που παρέχουν τα χρήματα για όλα αυτά.

Πηγές: Harvard, Athletic Interest, The World At 1°C

Τελευταία Νέα

Κατεβάστε την εφαρμογή μας

Χάρης Αθανασίου

Πτυχιούχος Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΠΑΔΑ με κατεύθυνση Management, συνιδρυτής του Business Review Greece και της Blue Rocket Content Agency και συμπαρουσιαστής του BusinessTalks Podcast. Αρθρογραφεί κυρίως για θέματα επιχειρηματικότητας και διαθέτει πάνω από 4 έτη εμπειρία στην αρθρογραφία. Επίσης, έχει πάνω από 3 χρόνια εμπειρία στο SEO, τα Social Media και το Performance Marketing. Του αρέσει η ομαδική δουλειά, η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, καθώς και να βοηθάει τους ανθρώπους να εξελιχθούν, να γίνουν η καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους και να ακολουθούν τα όνειρά τους.