Μια έξυπνη στρατηγική που εφαρμόζουν οι διάφορες επιχειρήσεις καλείται Harvest strategy κι έχει ως σκοπό την τόνωση της κερδοφορίας.
Αυτό επιτυγχάνεται αξιοποιώντας με τον βέλτιστο τρόπο, την αξία που μπορεί να σας προσφέρει ένα προϊόν ή μια επιχείρηση.
Δηλαδή, να γνωρίζετε αυτό που ονομάζουμε κύκλο ζωής ενός προϊόντος ή μιας εταιρείας.
Στο παρόν άρθρο θα εξηγήσουμε τι είναι το Harvest strategy, θα κατανοήσουμε τι εννοούμε λέγοντας κύκλος ζωής και θα αναφέρουμε τους λόγους εφαρμογής και κάποια παραδείγματα της στρατηγικής.
Ας ξεκινήσουμε με τον ορισμό:
Τι είναι το Harvest strategy;
Το Harvest strategy είναι μια στρατηγική marketing και επιχειρηματική στρατηγική που περιλαμβάνει τη μείωση ή τον τερματισμό των επενδύσεων σε ένα προϊόν, μια σειρά προϊόντων ή μια επιχειρηματική γραμμή.
Κι αυτό ώστε οι εμπλεκόμενες οντότητες να μπορούν να αποκομίσουν τα μέγιστα κέρδη, παρά την πιθανή μείωση του μεριδίου αγοράς.
Αυτό το είδος στρατηγικής χρησιμοποιείται, συνήθως, προς το τέλος του κύκλου ζωής ενός προϊόντος όταν ερμηνεύουμε ότι οι περαιτέρω επενδύσεις δε θα ενισχύσουν πλέον τα έσοδα από το προϊόν.
Μπορούμε να πούμε ότι το Harvest strategy χρησιμεύει ως σχέδιο «εξόδου» σε περίπτωση που το προϊόν είναι ξεπερασμένο.

Κύκλος ζωής προϊόντος ή επιχείρησης
Για να κατανοήσετε πλήρως τη χρήση και τη δυνατότητα εφαρμογής του harvest strategy, είναι ωφέλιμο να κατανοήσετε τον κύκλο ζωής επιχείρησης/ προϊόντος.
Υπάρχουν τέσσερα κοινά στάδια που αναμένεται να ακολουθήσει κάθε επιχείρηση ή σειρά προϊόντων.
Περιλαμβάνουν το στάδιο εκκίνησης ή εισαγωγής, το στάδιο ανάπτυξης, το στάδιο ωριμότητας και το στάδιο ανανέωσης ή παρακμής.
- Το στάδιο εκκίνησης είναι η αρχή του κύκλου. Το επιχειρηματικό μοντέλο βρίσκεται ακόμη υπό ανάπτυξη κι απαιτούνται σημαντικά ποσά επενδύσεων για την κυκλοφορία του νέου προϊόντος ή της επιχειρηματικής γραμμής στην αγορά. Το στάδιο εκκίνησης εστιάζει στην αύξηση της ευαισθητοποίησης των πελατών και στη δημιουργία αρχικών πωλήσεων.
- Το στάδιο ανάπτυξης ενός προϊόντος ή μιας επιχειρηματικής γραμμής είναι το στάδιο στο οποίο η ζήτηση αρχίζει να αυξάνεται, αντισταθμίζοντας, έτσι, την αύξηση της συνολικής παραγωγής και της πρόσβασης και της διαθεσιμότητας του προϊόντος. Στο στάδιο της ανάπτυξης, η υπάρχουσα καταναλωτική βάση αρχίζει να ωριμάζει, ενώ η προσέλκυση νέων πελατών συνεχίζει να αυξάνεται.
- Το στάδιο ωριμότητας μιας επιχείρησης είναι το στάδιο στο οποίο το κόστος marketing και παραγωγής μιας επιχείρησης αρχίζει να μειώνεται κι η επιχείρηση παράγει τα υψηλότερα κέρδη της. Στο στάδιο της ωριμότητας, τα έσοδα είναι συνεχή κι οι λειτουργίες είναι αποτελεσματικές.
- Το στάδιο ανανέωσης ή παρακμής είναι το στάδιο όπου ένα προϊόν ή μια επιχειρηματική γραμμή αρχίζει να χάνει μερίδιο αγοράς ως αποτέλεσμα του αυξημένου ανταγωνισμού και των στάσιμων εσόδων. Είναι, επίσης, γνωστό ως το στάδιο των σταθερών χρηματοροών (cash-cow stage) της επιχείρησης ή του προϊόντος, όπου δεν απαιτούνται περισσότερες επενδύσεις, καθώς οι περαιτέρω επενδύσεις ενδέχεται να μην οδηγήσουν σε αυξημένες πωλήσεις.
Μια επιχείρηση αντιμετωπίζει τρία ζητήματα για την εφαρμογή harvest strategy.
Αυτά είναι η μείωση ή πλήρης περικοπή των κεφαλαιουχικών δαπανών, των δαπανών marketing ή των λειτουργικών δαπανών.
Η στρατηγική αυτή μπορεί, επίσης, να περιλαμβάνει ένα σχέδιο για νέους δρόμους επενδύσεων όπου μπορούν να διοχετευθούν πόροι.
Harvest strategy: Λόγοι που εφαρμόζεται
Μια επιχείρηση μπορεί να αποφασίσει να εφαρμόσει harvest strategy για λόγους που περιλαμβάνουν:
- Είσοδος ενός προϊόντος ή μιας επιχειρηματικής γραμμής στο στάδιο cash-cow ή της παρακμής. Εδώ, το marketing του προϊόντος δεν είναι, πλέον, απαραίτητο κι οι πόροι μπορούν να διατεθούν σε άλλα προϊόντα ή δραστηριότητες που μπορεί να αποφέρουν αυξημένα έσοδα.
- Ανάπτυξη νέων προϊόντων κι άλλα ενδιαφέροντα. Η ανάπτυξη νέου προϊόντος ενδέχεται να απαιτεί πρόσθετους πόρους κι επενδύσεις για την ενθάρρυνση της αύξησης της δημιουργίας εισοδήματος.
- Διακοπή ενός προϊόντος ή μιας επιχειρηματικής γραμμής. Ως αποτέλεσμα της απόφασης μιας επιχείρησης να διακόψει ένα προϊόν, δε χρειάζονται, πλέον, περαιτέρω marketing κι επανεπένδυση.

Μερικά παραδείγματα…
Παρακάτω είναι μερικά πραγματικά παραδείγματα harvest strategy:
1. Επενδύσεις μετοχικού κεφαλαίου
Αναφερόμενη, επίσης, ως στρατηγική εξόδου, το harvest strategy είναι ένα σχέδιο για τους επενδυτές να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους.
Μια κοινή στρατηγική εξόδου στις επενδύσεις σε μετοχές είναι η εισαγωγή μιας εταιρείας στο χρηματιστήριο – δηλαδή η έναρξη μιας Αρχικής Δημόσιας Προσφοράς (IPO).
2. Τομέας τηλεπικοινωνιών
Kαθώς η τεχνολογία προχωρά, η κατανομή πόρων σε τεχνολογία ή προϊόντα που καθίστανται απαρχαιωμένα δεν αποφέρει κέρδη.
Υπάρχει ένα κοινό harvest strategy για τις επιχειρήσεις στον τομέα των τηλεπικοινωνιών με αξιοσημείωτες ευκαιρίες ανάπτυξης.
Κι αυτό είναι η ανακατεύθυνση πόρων και κεφαλαίων στην ανάπτυξη νέας τεχνολογίας και brands.
3. Τομέας ροφημάτων/τροφίμων
Μια εταιρεία αναψυκτικών μπορεί να τερματίσει τις επενδύσεις στο καθιερωμένο ανθρακούχο προϊόν της για να ανακατανείμει κεφάλαια στη νέα της σειρά ενεργειακών ποτών.
4. Τομέας παραγωγής μουσικής
Οι εταιρείες που πουλούσαν στερεοφωνικά συστήματα σταδιακά εξάλειψαν τις πωλήσεις των δίσκων πικάπ προς όφελος των συσκευών αναπαραγωγής CD.
Αυτό προέκυψε, διότι οι πωλήσεις των CDs αυξήθηκαν, στα ύψη ενώ οι πωλήσεις δίσκων μειώθηκαν.