Είσαι με την παρέα σου στα McDonald’s και θέλεις να τσιμπήσεις κάτι. Έχεις αποφασίσει να μην χαλάσεις περισσότερα από 5 ευρώ και κοιτάς τις τιμές. Ένα cheeseburger κοστίζει 1 ευρώ. Πεινάς πολύ οπότε σκέφτεσαι να πάρεις 5 cheeseburger. Επειδή οι πατάτες κοστίζουν 2 ευρώ, σκέφτεσαι μήπως θυσιάσεις 2 cheeseburger ώστε να μπορέσεις να πάρεις μία μερίδα πατάτες. Βέβαια, θα μπορούσες να πάρεις 2 μερίδες πατάτες και μόνο 1 cheeseburger. Έτσι θα ήταν σαν να θυσιάζεις 4 cheeseburger για αυτές τις 2 μερίδες πατάτες.
Μόλις συνειδητοποίησες πως οποιοδήποτε συνδυασμό και αν επιλέξεις, πάντα θα υπάρχει ένας άλλος συνδυασμός ο οποίος “θυσίασες” ώστε να πάρεις τον τελικό συνδυασμό που επέλεξες.
Κόστος ευκαιρίας (Opportunity cost) είναι το κόστος που προκύπτει από την πραγματοποίηση μιας συναλλαγής ή μιας επένδυσης σε σχέση με το κέρδος που θα προέκυπτε από μία άλλη πιο συμφέρουσα συναλλαγή ή επένδυση.
Πιο απλά, κόστος ευκαιρίας είναι το κόστος που προκύπτει από την θυσία ενός αγαθού, για την παραγωγή κάποιου άλλου. Αν κάποιος μπορεί με 10€ να πάρει μια μακαρονάδα ή να πάρει μία πίτσα και επιλέξει την μακαρονάδα, η πίτσα είναι το κόστος ευκαιρίας.
Γιατί είναι σημαντικό το Κόστος Ευκαιρίας σε μια επιχείρηση;
Κατά την αξιολόγηση διαφόρων επενδύσεων, οι επιχειρήσεις αναζητούν την επιλογή που είναι πιθανό να έχει τη μεγαλύτερη απόδοση. Συχνά, μπορούν να το καθορίσουν αυτό εξετάζοντας το αναμενόμενο ποσοστό απόδοσης (γνωστό και ως ROI). Άρα, οι επιχειρήσεις πρέπει να εξετάσουν το κόστος ευκαιρίας για να μπορούν να αξιολογήσουν την κάθε επιλογή και να κάνουν μια ορθολογική λήψη απόφασης.
Το Business Review επιθυμεί ο κάθε αναγνώστης του να είναι σε θέση να κατανοεί βασικούς όρους ώστε να μπορεί να διαβάζει κάθε άρθρο με άνεση. Για να διαβάσετε περισσότερους όρους, κάντε κλικ στην ετικέτα “Ορολογία” η πατήστε ΕΔΩ.