Θα αλλάξει η Google την τριτοβάθμια εκπαίδευση;

Θα αλλάξει η Google την τριτοβάθμια εκπαίδευση;

Google e learning

Έχει η Google τη δυνατότητα να αλλάξει μια για πάντα ή και να αντικαταστήσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση; Το ερώτημα αυτό προκύπτει καθώς, όπως γράψαμε και σε προηγούμενο άρθρο μας, πρόσφατα η Google ανακοίνωσε πως θα προσφέρει ένα νέο πρόγραμμα μαθημάτων, το ”Google Career Certificates”.
Πρόκειται για μια συλλογή μαθημάτων που θα βοηθήσει τους ενδιαφερόμενους να αποκτήσουν δεξιότητες χρήσιμες σε υψηλά αμοιβόμενες δουλειές, όπως υποστηρίζουν στην Google, χωρίς να χρειαστεί να πάνε σε Κολλέγιο ή Πανεπιστήμιο.
Μάλιστα, υψηλόβαθμο στέλεχος της εταιρείας κολοσσού του διαδικτύου, ανέφερε πως η Google θα αναγνωρίζει το δίπλωμα αυτό ως ισάξιο με ένα πτυχίο πανεπιστημίου 4ετης φοίτησης. Η δήλωση αυτή ενισχύει την άποψη όσων υποστηρίζουν πως βρισκόμαστε στην αρχή μιας νέας εποχής, στην οποία το πανεπιστημιακό πτυχίο δεν είναι απαραίτητο.

Τι οδήγησε την Google σε μια τέτοια κίνηση;

Φαίνεται πως όπως η Apple, στην προσπάθεια της να καινοτομήσει και να αναπτυχθεί, ανταγωνίστηκε τη βιομηχανία μουσικής, τη βιομηχανία κινητών τηλεφώνων, τη βιομηχανία ακουστικών και πλέον ακόμα και τη βιομηχανία γυαλιών, έτσι και η Google για να μην είναι ξεπερασμένη, αποφάσισε να ανταγωνιστεί την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Αυτό είναι εξαιρετικά φιλόδοξο. Σύμφωνα με το Entrepreneur, η τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι μια βιομηχανία 1,9 τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Εάν η Google μπορεί να αντικαταστήσει μόλις το 1%, αυτό συνεπάγεται με 10 δισεκατομμύρια δολάρια.
Το μέγεθος αυτής της αγοράς είναι λογικό. Μέχρι τώρα, ένας απόφοιτος λυκείου κατευθυνόταν στο κολέγιο ή στο πανεπιστήμιο, έπαιρνε πτυχίο και έπειτα υπέβαλε αίτηση για εργασία σε διάφορες εταιρείες. Τότε πήγαινε σε μερικές συνεντεύξεις και, τέλος, αν ήταν τυχερός εξασφάλιζε μια θέση εργασίας.
Όμως, στο μοντέλο αυτό υπάρχει ένα πρόβλημα, και αυτό είναι ότι ζούμε σε έναν κόσμο αλλαγών που μάλιστα πραγματοποιούνται με μεγάλη ταχύτητα. Σύμφωνα με τον αναπληρωτή διευθυντή της NASA, Robert M. Lightfoot Jr., «Αυτό που μάθατε ως πρωτοετής φοιτητής είναι ήδη ξεπερασμένο».

Με την κίνηση της αυτή η Google πετυχαίνει δύο βασικά πράγματα.

Πρώτον, αναπτύσσει ανθρώπους με γνώσεις που θεωρούνται απαραίτητες για τη βιομηχανία τους τα επόμενα χρόνια. Η Google σχεδιάζει να δημιουργήσει άτομα που ταιριάζουν άμεσα στις ανάγκες της και να επωφεληθεί από την πληρωμή τους. Είναι win-win και για τις δύο πλευρές.
Η Google παίρνει άτομα με καλύτερη εξειδίκευση και επίσης παίρνει έσοδα από τα δίδακτρα, ενώ οι μαθητές ξοδεύουν λιγότερο, επενδύουν λιγότερο χρόνο και αποκτούν μια καλύτερα αμειβόμενη εργασία.
Μάλιστα ένα από τα προγράμματα μαθημάτων της Google παρέχει γνώσεις πάνω σε ένα αντικείμενο που σύμφωνα με τους μεγάλους CEO θα προσφέρει τις θέσεις εργασίας με τις υψηλότερες αποδοχές, το οποίο το έχουμε γράψει σε προηγούμενο άρθρο μας.
Δεύτερον, ανοίγει την αγορά της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ενώ τα πανεπιστήμια ήταν σε θέση να διαφοροποιηθούν σε μεγάλο βαθμό από τις αρχικές εταιρείες διαδικτυακής εκπαίδευσης όπως το Udemy, πλέον με τα μαθήματα να γίνονται διαδικτυακά εξαιτίας των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας, παραδέχονται ότι πολλά μαθήματα μπορούν να διδαχθούν διαδικτυακά.
Οι επιχειρηματίες μάλλον είναι ενθουσιασμένοι για αυτό. Μια βιομηχανία 1,9 τρισεκατομμυρίων δολαρίων για πάνω από έναν αιώνα ελέγχεται από κολέγια και πανεπιστήμια που απαιτούν φυσική παρουσία, ελκυστικές εγκαταστάσεις, κοιτώνες, διοίκηση και καθηγητές. Αν η Google καταφέρει να δημιουργήσει μια ισάξια εναλλακτική τότε όλα αυτά πρόκειται να αλλάξουν.

Υπάρχουν όμως κάποιοι τομείς στους οποίους η παραδοσιακή φοίτηση σε ένα πανεπιστήμιο υπερτερεί έναντι οποιασδήποτε εναλλακτικής.


Μπορεί σε κάποια επιστημονικά πεδία και σε κάποια ιδρύματα χαμηλότερης ποιότητας να υπάρχουν ελλείψεις στην κατάρτιση των φοιτητών τους, όμως τα πανεπιστήμια έχουν ως σκοπό να προσφέρουν ένα ευρύτερο φάσμα γνώσεων και όχι μόνο να προσφέρουν επαγγελματική κατάρτιση.
Στο πεδίο της πρωτογενούς έρευνας τα πανεπιστήμια και τα ερευνητικά κέντρα που συνεργάζονται μαζί τους, θα συνεχίσουν να κρατούν τα ηνία και να παράγουν συνεχώς νέα ακαδημαϊκή γνώση, την οποία αργότερα θα μετατρέψουν σε πρακτική γνώση άνθρωποι εκτός πανεπιστημίων και εταιρείες.
Ακόμη, ένα σημαντικό μέρος της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αποτελεί η συναναστροφή και αλληλεπίδραση με τους συμφοιτητές που βοηθάει στην ανάπτυξη κύκλου γνωριμιών, soft skills όπως η συνεργασία σε ομάδες και η επικοινωνία και η ανταλλαγή ιδεών.
Μπορεί η τελευταία να είναι πλέον ευκολότερη από ποτέ μέσω του διαδικτύου όπως οι δύο πρώτες ακόμα δεν υπάρχει τρόπος να αντικατασταθούν, μιας και η δημιουργία ενεργούς κοινότητας παρόμοιας με αυτής σε φυσικό χώρο είναι αδύνατη στον ψηφιακό κόσμο.
Επίσης, η εκπαίδευση είναι ένας τεράστιος τομέας που αποτελείται από εκατοντάδες επιστημονικά πεδία, τομείς επαγγελματικής κατάρτισης, διδασκαλία και πολλά άλλα. Κοινώς, δεν μπορούν τα πάντα για όλους να γίνουν διαδικτυακά.
Η Google θα επικεντρωθεί στους τομείς του προγραμματισμού και των υπολογιστών, των δεδομένων και του Management. Αυτό εξακολουθεί να αφήνει εκτός τα περισσότερα μέρη της εκπαιδευτικής πίτας.

Η επιλογή φοίτησης έχει να κάνει με τις επιθυμίες και τους στόχους του κάθε ανθρώπου.

Η τεχνολογία έχει προχωρήσει στο σημείο όπου ένας επιχειρηματίας, από την άνεση του σπιτιού του, μπορεί να τρέξει εταιρείες εκατομμυρίων. Το Upwork, το Fiverr και παρόμοια site έχουν διευκολύνει την εύρεση και πρόσληψη ελεύθερων επαγγελματιών.
Η εργασία εξωτερικής ανάθεσης σε άτομα στην άλλη άκρη του κόσμου δεν ήταν ποτέ πιο εύκολη. Άρα όποιος στοχεύει να κάνει κάτι από αυτά ή να διεκδικήσει μια θέση σε εταιρείες όπως η Google τότε ένα τέτοιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι μια εξαιρετική επιλογή.
Για τους υπόλοιπους όμως είτε δεν υπάρχει κάποια εναλλακτική του πανεπιστημίου είτε δεν είναι αρκετή για να τους προσφέρει πλήρη κατάρτιση. Για αυτούς τα διαδικτυακά μαθήματα μπορούν να αποτελέσουν ένα εξαιρετικό συμπλήρωμα των ακαδημαϊκών σπουδών τους.
Αυτό θα τους βοηθήσει να καλύψουν τα κενά του πανεπιστημίου, να εξειδικευτούν σε ένα αντικείμενο και να αποκτήσουν δεξιότητες και σε άλλα πεδία, δίνοντας τους έτσι ένα πλεονέκτημα έναντι των υπολοίπων στην αγορά εργασίας.
Αυτό θα ισχύσει για αρκετά χρόνια, μέχρι δηλαδή να το αντιληφθούν και οι υπόλοιποι και να αρχίσουν να παρακολουθούν και αυτοί κάποια διαδικτυακά μαθήματα. Για να γίνει όμως αυτή η αλλαγή θα χρειαστεί να περιμένουμε αρκετά χρόνια ακόμα.

Τελευταία Νέα

Κατεβάστε την εφαρμογή μας

Χάρης Αθανασίου

Πτυχιούχος Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΠΑΔΑ με κατεύθυνση Management, συνιδρυτής του Business Review Greece και της Blue Rocket Content Agency και συμπαρουσιαστής του BusinessTalks Podcast. Αρθρογραφεί κυρίως για θέματα επιχειρηματικότητας και διαθέτει πάνω από 4 έτη εμπειρία στην αρθρογραφία. Επίσης, έχει πάνω από 3 χρόνια εμπειρία στο SEO, τα Social Media και το Performance Marketing. Του αρέσει η ομαδική δουλειά, η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, καθώς και να βοηθάει τους ανθρώπους να εξελιχθούν, να γίνουν η καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους και να ακολουθούν τα όνειρά τους.

Ίσως σας ενδιαφέρει