Τι είναι το μέρισμα; (Dividend)

Τι είναι το μέρισμα; (Dividend)

ti-einai-to-merisma

Ακούμε συχνά στον χώρο των εταιρειών για διάφορες ορολογίες που αφορούν τις μετοχές, τους μετόχους, τα κέρδη κτλ.

Μια από αυτές είναι το μέρισμα ή αλλιώς στα Αγγλικά dividend.

Τι είναι το μέρισμα;

Μέρισμα είναι το μερίδιο ανά μετοχή από τα καθαρά κέρδη μίας εισηγμένης στο χρηματιστήριο εταιρίας , το οποίο διανέμεται στους μετόχους.

Η διανομή του μερίσματος δε γίνεται πάντα υπό τη μορφή μετρητού ή τραπεζικής κατάθεσης, αλλά εξίσου συχνά και από την παραχώρηση νέων μετοχών τις εταιρίας. Π.χ μια εταιρία θα μπορούσε να δώσει ως μέρισμα στον μέτοχο 2 νέες μετοχές για κάθε 100 παλιές (2%), αντί να του μεταβιβάσει ένα χρηματικό ποσό.

Αντίθετα, πιο σπάνιο είναι το φαινόμενο, το μέρισμα να πάρει τη μορφή προϊόντων ή υπηρεσιών της εταιρίας (property dividends στα αγγλικά).

Σε περίπτωση που η εταιρία δεν έχει το κεφάλαιο να αποπληρώσει τα μερίσματα σε μετρητά, υπάρχει πάντα και η εναλλακτική λύση της έκδοσης ομολόγων.

Μπορούμε να δούμε ένα παράδειγμα στη περίπτωση που η εταιρεία δίνει στους μετόχους χρήματα ως μέρισμα.

Έστω πως το dividend yield μιας εταιρείας είναι 3%. Αν η μετοχή αυτής είναι $10, τότε το ετήσιο μέρισμα θα είναι $0.3/μετοχή.

Dividend yield = dividend per share / price per share

Παρόλα αυτά, οι εταιρίες, ανεξάρτητα από την κερδοφορία τους, δεν είναι υποχρεωμένες να αποδώσουν μέρισμα.

Δεν είναι σπάνια τακτική, αν κάποια εταιρία αναπτύσσεται ακόμα ραγδαία, να κρατάει το ποσό που θα προοριζόταν για τους μετόχους, ώστε να το επενδύσει ξανά δίνοντας περεταίρω ώθηση στην αναπτυξιακή της πορεία.

Συνήθως, μέρισμα αποδίδουν οι σταθερές, ‘’καθιερωμένες’’ εταιρίες, που έχουν περάσει το αναπτυξιακό τους στάδιο και έχουν ήδη δημιουργήσει αποθεματικά.

Τελευταία Νέα

Κατεβάστε την εφαρμογή μας

Αλέξανδρος Απέργης

Πτυχιούχος Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΠΑΔΑ με κατεύθυνση Management, συνιδρυτής του Business Review Greece και της Blue Rocket Content Agency και συμπαρουσιαστής του BusinessTalks Podcast. Διαθέτει εμπειρία στο social media management, το SEO και τη δημιουργία online περιεχομένου. Τον ενδιαφέρει να παρακολουθεί τις τελευταίες εξελίξεις στον κόσμο της επιχειρηματικότητας και των επενδύσεων, καθώς και να αποκτά συνεχώς νέες γνώσεις.