Τι είναι το Guerrilla Marketing

Τι είναι το Guerrilla Marketing

Guerrilla Marketing

Τι ακριβώς είναι το guerrilla marketing και που μπορεί να το έχεις συναντήσει;

Μπορεί να είναι η πρώτη φορά που ακούς για αυτή την έννοια, μπορεί όμως και όχι.

Το σίγουρο όμως είναι ότι θα το έχεις πετύχει στο δρόμο και πολύ πιθανό να έχεις γελάσει με τις διαφημίσεις του.

Αυτό συμβαίνει καθώς το guerrilla marketing είναι μια διαφημιστική στρατηγική η οποία έχει σαν σκοπό να κεντρίσει τα βλέμματα του κόσμου και να μεταφέρει το μήνυμα που έχει, με έναν ξεχωριστό και διαφορετικό τρόπο.

Οι διαφημίσεις που δημιουργεί έχουν μέσα τους στοιχεία αιφνιδιασμού, αντισυμβατικότητας και εφευρετικότητας με σκοπό να προσελκύσουν το κοινό-στόχο.

Το γεγονός αυτό, κάνει την συγκεκριμένη μορφή marketing αποτελεσματική για την προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών. 

Guerrilla Marketing

Όπως θα έχεις καταλάβει, το guerrilla marketing είναι μια εναλλακτική λύση στο παραδοσιακό marketing το οποίο περιλαμβάνει έντυπα μέσα, τηλεοπτικές διαφημίσεις και διαφημιστικές πινακίδες.

Όμως, όσο αποτελεσματική τεχνική διαφήμισης και αν είναι, αυτό δεν σημαίνει ότι είναι και ακριβή.

Μια εταιρεία η οποία χρησιμοποιεί αυτή την τεχνική, μπορεί να δημιουργήσει μια εκστρατεία χωρίς να ξοδέψει πολλά λεφτά. 

Ποια είναι η ιστορία του

Εφευρέθηκε το 1984 από τον Jay Conrad Levinson και σήμανε την στροφή από τα παραδοσιακά μέσα στο digital και viral marketing.

Ο Levinson πέρασε τις πρώτες δεκαετίες της καριέρας του δουλεύοντας σε επαναστατικές καμπάνιες.

Στη συνέχεια, σκέφτηκε οι εκστρατείες guerrilla marketing να εκτελούνται με χαμηλό προϋπολογισμό, ώστε να κάνουν αισθητή την παρουσία τους σε δημόσιους χώρους.

Παρόλα αυτά, το guerrilla marketing έγινε δημοφιλές στις αρχές της δεκαετίας του 2000 και από τότε, πολλές ιδέες έχουν γίνει με επιτυχία.

Την σημερινή εποχή όμως, οι στρατηγικές και οι ιδέες πρέπει να είναι πολύ φρέσκες για να είναι ανταγωνιστικές.

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να είναι σύγχρονες και να δημιουργούνται σύμφωνα με τις αρχές του digital marketing.

Το digital marketing στις μέρες μας έχει την υψηλότερη απόδοση επένδυσης (ROI) επειδή κυριαρχεί στο διαδίκτυο. 

Πλέον, ένα μεγάλο ποσοστό των ανθρώπων χρησιμοποιούν το διαδίκτυο και αφιερώνουν πολλές ώρες την ημέρα σε αυτό.

Όταν εκτελεστεί με επιτυχία, ο απώτερος στόχος του guerrilla marketing είναι να αυξήσει την αναγνωρισιμότητα της επωνυμίας στις ψηφιακές πλατφόρμες.

Συνήθως, το marketing αυτό βασίζεται στην ανθρώπινη αλληλεπίδραση σε αστικές περιοχές, για να δημιουργήσει μεγάλο αντίκτυπο με μικρό προϋπολογισμό, με την ελπίδα να διαδοθεί από στόμα σε στόμα και στα social media.

Τύποι guerrilla marketing 

Υπάρχουν τέσσερις κύριοι τύποι guerrilla marketing: 

  • outdoor
  • indoor
  • event ambush
  • experiential

1. Outdoor guerrilla marketing 

Στην περίπτωση αυτή, η διαφήμιση τοποθετείται σε ένα εξωτερικό περιβάλλον, με τέτοιο τρόπο ώστε να τραβάει την προσοχή.

Αυτό συνήθως γίνεται σε αστικές περιοχές με αρκετή κίνηση όπου ο κόσμος περνάει συχνά από εκεί.

Ένα παράδειγμα είναι αυτό της τοποθέτησης αντικειμένων στους δρόμους, όπως είχε κάνει το IKEA  σε στάσεις λεωφορείων, με καναπέδες για να κάθονται οι περαστικοί.

Guerrilla Marketing

2. Indoor guerrilla marketing

Το Indoor guerrilla marketing εκμεταλλεύεται τους κλειστούς δημόσιους χώρους για να δημιουργήσει διαφημιστική εκστρατεία. 

Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει πανεπιστημιουπόλεις, σιδηροδρομικούς σταθμούς ή μουσεία.

Ένα παράδειγμα είναι η καμπάνια «Get Them Off Your Dog» της Frontline Fleas.

Η Frontline Fleas αγόρασε χώρο σε ένα εμπορικό κέντρο και τοποθέτησε μια μεγάλη αφίσα ενός σκύλου Golden Retriever, στο πάτωμα πάνω στο οποίο περπατούσαν άνθρωποι.

Αυτή η κίνηση φάνηκε να είναι πολύ έξυπνη καθώς από τους πάνω ορόφους του εμπορικού κέντρου, φαινόταν μια πιο ξεκάθαρη εικόνα.

Κοιτάζοντας από πάνω προς τα κάτω, ο σκύλος που απεικόνιζε η αφίσα κάτω, φαινόταν να φαγουρίζεται από «ψύλλους» η οποίοι πήγαιναν πέρα δώθε πάνω του.

Στην πραγματικότητα όμως οι ψύλλοι αυτοί ήταν οι άνθρωποι οι οποίοι περπατούσαν πάνω από την αφίσα.

Η καμπάνια αυτή φάνηκε να έχει πολύ καλό αποτέλεσμα καθώς έκανε τους πελάτες να κοιτάζουν δύο φορές, απορρώντας.

Αφού όμως καταλάβαιναν το νόημα της διαφήμισης, το έβρισκαν αστείο και πολύ έξυπνο.

Guerrilla Marketing

3. Event ambush guerrilla marketing

Αυτό το είδος marketing προωθεί ένα προϊόν ή υπηρεσία σε μια προϋπάρχουσα εκδήλωση, όπως μια συναυλία, αθλητική εκδήλωση ή φεστιβάλ.

Το συγκεκριμένο marketing αιφνιδιάζει τους συμμετέχοντες στην εκδήλωση με σκοπό να διαφημιστεί.

Ένα παράδειγμα είναι αυτό του Fiji Water στα Golden Globes.

Στην απονομή των Golden Globes το 2019, οι παπαράτσι ως συνήθως φωτογράφιζαν τους διάσημους στο κόκκινο χαλί.

Πίσω από τους ανυποψίαστους, ένα μοντέλο ντυμένο με ένα σκούρο μπλε φόρεμα κρατώντας ένα δίσκο με νερό των Φίτζι, κρυβόταν πίσω από κάθε λήψη. 

Το αποτέλεσμα ήταν οι φωτογραφίες να γίνουν viral στο διαδίκτυο.

Η στρατηγική τοποθέτηση προϊόντων σε μια διάσημη τηλεοπτική εκδήλωση κέρδισε την προσοχή της επωνυμίας. 

Ξεκινώντας ως ένα περίεργο διαφημιστικό αστείο, το #FijiGirl έγινε ένα δημοφιλές hashtag στο διαδίκτυο.

Guerrilla Marketing

4. Experiential guerrilla marketing

Το marketing αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί οπουδήποτε (σε εξωτερικούς χώρους, εσωτερικούς χώρους, σε μια εκδήλωση) αλλά αυτό που το ξεχωρίζει είναι η αλληλεπίδραση του κοινού με το εμπορικό σήμα.

Η Coca-Cola για παράδειγμα ξεκίνησε την παγκόσμια καμπάνια της «Happiness Machine» το 2009 για να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να αναγνωρίσουν τις απλές απολαύσεις της ζωής. 

Στο Εθνικό Πανεπιστήμιο της Σιγκαπούρης, το μηχάνημα αυτόματης πώλησης έγραφε «Hug Me» αντί να γράφει «Coca-Cola». 

Έτσι λοιπόν, αντί για χρήματα, το μηχάνημα ανταποκρινόταν μόνο στις αγκαλιές ως νόμισμα, δίνοντας μια δωρεάν κόκα κόλα σε μαθητές που έβαζαν τα χέρια τους γύρω από το μηχάνημα.

Η Coca-Cola φημίζεται για τις καμπάνιες της με υψηλό συναισθηματικό αντίκτυπο.

Έτσι λοιπόν ευχαριστώντας τους ανυποψίαστους μαθητές σε αυτές τις βιωματικές ενεργοποιήσεις, το brand της συνέχισε την κληρονομιά της θετικής υπόληψης.

To guerrilla marketing λοιπόν, καταφέρνει να τραβάει την προσοχή δημιουργώντας έξυπνες διαφημίσεις, οι οποίες όμως έχουν καλύτερο αποτέλεσμα σε μεγάλες εταιρείες και επωνυμίες.

Guerrilla Marketing

Πηγή: Coursera

Τελευταία Νέα

Κατεβάστε την εφαρμογή μας

Μαρίνα Δημητρή

Απόφοιτη Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής με κατεύθυνση Management, Web Content Writer και Αρχισυντάκτρια του Business Review Greece. Γράφει και επιμελείται άρθρα για Επιχειρηματικότητα, HR, Marketing και Digital Marketing στο Business Review Greece. Παράλληλα δημιουργεί περιεχόμενο για φοιτητές Διοίκησης Επιχειρήσεων για να τους βοηθήσει στην καλύτερη και ευκολότερη κατανόηση επιχειρηματικών ορολογιών. Απολαμβάνει την ομαδική εργασία και προσωπικός της στόχος είναι να αποκτά και να αναπτύσσει όλο και περισσότερες γνώσεις και δεξιότητες στον τομέα των επιχειρήσεων.