Οι συσκευασίες των καταναλωτικών προϊόντων με τον καιρό αλλάζουν πολύ και αυτό που χαρακτηρίζει την εξέλιξη τους είναι η καινοτομία την οποία μπορούμε να την δούμε μέσα από μια νέα κατηγορία συσκευασιών, το smart packaging.
Η πλειοψηφία των καταναλωτών ως γνωστόν, είναι πολύ επιλεκτική και πλέον πέρα από τις τιμές και την επωνυμία επιλέγει και με βάση το smart packaging.
Αυτό συμβαίνει καθώς έτσι διασφαλίζεται και η ποιότητα των προϊόντων…και όχι μόνο.
Το smart packaging αναφέρεται στις αναδυόμενες τεχνολογίες στη βιομηχανία των συσκευασιών, που αυξάνουν τη χρησιμότητα τόσο των καταναλωτών όσο και των επιχειρήσεων.
Η αυξημένη χρησιμότητα είναι αποτέλεσμα του καινοτόμου τρόπου με τον οποίο ο καταναλωτής μπορεί να μάθει χρήσιμες πληροφορίες.
Οι πληροφορίες αυτές αφορούν τόσο το ίδιο το προϊόν όσο και την εταιρεία που το παράγει.
Ενώ η συμβατική συσκευασία έχει σχεδιαστεί για αποθήκευση προϊόντων, εμφάνιση έντυπων πληροφοριών και επωνυμία, το smart packaging προσθέτει εξελιγμένες δυνατότητες μέσω έντυπων ηλεκτρονικών επιγραφών και πληροφοριών αλλά και άλλων καινοτόμων υλικών.

Smart packaging…κάτι παραπάνω από μια απλή συσκευασία
Ενώ το smart packaging βρίσκεται ακόμα στις πρώτο καιρό ανάπτυξής, η πιθανή εφαρμογή και τα πλεονεκτήματα της ενσωμάτωσης αυτής της νέας πρακτικής είναι τεράστια.
Όπως υποδηλώνει το όνομά τους, οι “έξυπνες συσκευασίες” μπορούν να παρουσιάσουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που πρέπει να γνωρίζει ο καθένας μέσα από εκτεταμένες λειτουργίες.
Περιλαμβάνει όλα τα είδη τεχνολογιών που προορίζονται να επιτύχουν περισσότερα από απλή συσκευασία.
Αυτό οδηγεί σε οφέλη τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τις εταιρείες που διανέμουν προϊόντα.
Οι καταναλωτές επωφελούνται από την αυξημένη πρόσβαση σε πληροφορίες προϊόντων και εταιρειών.
Οι επιχειρήσεις από την άλλη καταφέρνουν να εξαλείψουν την αναποτελεσματικότητα και να αποκτήσουν περισσότερες γνώσεις για τη χρήση ενός προϊόντος.
Με τις σύγχρονες εταιρείες να επιδιώκουν να επενδύσουν σε βιώσιμες λύσεις και άλλες ολοκληρωμένες λύσεις συσκευασίας τεχνολογίας, η παγκόσμια βιομηχανία “έξυπνων συσκευασιών” αναμένεται να φτάσει τα 59 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το τέλος του 2025.
Ποιοι είναι οι τύποι αυτής της καινοτομίας;
Τα προϊόντα που βρίσκονται μέσα σε smart packages έχουν μια σειρά από πλεονεκτήματα, που τα κάνουν να ξεχωρίζουν.
Υπάρχουν λοιπόν 2 τύποι smart packaging τα οποία προσφέρουν διάφορα πλεονεκτήματα.
1. Ενεργή Συσκευασία
Μια ενεργή συσκευασία, αλληλεπιδρά με το περιεχόμενο της και ο στόχος είναι συχνά να αυξηθεί η διάρκεια ζωής του προϊόντος.
Η συσκευασία έρχεται σε άμεση επαφή με το προϊόν για να το προστατέψει από το άμεσο περιβάλλον.
Οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν διάφορα στοιχεία ανάλογα με το προϊόν που αποστέλλεται, αλλά οι πιο δημοφιλείς επιλογές περιλαμβάνουν:
- υλικά φιλτραρίσματος φωτός
- απορροφητές αιθυλενίου
- απορροφητές οξυγόνου
- έλεγχο υγρασίας
- αντιμικροβιακή επίστρωση και άλλα
Ένα εξαιρετικό παράδειγμα είναι η προσθήκη απορροφητών οξυγόνου στο καπάκι σε μια πλαστική φιάλη μπύρας, η οποία αυξάνει τη διάρκεια ζωής από τρεις σε έξι μήνες.
2. Έξυπνη Συσκευασία
Από την άλλη πλευρά, η έξυπνη συσκευασία εστιάζει στην επικοινωνία με τον εξωτερικό κόσμο και όχι στην απλή συσκευασία.
Αυτός ο τύπος συσκευασίας προσθέτει λειτουργικότητα διάγνωσης και ένδειξης.
Μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για την εκπλήρωση της αυτοματοποίησης, του μάρκετινγκ και της δέσμευσης πελατών.
Ουσιαστικά, η έξυπνη συσκευασία περιλαμβάνει αισθητήρες και δείκτες που παρακολουθούν την κατάσταση του προϊόντος για να παρέχουν πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση.
Αυτό περιλαμβάνει στεγανότητα, θερμοκρασία, φρεσκάδα, χρόνο αποθήκευσης και ούτω καθεξής.
Για παράδειγμα, η συσκευασία των τροφίμων μπορεί να αλλάξει χρώμα για να υποδηλώνει διαρροές ή μόλυνση από σαλμονέλα.
Υπάρχουν διάφοροι άλλοι τρόποι με τους οποίους η έξυπνη συσκευασία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παρακολούθηση των συνθηκών του προϊόντος.

Ποιά είναι τα πλεονεκτήματα του smart packaging;
Υπάρχουν αρκετές συσκευές στο IoT (internet of things) που μπορούν να επικοινωνούν με έξυπνες συσκευασίες.
Σήμερα, τα πακέτα μπορούν να εξοπλιστούν με μικροσκοπικά ηλεκτρονικά εξαρτήματα που προσθέτουν λειτουργίες, όπως Bluetooth, συναγερμούς, τσιπ RFID, φώτα LED και μεγάφωνα.
Αυτά τα εξαρτήματα επικοινωνούν για να επιτύχουν την προστατευτική λειτουργία και υπόσχονται εντυπωσιακές ανέσεις όπου κι αν χρησιμοποιούνται.
Ένα καλό παράδειγμα είναι όταν χρησιμοποιούνται σε συσκευασίες φαρμάκων για την παρακολούθηση της χρήσης.
Η συσκευασία μπορεί να παρακολουθεί κάθε χάπι που παίρνετε από το δοχείο και να ηχεί συναγερμός εάν πάρετε τη λάθος δόση.
Επίσης το smart packaging ενθαρρύνει τον ποιοτικό έλεγχο καθώς, τα προϊόντα πρέπει να μεταφέρονται και να παραδίδονται υπό αυστηρές περιβαλλοντικές συνθήκες.
Αν και οι πάροχοι χρησιμοποιούν καταγραφείς δεδομένων, αυτού του είδους οι πληροφορίες δεν μπορούν να είναι διαθέσιμες σε πραγματικό χρόνο.
Μια έξυπνη συσκευασία μπορεί να παρακολουθήσει την κατάσταση ενός προϊόντος και να ειδοποιούν εάν είναι καλό ή διακυβεύεται από τη χρήση προηγμένων δεικτών και αισθητήρων, προσφέροντας στους παρόχους εύκολη πρόσβαση στον ποιοτικό έλεγχο.
Όσον αφορά την επαφή με τους καταναλωτές, φαίνεται να έχει επιτευχθεί σε μεγάλο βαθμό.
Αυτό συμβαίνει καθώς οι λύσεις έξυπνης συσκευασίας προσφέρουν μια προηγμένη διεπαφή πελατών, παρέχοντάς τους πρόσθετες πληροφορίες σχετικά με:
- τις διατροφικές αξίες
- τις διατροφικές ανησυχίες
- την προμήθεια
Αυτό γίνεται μέσω εφαρμοσμένων έξυπνων κωδικών, όπως οι κωδικοί QR, που μπορούν να τους βοηθήσουν στη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων αγοράς.

Ένα παράδειγμα smart packaging
Η ελβετική εταιρεία γαλακτοκομικών Emmi, θέλησε να είναι μία από τις πρώτες στην αγορά που θα αλληλεπιδράσουν με τους καταναλωτές ψηφιακά.
Έτσι λοιπόν, εκπαιδεύοντας το βασικό κοινό τους σχετικά με τα διατροφικά οφέλη της σειράς των προϊόντων της και τα νέα ροφήματα γάλακτος Emmi Good Day, κατέληξαν στο Appetite Creative, η καλύτερη έξυπνη συσκευασία για αυτούς.
Ενσωματώνοντας QR κωδικούς στη συσκευασία των προϊόντων της Emmi, οι καταναλωτές μπορούσαν να αλληλεπιδράσουν.
Για την ακρίβεια, μπορούσαν να σαρώσουν με τα smartphone τους και να επιλέξουν οποιοδήποτε από τα 4 διαδραστικά παιχνίδια.
Αυτά τα ψηφιακά παιχνίδια παίχτηκαν συνολικά 45.897 φορές από περισσότερους από 35.500 χρήστες κατά τους μήνες που ήταν ζωντανή η καμπάνια.
Μέσα από αυτά οι καταναλωτές μάθαιναν περισσότερα για τα προϊόντα αυτής της σειράς, όπως το ότι περιείχαν αρκετά φυσικά συστατικά.
Βλέπουμε λοιπόν ότι το περιτύλιγμα…παίζει τον δικό του ρόλο και μπορεί να προσφέρει μεγάλη αξία στο περιεχόμενο αλλά και στην εμπειρία που μπορεί να έχει κάποιος με αυτό, όπως οι καταναλωτές.
Επίσης, ένα brand το οποίο έχει επενδύσει σε smart packaging μπορεί πολύ εύκολα να κερδίσει τις εντυπώσεις και να προσελκύει όλο και περισσότερους πελάτες.
Η καινοτομία φαίνεται στα πιο απλά πράγματα και το smart packaging είναι ένα από αυτά.