Formula 1: Ένα άθλημα δισεκατομμυρίων δολαρίων

Formula 1: Ένα άθλημα δισεκατομμυρίων δολαρίων

Γιατί βγάζει τόσα πολλά χρήματα η Formula 1;

Το Formula 1 Racing είναι ένας οργανισμός αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι μαζί με το WRC (World Rally Championship) είναι τα δύο πιο γνωστά παγκοσμίως αθλήματα αυτοκίνησης.

Πάμε όμως να εξετάσουμε πιο αναλυτικά πως βγάζουν χρήματα τόσο οι ομάδες, όσο και οι οδηγοί τους.

Πώς η Formula 1 βγάζει χρήματα;

Η Formula 1 απέφερε συνολικά 2,57 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022. Το γεγονός αυτό οφείλεται κυρίως στα ρεκόρ προσέλευσης και παγκόσμιας τηλεθέασης, σύμφωνα με μια έκθεση κερδών από τον ιδιοκτήτη της F1, Liberty Media (FWONK).

Τον Ιούνιο του 2022, η Formula 1 ανανέωσε το συμβόλαιό της με το ESPN έως το 2025. Η συμφωνία αυτή εκτιμάται ότι θα αποφέρει έσοδα ύψους 75 με 90 εκατομμύρια δολάρια ετησίως για τα δικαιώματα των μέσων ενημέρωσης των ΗΠΑ.

Επιπρόσθετα, το άθλημα αυξάνεται όλο και περισσότερο σε δημοτικότητα με την βοήθεια διάσημων επενδυτών. Για παράδειγμα, οι Ryan Reynolds, Rob McElhenney και Michael B. Jordan επένδυσαν στην ομάδα της Alpine, σε μια συμφωνία ύψους 218 εκατομμυρίων δολαρίων που ανακοινώθηκε τον Ιούνιο του 2023.

Πίσω από τα HQ της McLaren / Financial Times

Η απόδοση υπαγορεύει την αποζημίωση της ομάδας

Πώς λοιπόν βγάζουν χρήματα οι ομάδες της Formula 1; Ουσιαστικά, χρηματοδοτούνται με βάση το πόσο καλά τα πάνε κάθε σεζόν.

Ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου δημιουργήθηκε ένα σημαντικό ζήτημα. Οι ομάδες με μεγαλύτερο budget έτειναν να αποδίδουν συστηματικά καλύτερα από ομάδες με μικρό budget.

Προκειμένου να λύσει το πρόβλημα αυτό, η F1 εφάρμοσε ανώτατα όρια στο budget των ομάδων το 2021. Έτσι, κατάφερε να εξισορροπήσει εν μέρη τον ανταγωνισμό και να περιορίσει τις δαπάνες των ομάδων.

Το ανώτατο όριο ήταν τα 145 εκατομμύρια δολάρια όταν ο κανόνας ανακοινώθηκε για πρώτη φορά το 2021, και ορίστηκε στα 135 εκατομμύρια το 2023.

Ιστορικά, οι ομάδες με τα μεγαλύτερα budget ήταν η Ferrari, η Mercedes και η Red Bull. Οι ομάδες που διαγωνίζονται φέτος είναι οι εξής:

  • Alfa Romeo
  • Mercedes
  • Alpine
  • AlphaTauri
  • Aston Martin
  • Ferrari
  • Haas
  • McLaren
  • Red Bull
  • Williams

Επενδύσεις και Χορηγίες

Οι ομάδες της F1 έχουν επίσης πηγή εσόδων τις χορηγίες και τις επενδύσεις από κατασκευαστές αυτοκινήτων. Για παράδειγμα, το 2019, η μητρική εταιρεία της Mercedes, Daimler, ενίσχυσε κατά 80 εκατομμύρια δολάρια την ομάδα για να τη βοηθήσει στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων βλέπουν τη Formula 1 ως εργαλείο marketing. Ελπίζουν ότι οι ομάδες θα κάνουν τα αυτοκίνητά τους πιο ελκυστικά για δυνητικούς τους πελάτες.

Οι χορηγίες είναι η μεγαλύτερη πηγή εσόδων των ομάδων της F1. Από το 2010 έως το 2018, οι χορηγοί της F1 πλήρωσαν 17,8 δισεκατομμύρια δολάρια, εκ των οποίων το μερίδιο της Ferrari ήταν το 11,8%.

Πως η Formula 1 ήρθε στις ΗΠΑ; / Next in Sports / Bloomberg Originals

Οι οδηγοί

Κάθε ομάδα έχει δύο οδηγούς. Η αμοιβή τους δεν αποτελεί μέρος του budget της ομάδας. Οι οδηγοί αμείβονται με έναν standard μισθό, κερδίζουν bonus βάσει της απόδοσής τους και κερδίζουν χρήματα από χορηγίες.

Για το 2023, οι μισθοί για τους οδηγούς της F1 κυμαίνονται από 1 έως και 55 εκατομμύρια δολάρια.

Παρόλο αυτά, οι οδηγοί πληρώνουν αρκετά τέλη, συμπεριλαμβανομένου ενός βασικού τέλους εγγραφής που κοστίζει πάνω από 11.000 δολάρια. Επιπλέον, πληρώνουν 2.230 δολάρια ανά πόντο ποινής από την προηγούμενη σεζόν.

Ο πρωταθλητής της F1 για το 2022, Max Verstappen, έπρεπε να πληρώσει πάνω από 1 εκατομμύριο δολάρια μόνο για να μπει στη σεζόν του 2023. Παράλληλα, ο Verstappen ήταν και ο πιο ακριβοπληρωμένος οδηγός της περσινής σεζόν.

Το 2022, ο Ολλανδός σταρ εισέπραξε συνολικά 60 εκατομμύρια δολάρια από τη F1, 40 εκατομμύρια ήταν ο μισθός και 20 τα bonus. Ο 7 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής Lewis Hamilton ήρθε δεύτερος, κερδίζοντας 55 εκατομμύρια δολάρια από τη Mercedes.

Πηγή: Investopedia

Phaedon Wallace

Τελειόφοιτος Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΠΑΔΑ με κατεύθυνση Marketing και αρθρογράφος στο Business Review Greece. Αρθρογραφεί με τετραετή εμπειρία κυρίως για θέματα productivity, marketing και ψυχολογίας. Επιπλέον, διαθέτει εμπειρία σε social media management και SEO. Κατέχει πτυχία Αγγλικών, Γερμανικών και Ιταλικών. Είναι ένας άνθρωπος που του αρέσει η αναζήτηση, αναγνωρίζει την σημασία της ψυχικής υγείας, του αρέσει η ομαδική δουλειά, είναι υποστηρικτικός και δεν παύει να εξελίσσεται τόσο στην επαγγελματική του σταδιοδρομία, όσο και στην καθημερινή του ζωή.