Επιχειρηματική ηθική: Τι είναι και πώς σχετίζεται με την επιτυχία μιας εταιρείας;

Επιχειρηματική ηθική: Τι είναι και πώς σχετίζεται με την επιτυχία μιας εταιρείας;

Επιχειρηματική ηθική: Τι είναι και πώς σχετίζεται με την επιτυχία μιας εταιρείας;

Σε έναν κόσμο όπου ακούμε συχνά για σκάνδαλα και παραβατική συμπεριφορά, ένα θέμα άξιο αναφοράς είναι η επιχειρηματική ηθική.

Σίγουρα πολλοί θα αναρωτιέστε κατά πόσο οι διάφορες μεγάλες εταιρείες τηρούν τους κώδικες ηθικής, νομικούς και μη.

Τις συμφέρει να λειτουργούν ηθικά ή διακρίνουμε αρνητική συσχέτιση μεταξύ ηθικής κι επιτυχίας στον κόσμο του επιχειρείν;

Απάντηση στο ερώτημα αυτό σκοπεύουμε να δώσουμε μέσω του παρόντος άρθρου στο οποίο θα αναλύσουμε:

  • τι είναι η ηθική,
  • γιατί είναι σημαντική για τις επιχειρήσεις,
  • σχετικά παραδείγματα και
  • τι δείχνουν σχετικές έρευνες για τη συσχέτιση ηθικής κι επιτυχίας

Αρχικά, ας ξεκινήσουμε με τον εξής ορισμό:

Τι είναι η επιχειρηματική ηθική;

Γενικά, ένα άτομο με ηθική συμπεριφορά επιδεικνύει έναν ισχυρό ηθικό κώδικα κι ένα συνεπές σύνολο αξιών.

Η ηθική μπορεί να έχει τις ρίζες της στην πίστη ή στην επιδίωξη να κάνουμε τον κόσμο καλύτερο.

Εκείνοι που αποτελούν παράδειγμα ηθικής συμπεριφοράς κάνουν το σωστό, ανεξάρτητα από το αν τυγχάνουν αναγνώρισης.

Αυτό το είδος συμπεριφοράς δεν περιορίζεται στον χώρο εργασίας αλλά μπορεί να υπάρχει σε κάθε πτυχή της ζωής.

Στον κόσμο του επιχειρείν, η ηθική συμπεριφορά ισχύει για οποιονδήποτε υπάλληλο, επικεφαλής ομάδας ή προϊστάμενο.

Θα πρέπει να επιδεικνύουν συμπεριφορά ειλικρινή και δίκαιη στις σχέσεις τους με τους συναδέλφους και τους πελάτες τους.

Εξάλλου, η επίδειξη καλής ηθικής συμπεριφοράς μπορεί να τονώσει το ηθικό της εταιρείας και τις σχέσεις με τους πελάτες.

Επιπλέον, είναι πιο εύκολο για μια επιχείρηση να διατηρήσει υπαλλήλους όταν εργάζονται για μια εταιρεία στην οποία πιστεύουν.

Οι εργαζόμενοι θέλουν να εργάζονται για εταιρείες που αντιμετωπίζουν τους ίδιους και τους πελάτες τους δίκαια κι έχουν καλές κι ηθικές επιχειρηματικές πρακτικές.

Κατ’ επέκταση, η επιχειρηματική ηθική συμπεριφορά επεκτείνεται και στους πελάτες σας.

Η φήμη για θετική ηθική συμπεριφορά δελεάζει περισσότερους πιθανούς πελάτες και συνεργάτες να συνεργαστούν μαζί σας.

Επίσης, οικοδομεί την πίστη των πελατών με την πάροδο του χρόνου, δημιουργώντας μια πελατειακή βάση που είναι πιθανό να προτείνει την επιχείρησή σας σε άλλους.

Επιχειρηματική ηθική: Τι είναι και πώς σχετίζεται με την επιτυχία μιας εταιρείας;
επιχειρηματική ηθική

Γιατί είναι σημαντική;

Πάμε να δούμε τις διαφορετικές πτυχές που η επιχειρηματική ηθική παρουσιάζει μεγάλη σημασία για τους οργανισμούς:

Επιχειρηματική ηθική στη διαχείριση

Η ηγεσία ενός οργανισμού κατέχει το κλειδί για τη μακροπρόθεσμη επιτυχία του.

Επιπρόσθετα, το να παραμένει συνεπής με μια φιλοσοφία διαχείρισης που βασίζεται σε θεμέλια ηθικής δημιουργεί ένα θετικό παράδειγμα για όλους τους εργαζόμενους.

Οι ηθικές λογιστικές πρακτικές, η μεταχείριση των εργαζομένων, οι αλληλεπιδράσεις με το κοινό κι οι πληροφορίες που διανέμονται στους μετόχους είναι όλες ευθύνες της ηγετικής ομάδας.

Όλα αυτά μπορούν να έχουν άμεσο αντίκτυπο στη συνολική κερδοφορία της εταιρείας.

Τι συμβαίνει όταν αυτές οι βασικές πτυχές μιας επιχείρησης δεν εκτελούνται βασισμένες στην επιχειρηματική ηθική;

Κάθε πτυχή της επιχείρησης κάτω από την ομάδα διαχείρισης έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να παραπαίει βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα.

Επιχειρηματική ηθική κι ηθικό των εργαζομένων

Έχει αποδειχθεί επανειλημμένα ότι οι εργαζόμενοι που είναι ικανοποιημένοι με το περιβάλλον όπου εργάζονται είναι πιο παραγωγικοί από εκείνους που είναι δυσαρεστημένοι.

Οι ανήθικες πρακτικές στον χώρο εργασίας μπορούν να προκαλέσουν εκτεταμένη αναταραχή στους εργαζόμενους.

Αυτή οδηγεί σε μεγαλύτερη αίσθηση δυσαρέσκειας με την εργασία που κάνουν και με τους εργοδότες τους.

Ωστόσο, όταν η επιχειρηματική ηθική ενθαρρύνεται από τη διοίκηση και τα στελέχη της εταιρείας δίνουν το παράδειγμα, η ικανότητα των εργαζομένων να επικεντρώνονται στην εργασία που χρειάζεται να ολοκληρώσουν αυξάνεται ραγδαία.

Η παραγωγικότητα αυξάνεται όταν υπάρχουν λιγότεροι περισπασμοί και το ηθικό είναι υψηλό.

Η παραγωγικότητα, με τη σειρά της, οδηγεί σε μεγαλύτερα επίπεδα κέρδους για την εταιρεία.

Η ερευνήτρια Zorana Ivcevic κι οι συνεργάτες της στο Κέντρο Συναισθηματικής Νοημοσύνης του Yale ερεύνησαν σχεδόν 15.000 ανθρώπους στις ΗΠΑ.

Τα ευρήματά τους αποκάλυψαν πράγματα για τους συναισθηματικά ευφυείς managers.

Δηλαδή, αυτούς που:

  • διάβαζαν κι αναγνώριζαν τα συναισθήματα των εργαζομένων,
  • τους βοήθησαν να διοχετεύσουν συναισθήματα,
  • ενέπνευσαν τον ενθουσιασμό τους και
  • διαχειρίζονταν με επιτυχία τα δικά τους συναισθήματα

Αυτοί, λοιπόν, συνέβαλλαν, ώστε οι εργαζόμενοι να είναι πιο χαρούμενοι, πιο δημιουργικοί και να αντιλαμβάνονται περισσότερες ευκαιρίες για ανάπτυξη.

Η ευτυχία των εργαζομένων μπορεί επίσης να έχει αντίκτυπο στον κύκλο εργασιών και τη διατήρησή τους.

Κι αυτό, διότι οι ανικανοποίητοι εργαζόμενοι έχουν την τάση να αναζητήσουν άλλες ευκαιρίες, ανεξάρτητα από τις υψηλότερες αμοιβές ή τα οφέλη που προσφέρει ο τρέχων εργοδότης τους.

Η συνεχής πρόσληψη κι εκπαίδευση νέων εργαζομένων μπορεί να μειώσει το κεφάλαιο που διαφορετικά μπορεί να ξοδέψει μια εταιρεία σε δραστηριότητες που παράγουν έσοδα, συρρικνώνοντας τελικά τα μακροπρόθεσμα κέρδη της.

Επιχειρηματική ηθική και δημόσια εικόνα

Οι εταιρείες δε θα ήταν τίποτα χωρίς μετόχους κι επενδυτές, από τους οποίους αντλούν κεφάλαια.

Ως εκ τούτου, η λειτουργία με γνώμονα την επιχειρηματική ηθική είναι πολύ σημαντική κατά την αλληλεπίδραση με αυτά τα κρίσιμα πρόσωπα.

Είναι σύνηθες φαινόμενο η κερδοφορία των εισηγμένων εταιρειών να μειώνεται γρήγορα όταν αντιμετωπίζουν καταστάσεις, όπου ανακαλύπτονται πληροφορίες σχετικά με ανήθικη συμπεριφορά.

Όταν χάνεται η εμπιστοσύνη, καθίσταται απαιτητικό για μια εταιρεία να ανακτήσει την εμπιστοσύνη του κοινού, των επενδυτών και των μετόχων της.

Συνεπώς, η κερδοφορία μπορεί να χρειαστεί χρόνια για να δημιουργηθεί ξανά.

Όλες οι εταιρείες βασίζονται στους καταναλωτές για κέρδη κι οι καταναλωτές προτιμούν να συναλλάσσονται με ηθικές εταιρείες.

Το 2019, η Toluna, ένας πάροχος καταναλωτικής νοημοσύνης, κυκλοφόρησε μια μελέτη σχετικά με τις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών.

Η μελέτη αυτή έδειξε ότι αλλάζουν για να ευνοήσουν επωνυμίες που είναι ευαισθητοποιημένες για το περιβάλλον.

Συγκεκριμένα, εξέτασε 1.000 καταναλωτές των ΗΠΑ, επιβεβαίωσε ότι σχεδόν το ένα τέταρτο (ή το 37%) των καταναλωτών αναζητούν και είναι πρόθυμοι να πληρώσουν έως και 5% περισσότερα για προϊόντα φιλικά προς το περιβάλλον.

Αυτό είναι ιδιαίτερα εύκολο δεδομένου του αριθμού των υποκατάστατων προϊόντων που διατίθενται στην παγκόσμια οικονομία.

Επιχειρηματική ηθική: Τι είναι και πώς σχετίζεται με την επιτυχία μιας εταιρείας;
επιχειρηματική ηθική

Επιχειρηματική ηθική σε παραδείγματα

Η ηθική συμπεριφορά περιλαμβάνει ειλικρίνεια, ακεραιότητα, δικαιοσύνη και μια ποικιλία άλλων θετικών χαρακτηριστικών.

Όσοι έχουν στο μυαλό τους τα ενδιαφέροντα των άλλων όταν παίρνουν αποφάσεις, επιδεικνύουν ηθική συμπεριφορά.

Ακολουθούν άλλα κοινά παραδείγματα ηθικής συμπεριφοράς:

Σεβασμός στους άλλους

Ανεξάρτητα από τη σχέση μεταξύ δύο ανθρώπων και σε τι συμφωνούν ή διαφωνούν, τα άτομα μέσα σε έναν οργανισμό πρέπει πάντα να σέβονται το ένα το άλλο.

Αυτό περιλαμβάνει διευθυντές και υφισταμένους, συναδέλφους και πελάτες.

Όταν υπάρχει ένα βασικό επίπεδο σεβασμού, οι άνθρωποι:

  • παίρνουν την κριτική λιγότερο προσωπικά,
  • είναι σε θέση να επικοινωνούν πιο ανοιχτά και
  • μπορούν να δουν και να εκτιμήσουν την οπτική του άλλου ατόμου

Ανοιχτή επικοινωνία

Όλες οι επιτυχημένες επιχειρήσεις επικοινωνούν αποτελεσματικά.

Όταν οι γραμμές επικοινωνίας είναι ανοιχτές κι οι εργαζόμενοι είναι πρόθυμοι να έχουν συνομιλίες μεταξύ τους, οι παρεξηγήσεις μπορούν να αποφευχθούν.

Το να έχετε συνεχείς συνομιλίες κι υπενθυμίσεις καθιστούν λιγότερο πιθανό ένας υπάλληλο να παραβεί έναν κανόνα ή να έχει χαμηλή ποιότητα απόδοσης.

Υπευθυνότητα

Λάθη και παρεξηγήσεις είναι βέβαιο ότι θα συμβούν σε οποιοδήποτε εργασιακό περιβάλλον.

Αλλά όταν προκύψουν, οι εργαζόμενοι πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη για τις πράξεις τους και να είναι διατεθειμένοι να διορθώσουν την κατάσταση.

Όταν υπάρχει ένα πρότυπο υπευθυνότητας σε έναν οργανισμό, οι άνθρωποί του κρατούν τους εαυτούς τους και τους συναδέλφους τους σε ένα επίπεδο ευθύνης.

Τι λέει η έρευνα για την επιχειρηματική ηθική;

Η έρευνα για την ηθική και την επιχειρηματική απόδοση έχει δείξει ότι τα δύο συνδέονται με κάποιους σημαντικούς τρόπους.

Ο Ethisphere είναι ένας οργανισμός που παρακολουθεί την ηθική συμπεριφορά των μεγαλύτερων εταιρειών του κόσμου και συνέλεξε δεδομένα.

Σύμφωνα με αυτά, οι επιχειρήσεις που περιλαμβάνονται στη λίστα του 2022 με τις πιο ηθικές εταιρείες ξεπέρασαν σε απόδοση τον δείκτη παρόμοιων εταιρειών μεγάλης κεφαλαιοποίησης κατά 24,6%.

Ορισμένες μελέτες έχουν αποκαλύψει μερικούς από τους λόγους για τους οποίους οι εταιρείες στον δείκτη ηθικής του Ethisphere μπορεί να έχουν ξεπεράσει άλλες επιχειρήσεις που λειτουργούν λιγότερο ηθικά.

Σε μια τέτοια μελέτη, με επικεφαλής τον Kaifeng Jiang, καθηγητή στο Ohio State University Fisher College of Business, οι ερευνητές εξέτασαν τη σύνδεση μεταξύ της ποιότητας των υπηρεσιών που προσφέρει μια επιχείρηση και της τήρησής της ηθικής εξετάζοντας τις συνθήκες σε σχεδόν 200 κινηματογραφικές αίθουσες.

Τα ευρήματα αποκαλύπτουν ότι η ποιότητα των υπηρεσιών κι ένα ηθικό επιχειρηματικό σχέδιο είναι απαραίτητα για τη μακροπρόθεσμη επιχειρηματική επιτυχία.

«Τόσο οι υπηρεσίες υψηλής ποιότητας όσο κι οι χαμηλές ανήθικες συμπεριφορές είναι σημαντικές για την πρόβλεψη της απόδοσης των επιχειρηματικών μονάδων».

«Αυτό ισχύει ιδιαίτερα όταν η αγορά είναι πολύ ανταγωνιστική, γιατί τότε οι πελάτες έχουν πολλές επιλογές και θα μπορούσαν να στραφούν σε άλλον πάροχο προϊόντων ή υπηρεσιών».

Αυτά δήλωσε ο Kaifeng Jiang σχετικά με τη συσχέτιση ηθικής κι επιτυχίας στο επιχειρείν.

Στη μελέτη, οι ερευνητές προσδιόρισαν ότι η υψηλότερη ποιότητα υπηρεσιών επηρέασε θετικά τις επιχειρηματικές δραστηριότητες όταν η ηθική τήρηση ήταν επίσης υψηλή.

Αντίθετα, όταν η ανήθικη συμπεριφορά ήταν συνηθισμένη, η ποιότητα της υπηρεσίας είχε πολύ μειωμένο αντίκτυπο στην επιτυχία των επιχειρηματικών λειτουργιών.

Διορθωτικά μέτρα για την υιοθέτηση ηθικών πρακτικών

Οι ερευνητές καθόρισαν επίσης ότι οι επιχειρήσεις θα μπορούσαν να λάβουν ορισμένα μέτρα για να διορθώσουν ηθικά κενά που επηρέασαν την απόδοση.

Αυτά τα βήματα περιελάμβαναν:

  • τη δημιουργία κλίματος που βασίζεται στην ποιότητα των υπηρεσιών και την ηθική συμπεριφορά που καθοδηγεί τους εργαζόμενους χωρίς άμεση επίβλεψη,
  • τη λήψη διορθωτικών ενεργειών πριν εμφανιστούν ανήθικες συμπεριφορές, μετρώντας περιοδικά τις αντιλήψεις των εργαζομένων για το ηθικό κλίμα της εταιρείας και
  • την έμφαση στη σημασία της ποιότητας υπηρεσιών και των ηθικών συμπεριφορών, καθώς σχετίζονται με τον ανταγωνισμό στην αγορά

Επιχειρηματική ηθική: Τι είναι και πώς σχετίζεται με την επιτυχία μιας εταιρείας;
επιχειρηματική ηθική

Εν κατακλείδι…

Η επιχειρηματική ηθική αν κι αμφισβητούμενη αποτελεί μείζοντα παράγοντα για την αποδοτικότητα και την επιτυχία μιας εταιρείας.

Η επίδραση εκτείνεται από τους εργαζόμενους και τους μετόχους μέχρι τους συνεργάτες και τους πελάτες σας.

Επομένως, μη θεωρείτε ότι κοροϊδεύετε τους εαυτούς σας λειτουργώντας ηθικά αλλά επιδιώξτε να βασιστεί η κουλτούρα σας στους κώδικες δεοντολογίας.

Πηγή: Investopedia, Business News Daily