4 στρατηγικές για δια βίου μάθηση.

4 στρατηγικές για δια βίου μάθηση.

4 στρατηγικές για δια βίου μάθηση.

Την δια βίου μάθηση σίγουρα την έχετε ακούσει όλοι σας και θα έχετε συμφωνήσει με τον όρο αυτό, καθώς όντως, οι άνθρωποι όσο ζουν μαθαίνουν για πράγματα που δεν γνώριζαν και θα μπορούσαμε να πούμε ότι γίνονται εξυπνότεροι.

Οι γνώσεις που μπορεί να αποκτήσει ένας άνθρωπος καθόλη την διάρκεια της ζωής του, είναι ποικίλες και μπορούν να αφορούν τα πάντα γύρω του.

Η ίδια η γνώση εξελίσσεται και δεν μένει ίδια, αλλά πάντα είναι εκεί για όποιον θέλει να την μάθει, είτε πρόκειται για την προσωπική του ζωή είτε για την επαγγελματική ή ακόμα και για την κοινωνία σαν σύνολο.

Πάμε λοιπόν να δούμε…

4 στρατηγικές για δια βίου μάθηση και απόκτηση νέων γνώσεων και εμπειριών.

Ας ξεκινήσουμε.

1. Παρατήρησε τα πάντα γύρω σου.

Παρατήρησε τα πάντα γύρω σου και πιο συγκεκριμένα τους ανθρώπους και τις συμπεριφορές τους.

Πίσω από κάθε συμπεριφορά βρίσκεται συγκεκριμένος τρόπος σκέψης. Πιο πολύ δώσε βάση στον τρόπο που μιλάει ο καθένας και πως περιγράφει διάφορες περιστάσεις και πράγματα.

Με όσα περισσότερα άτομα επικοινωνείς και παρατηρείς όσα λένε, τόσο πιο εύκολα θα μπορεί ο εγκέφαλός σου να συνδέει πληροφορίες και καταστάσεις.

Έτσι λοιπόν, η καλλιέργεια της συνήθειας να κάνει ερωτήσεις και να αναζητά νέες πληροφορίες κρατά το μυαλό αφοσιωμένο και ανοιχτό σε νέες ιδέες.

2. Καθορισμός σαφών, επιτεύξιμων στόχων

Ο καθορισμός σαφών, επιτεύξιμων στόχων είναι θεμελιώδες συστατικό της αποτελεσματικής δια βίου μάθησης, καθώς παρέχει κατεύθυνση και κίνητρο

Όταν τα άτομα διατυπώνουν συγκεκριμένους στόχους – όπως η εκμάθηση μιας νέας γλώσσας, η απόκτηση μιας τεχνικής δεξιότητας ή η εμβάθυνση σε ένα νέο χόμπι – δημιουργούν έναν οδικό χάρτη που καθοδηγεί τις προσπάθειές τους και εστιάζει την προσοχή τους.

Για παράδειγμα, ο στόχος της εκμάθησης 50 νέων λέξεων σε ένα μήνα ή η ολοκλήρωση ενός μαθήματος κωδικοποίησης για αρχάριους εντός τριών μηνών δημιουργεί συγκεκριμένα ορόσημα που χτίζουν δυναμική και διατηρούν τον ενθουσιασμό.

Επιπλέον, αυτοί οι καλά καθορισμένοι στόχοι παρέχουν μια αίσθηση ολοκλήρωσης καθώς επιτυγχάνεται ο καθένας, τροφοδοτώντας περαιτέρω κίνητρα και έναν θετικό κύκλο συνεχούς βελτίωσης. 

Με τον καθορισμό και την επίτευξη αυτών των σταδιακών στόχων, οι μαθητές όχι μόνο ενισχύουν τις δεξιότητες και τις γνώσεις τους, αλλά καλλιεργούν επίσης την πειθαρχία και την αυτοπεποίθηση για την αντιμετώπιση μελλοντικών προκλήσεων. 

Αυτή η δομημένη προσέγγιση για τον καθορισμό στόχων μετατρέπει έτσι το ταξίδι μάθησης σε μια σειρά από εφικτές νίκες, καθιστώντας τη δια βίου μάθηση μια ανταποδοτική και ενδυναμωτική προσπάθεια.

3. Στοχασμός για δια βίου μάθηση

Η ενασχόληση με στοχαστικές πρακτικές ενισχύει σημαντικά τη μαθησιακή διαδικασία παροτρύνοντας τα άτομα να συλλογιστούν ενεργά τις εμπειρίες τους, να εδραιώσουν την κατανόησή τους και να εντοπίσουν τομείς προς βελτίωση. 

Η στοχαστική πρακτική περιλαμβάνει ένα βήμα πίσω, για να αξιολογήσει τι έχει μάθει, πώς εφαρμόστηκε σε πραγματικές συνθήκες και ποια αποτελέσματα επιτεύχθηκαν. Αυτή η κριτική ανάλυση ενθαρρύνει μια βαθύτερη κατανόηση του υλικού και αποκαλύπτει συνδέσεις μεταξύ της θεωρητικής γνώσης και της πρακτικής εφαρμογής. 

Για παράδειγμα, μετά την ολοκλήρωση ενός έργου ή μιας εργασίας, ο προβληματισμός σχετικά με τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται, τις προκλήσεις που αντιμετωπίζονται και τα επιτευχθέντα αποτελέσματα μπορεί να φωτίσει τόσο τα δυνατά σημεία όσο και τους τομείς για ανάπτυξη. 

Αυτή η ενδοσκόπηση όχι μόνο εδραιώνει τη μάθηση αλλά χτίζει επίσης τα θεμέλια για συνεχή βελτίωση και καινοτομία. Με την τακτική ενασχόληση με τον στοχασμό, οι μαθητές αναπτύσσουν μια συνήθεια κριτικής σκέψης και αυτοαξιολόγησης, η οποία ενισχύει την ικανότητά τους να προσαρμόζονται και να εξελίσσονται. 

Η συνεχής διαδικασία αξιολόγησης και βελτίωσης της προσέγγισης κάποιου διασφαλίζει ότι η μάθηση δεν είναι μόνο η απόκτηση γνώσης αλλά και η αποτελεσματική εφαρμογή της και η ανάπτυξη από κάθε εμπειρία. 

Η στοχαστική πρακτική μετατρέπει έτσι τη μάθηση σε ένα δυναμικό, επαναληπτικό ταξίδι αυτοβελτίωσης και επαγγελματικής εξέλιξης.

4. Επιλογή διαφόρων μεθόδων μάθησης 

Η χρήση διαφορετικών μεθόδων μάθησης είναι ζωτικής σημασίας μας φέρνει πιο κοντά στην γνώση.

Με την ενσωμάτωση ενός συνδυασμού διαδικτυακών μαθημάτων, βιβλίων, εργαστηρίων και πρακτικών εμπειριών, τα άτομα μπορούν να αξιοποιήσουν πολλαπλές προσεγγίσεις που ευθυγραμμίζονται με τις προτιμήσεις και τις ανάγκες τους.

Τα διαδικτυακά μαθήματα προσφέρουν ευελιξία και πρόσβαση σε μια τεράστια γκάμα θεμάτων, επιτρέποντας στα άτομα να μαθαίνουν με τον δικό τους ρυθμό και από οπουδήποτε. 

Τα βιβλία παρέχουν εις βάθος γνώση και την ευκαιρία να εμβαθύνουμε σε σύνθετα θέματα με μεγαλύτερη εστίαση. 

Τα εργαστήρια διευκολύνουν τη διαδραστική, βασισμένη σε ομοτίμους μάθηση, όπου οι συμμετέχοντες μπορούν να μοιραστούν ιδέες και να αποκτήσουν άμεση ανατροφοδότηση. Οι πρακτικές εμπειρίες, όπως έργα ή πειράματα, επιτρέπουν την πρακτική εφαρμογή των εννοιών, ενθαρρύνοντας μια βαθύτερη κατανόηση και διατήρηση. 

Αυτή η ποικιλομορφία όχι μόνο διατηρεί τη μαθησιακή διαδικασία δυναμική και ενδιαφέρουσα, αλλά διασφαλίζει επίσης ότι οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να προσεγγίσουν νέες πληροφορίες από διαφορετικές οπτικές γωνίες, ενισχύοντας και εμπλουτίζοντας την κατανόησή τους. 

Αγκαλιάζοντας διάφορες μεθόδους μάθησης, τα άτομα μπορούν να μεγιστοποιήσουν τις δυνατότητές τους, να παραμείνουν κίνητρα και να προσαρμόζονται συνεχώς σε νέες προκλήσεις και ευκαιρίες. 

Συμπέρασμα για δια βίου μάθηση

Η δια βίου μάθηση δεν είναι απλώς μια επιδίωξη, αλλά ένα μετασχηματιστικό ταξίδι που δίνει τη δυνατότητα στα άτομα να προσαρμοστούν, να αναπτυχθούν και να ευδοκιμήσουν σε έναν συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο.

Αγκαλιάζοντας στρατηγικές όπως ο καθορισμός σαφών, επιτεύξιμων στόχων, η ενασχόληση με στοχαστικές πρακτικές, η χρήση διαφορετικών μεθόδων μάθησης και η οικοδόμηση ενός δικτύου μαθητών, τα άτομα μπορούν να ξεκλειδώσουν πλήρως τις δυνατότητές τους και να χαράξουν μια πορεία προς τη συνεχή προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη.

Μαρίνα Δημητρή

Απόφοιτη Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής με κατεύθυνση Management, Web Content Writer και Αρχισυντάκτρια του Business Review Greece. Γράφει και επιμελείται άρθρα για Επιχειρηματικότητα, HR, Marketing και Digital Marketing στο Business Review Greece. Παράλληλα δημιουργεί περιεχόμενο για φοιτητές Διοίκησης Επιχειρήσεων για να τους βοηθήσει στην καλύτερη και ευκολότερη κατανόηση επιχειρηματικών ορολογιών. Απολαμβάνει την ομαδική εργασία και προσωπικός της στόχος είναι να αποκτά και να αναπτύσσει όλο και περισσότερες γνώσεις και δεξιότητες στον τομέα των επιχειρήσεων.

Ίσως σας ενδιαφέρει