Τα soft skills ξεχωρίζουν, εν πολλοίς, έναν εργαζόμενο από τους υπόλοιπους και μια συγκεκριμένη κατηγορία είναι οι δεξιότητες λήψης αποφάσεων.
Εντός του κύκλου ζωής ενός οργανισμού, θα χρειαστεί να ληφθούν πολλές και σημαντικές αποφάσεις είτε αφορούν τη λειτουργία του είτε όχι.
Τα άτομα που διαθέτουν τέτοιου είδους δεξιότητες, λοιπόν, θεωρούνται κομβικά για την πορεία και την κερδοφορία του.
Οπότε, στο παρόν άρθρο θα εξηγήσουμε τι είναι οι δεξιότητες λήψης αποφάσεων και θα σας δώσουμε μια σειρά από παραδείγματα.
Ακόμη, θα σας κατευθύνουμε για το πώς να βελτιώσετε αυτές τις δεξιότητες.
Ας ξεκινήσουμε με έναν ορισμό:
Τι είναι οι δεξιότητες λήψης αποφάσεων;
Οι δεξιότητες λήψης αποφάσεων είναι εκείνες οι δεξιότητες που βοηθούν στην ικανότητά σας να επιλέγετε λύσεις σε προκλήσεις.
Με αυτές τις δεξιότητες μπορείτε να λάβετε τεκμηριωμένες αποφάσεις, αφού συλλέξετε όλες τις σχετικές πληροφορίες και τα δεδομένα και λάβετε υπόψη πολλαπλές απόψεις.
Για να ενισχύσετε την ικανότητά σας να λαμβάνετε αποφάσεις, είναι σημαντικό να προσδιορίσετε όλες τις δεξιότητες που μπορούν να σας βοηθήσουν να “ζυγίσετε” τις δωθείσες επιλογές και να προχωρήσετε στις καλύτερες.
Παραδείγματα δεξιοτήτων λήψης αποφάσεων
Στην πραγματικότητα, ενσωματώνετε μια μεγάλη ποικιλία δεξιοτήτων κατά τη λήψη αποφάσεων όπως:
Επίλυση προβλημάτων
Οι δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων αποτελούν σημαντικό μέρος της λήψης αποφάσεων.
Πρέπει να είστε σε θέση να συνυπολογίσετε διαφορετικές απόψεις για να πάρετε μια στοχαστική απόφαση.
Είναι, επίσης, σημαντικό να παρατηρείτε τις προκλήσεις και τις λύσεις με ουδέτερη και μη συναισθηματική άποψη, όποτε είναι δυνατόν.
Οι ισχυρές δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων μπορούν, ακόμη, να σας βοηθήσουν να εστιάσετε σε σχετικές λεπτομέρειες και να λάβετε αποφάσεις πιο γρήγορα κι αποτελεσματικά.
Ηγεσία
Οι ισχυρές ηγετικές δεξιότητες μπορούν να σας βοηθήσουν:
- να παρακινήσετε τους εργαζόμενους να επιτύχουν τους στόχους τους και
- να προωθήσετε την ομαδική εργασία
Φροντίστε να αφιερώσετε χρόνο για να δημιουργήσετε ισχυρές σχέσεις με τους συναδέλφους σας, ώστε να τους γνωρίσετε και να αισθάνονται άνετα να μιλούν ελεύθερα γύρω σας.
Όσο πιο προσιτοί κι επικοινωνήσιμοι είστε, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα να εργαστείτε συνεκτικά με την ομάδα σας και να κάνετε παραγωγικές επιλογές με μακροπρόθεσμο αντίκτυπο.
Συλλογιστική
Η συλλογιστική είναι μια από τις κύριες δεξιότητες που απαιτούνται για να είστε αποτελεσματικοί στη λήψη αποφάσεων.
Βεβαιωθείτε ότι έχετε λάβει υπόψη όλα τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα κάθε πιθανής λύσης πριν κάνετε μια επιλογή.
Λάβετε υπόψη όλα τα διαθέσιμα και σχετικά σημεία δεδομένων που θα σας βοηθήσουν να καθοδηγήσετε τη λήψη αποφάσεων.
Διαίσθηση
Η διαίσθηση είναι να εμπιστεύεστε τα ένστικτά, τα οποία προέρχονται από τις εμπειρίες που έχετε δει στο παρελθόν και τις βασικές αξίες που σας κατευθύνουν καθημερινά.
Το άθροισμα των εμπειριών και των διδαγμάτων που έχετε πάρει από αυτές επηρεάζουν τη λήψη των αποφάσεών σας.
Πρέπει να συνδέσετε το ένστικτό σας με τις πιθανές ενέργειες που μπορείτε να κάνετε για να δείτε εάν η απόφασή σας είναι λογική κι εφαρμόσιμη.
Συνεργασία
Κάποια στιγμή, μπορεί να θέλετε να συνεργαστείτε με συναδέλφους για να πετύχετε κοινούς στόχους.
Για παράδειγμα, μπορεί να θέλετε να συνεργαστείτε με τον marketing manager για τον καλύτερο τρόπο προσέγγισης ενός σημαντικού πελάτη.
Η ομαδική εργασία μπορεί να σας βοηθήσει να βρείτε τις καλύτερες επιλογές για την επίλυση προκλήσεων και να σας βοηθήσει στη λήψη αποφάσεων, δείχνοντάς σας διαφορετικές προοπτικές.
Συναισθηματική νοημοσύνη
Συναισθηματική νοημοσύνη σημαίνει ότι έχετε επίγνωση των συναισθημάτων σας και μπορείτε να τα εκφράσετε με τρόπο που να είναι υγιής, ενημερωτικός και παρακινητικός για τους γύρω σας.
Τα συναισθήματά σας μπορούν να εμπνεύσουν λύσεις σε προκλήσεις και να σας βοηθήσουν να εκφράσετε τους στόχους σας στους άλλους.
Η συναισθηματική νοημοσύνη μπορεί, επίσης, να καθοδηγήσει την ανάλυσή σας για τις προκλήσεις και τις λύσεις.
Δημιουργικότητα
Η δημιουργικότητά σας μπορεί να αξιοποιήσει τη λογική και συναισθηματική σκέψη και να δημιουργήσει μια σειρά από μοναδικές προσεγγίσεις και λύσεις.
Μπορείτε, ακόμη, να χρησιμοποιήσετε τη δημιουργικότητα για να πλαισιώσετε τις συνομιλίες που έχετε με τους υπαλλήλους κατά τη διάρκεια των συναντήσεων και να τους ενθαρρύνετε να συνεισφέρουν τις δικές τους μοναδικές λύσεις.
Σκεφτείτε να κάνετε εβδομαδιαίες συνεδρίες brainstorming για να μεγιστοποιήσετε τη δημιουργικότητα των εργαζομένων και να αυξήσετε τη συμμετοχή τους στην επίλυση προβλημάτων.
Διαχείριση χρόνου
Όταν οι αποφάσεις πρέπει να ληφθούν γρήγορα, μπορεί να επωφεληθείτε από τις δεξιότητες διαχείρισης χρόνου που θα σας βοηθήσουν να παραμένετε εντός των σημαντικών προθεσμιών.
Η διαχείριση χρόνου θα σας βοηθήσει, επίσης, να παραδώσετε έγκαιρες αναφορές κατάστασης, ώστε όλοι να ενημερώνονται για τις προκλήσεις και τις λύσεις.
Αν έχετε πολύπλοκα προβλήματα με πολλές αποφάσεις που πρέπει να λάβετε, η διαχείριση χρόνου μπορεί να σας βοηθήσει να παραμείνετε οργανωμένοι σε κάθε στάδιο της διαδικασίας λήψης αποφάσεων.
Οργάνωση
Οι οργανωτικές δεξιότητες είναι ζωτικής σημασίας για τη λήψη αποφάσεων.
Σας βοηθούν να ιεραρχείτε τις προκλήσεις και τις λύσεις, ώστε να αντιμετωπίζετε πάντα πρώτα τα ζητήματα που χρειάζεστε.
Οι οργανωτικές δεξιότητες μπορούν, παράλληλα, να σας βοηθήσουν να αναθέσετε εργασίες σε μέλη της ομάδας και να παρακολουθείτε πολλά projects και προθεσμίες.
Πώς να βελτιώσετε τις δεξιότητες λήψης αποφάσεων;
Η ορθή και στοχευμένη λήψη αποφάσεων, σίγουρα, δεν είναι κάτι απλό κι εύκολο που “ο καθένας μπορεί να το κάνει”.
Ωστόσο, είναι εφικτή, εφόσον ακολουθήσετε με συνέπεια τα παρακάτω βήματα:
1. Προσδιορίστε την κατάσταση
Εντοπίστε ποιο ακριβώς είναι το πρόβλημα, από πού προέρχεται κι αξιολογήστε πόσο σοβαρό ή όχι είναι για την εταιρεία σας.
2. Σημειώστε πιθανές λύσεις ή ενέργειες
Κάθε πρόβλημα μπορεί να αντιμετωπιστεί, είτε είναι οικονομικό, λειτουργικό, υλικό είτε διοικητικό, επικοινωνιακό, νομικό.
Σκεφτείτε, ιδανικά σε συνεργασία με άλλους εργαζομένους, μια σειρά από εφικτές λύσεις κι ενέργειες στις οποίες θα μπορούσατε να προχωρήσετε.
3. Αφιερώστε επαρκή χρόνο για να αποφασίσετε
Δεν πρέπει να παρασύρεστε από συναισθήματα της στιγμής, όπως θυμό ή ενθουσιασμό για να λάβετε την όποια απόφαση.
Δώστε χρόνο στον εαυτό σας και στην ομάδα σας, ώστε να γίνουν κι οι κατάλληλες αναλύσεις και συζητήσεις προτού αποφασίσετε.
4. Ορίστε μια προθεσμία
Οι ορθές αποφάσεις, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, χρειάζονται χρόνο αλλά, παράλληλα, απαιτείται και μια καταληκτική ημερομηνία είτε λόγω εξωτερικών παραγόντων (π.χ. συνεργάτες,) είτε καθαρά για λειτουργικούς λόγους, αφού η διοίκηση μιας επιχείρησης είναι πολύπλευρη.
Οπότε, θέστε ένα επαρκές χρονικό περιθώριο για την αντιμετώπιση ενός προβλήματος που θα συμβάλλει και στην οργάνωση της δουλειάς σας.
5. Καταγράψτε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα κάθε επιλογής
Κάθε επιλογή αποφέρει τόσο θετικές όσο κι αρνητικές επιπτώσεις σε μια εταιρεία αλλά σε διαφορετικό βαθμό.
Χρειάζεται να εφαρμόσετε μια ανάλυση κόστους-οφέλους, προκειμένου να σας βοηθήσει να καταλήξετε στη βέλτιστη λύση.
Εντούτοις, οι δυσκολίες δεν εξαλείφονται με την ανάλυση αυτή, επειδή λαμβάνονται υπόψη και ποιοτικά χαρακτηριστικά πέρα από ποσοτικά, όπως η ικανοποίηση πελατών, που απαιτείται να ποσοτικοποιηθούν έστω κατά προσέγγιση.
6. Κατανοήστε ότι το να αποφασίσετε, να μην αποφασίσετε είναι μια απόφαση
Δεν είναι αναγκαίο ούτε υποχρεωτικό να βρείτε μια λύση σε όλα τα προβλήματα κατευθείαν, ειδικά αν το πρόβλημα είναι δευτερεύουσας σημασίας.
Επομένως, μπορείτε να το αγνοήσετε βραχυπρόθεσμα, μειώνοντας τις σκέψεις που σας διακατέχουν και στοχεύοντας πιο αποδοτικά στην επίλυση άλλων πιο σημαντικών ζητημάτων.
7. Συγκεντρώστε πολλές επιλογές
Μην περιορίζεστε στην πρώτη πιθανή λύση που θα σκεφτείτε αλλά αναζητήστε κι άλλες πιθανώς πιο συμφέρουσες λύσεις.
Δώστε την ευκαιρία στους υπόλοιπους συνεργάτες να εκφράσουν απόψεις, συγκεντρώνοντας ευκολότερα περισσότερες επιλογές.
Δεν είναι ντροπή να ζητάτε βοήθεια, εφόσον την έχετε ανάγκη ούτε πρέπει να έχετε τη νοοτροπία του HiPPO.
Εξάλλου, η ομαδική δουλειά αποδίδει καλύτερα από το one-man show.
8. Επιλέξτε την απόφαση με την οποία θέλετε να προχωρήσετε και μετρήστε τα αποτελέσματα
Μόλις αποφασίσετε πώς θα κινηθείτε δείξτε εμπιστοσύνη κι υπομονή στην επιλογή σας, ενώ παράλληλα μετράτε τον αντίκτυπό της.
Μετά από ένα χρονικό διάστημα κάντε έναν απολογισμό και κρίνετε άμα η επιλογή σας βελτίωσε την κατάσταση που επιθυμούσατε.
Δεν είναι κακό να αποφασίσατε εσφαλμένα αρκεί να το εντοπίσετε σύντομα και να αλλάξετε στρατηγική.
Κι ένα συμπέρασμα…
Η λήψη αποφάσεων αποτελεί βασικό κομμάτι στην πορεία μιας επιχείρησης, γιατί αυτή η διαδικασία καθορίζει το μέλλον της (κι αν θα έχει μέλλον).
Υπάρχουν πολλά είδη δεξιοτήτων που σας καθιστούν αποτελεσματικό στην απαιτητική αυτή διαδικασία.
Ακολουθώντας τις παραπάνω συμβουλές, θα μπορέσετε να γίνετε καθοριστικός για τον εργοδότη σας και να ανεβάσετε επίπεδο την εκάστοτε εταιρεία.
Τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο για κάποιον που παλεύει με όλους και, κυρίως, με τον εαυτό του για να γίνεται όλο και καλύτερος.
Πηγή: Indeed, Ramseysolutions