Πώς παράγει αξία η επιχείρησή μου; Πώς μετατρέπει τις εισροές πρώτων υλών σε τελικά προϊόντα; Αυτά είναι τα βασικά ερωτήματα που απαντάει η αλυσίδα αξίας του Porter, η οποία περιγράφει όλο το εύρος ενεργειών που απαιτείται για να ολοκληρωθεί ένα προϊόν ή υπηρεσία.
Σύμφωνα με τον Porter, για να διαπιστώσει μια επιχείρηση αν έχει πραγματικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα θα πρέπει θα κάνει καλή ανάλυση της αλυσίδας αξίας της και των ενεργειών που την αποτελούν.
Αυτές μπορεί να είναι ο σχεδιασμός, η παραγωγή, το marketing, η παράδοση του προϊόντος και η υποστήριξη. Με απλά λόγια, πρέπει να μεγιστοποιηθεί η αξία και απόδοση της κάθε δραστηριότητας.
Ο Porter χώρισε τις δραστηριότητες αυτές σε δύο κατηγορίες: Κύριες (primary) και Υποστηρικτικές (support).
Οι κύριες δραστηριότητες είναι ζωτικές στην αξία της αλυσίδας και απαρτίζονται από 5 υποδραστηριότητες:
- Inbound Logistics (αποθήκευση και διαχείριση αποθεμάτων)
- Operations (ενέργειες για μετατροπή πρώτων υλών σε τελικό προϊόν)
- Outbound Logistics (ενέργειες για διανομή του προϊόντος στον καταναλωτή)
- Marketing & Sales (στρατηγικές για αύξηση αναγνωρισιμότητας σε στοχευμένο κοινό)
- Service (υπηρεσίες για βελτίωση της εμπειρίας του καταναλωτή όπως υποστήριξη και συντήρηση)
Ο ρόλος των υποστηρικτικών δραστηριοτήτων είναι να κάνουν τις κύριες πιο αποδοτικές, καθώς αν έστω μια από τις υποστηρικτικές γίνει πιο αποδοτική τότε επωφελείται τουλάχιστον μια από τις κύριες:
- Procurement (το πώς θα λάβει η επιχείρηση τις πρώτες ύλες)
- Technological development (ανάπτυξη τεχνολογιών για βελτιστοποίηση παραγωγής)
- HR (η σωστή πρόσληψη ανθρωπίνων πόρων καθώς και η ανάπτυξή τους)
- Infrastructure (η δομή της επιχείρησης όπως η διοίκηση και όλες οι υποχρεώσεις της)
Το περιθώριο κέρδους (margin) της αλυσίδας αξίας είναι η αξία που παράγεται – το κόστος δημιουργίας της αξίας αυτής.
Διαβάστε επίσης στο Business Review Greece: