Μια νέα μόδα που υιοθετείται στα εργασιακά περιβάλλοντα είναι αυτό που καλείται workcation.
Χάρη σε αυτό, οι εργαζόμενοι ξεφεύγουν από τη βαρεμάρα, η οποία πηγάζει από τη μονοτονία της καθημερινότητας.
Όπως είναι λογικό, η παραπάνω συνθήκη ευνοεί την αυξημένη απόδοση και την όρεξη για καταβολή προσπάθειας, που προμηνύουν μεγαλύτερη παραγωγικότητα.
Σε αυτό το άρθρο, θα εξηγήσουμε περαιτέρω τι εννοούμε με τον όρο workcation, γιατί τον συναντούμε ολοένα και συχνότερα, ποια τα υπέρ του και πώς σχεδιάζεται.
Ξεκινάμε με έναν ορισμό:
Τι σημαίνει workcation;
Όπως υποδηλώνει το όνομα, ο όρος αυτός σημαίνει “διακοπές εργασίας” (working vacation).
Συνδυάζει το ταξίδι των παραδοσιακών διακοπών με την εξ αποστάσεως εργασία κι αντί να εργάζεστε από τον καναπέ σας στο σπίτι ή στο γραφείο, μπορεί να είστε στην παραλία ή στα βουνά.
Ας διευκρινίσουμε τι ΔΕΝ είναι το workcation:
- Διακοπές: Στις παραδοσιακές διακοπές, απαιτείται άδεια και σας επιτρέπεται να αποσυνδεθείτε πλήρως, ενώ το workcation δεν απαιτεί να πάρετε άδεια επί πληρωμή, αλλά πρέπει να εργαστείτε. Αναμένεται, ακόμα, να τηρείτε προθεσμίες, να απαντάτε σε emails και να παρακολουθείτε συναντήσεις (απλώς θα το κάνετε με πολύ καλύτερα σκηνικά).
- Ταξίδια που συνδυάζουν εργασία κι αναψυχή: Τα bleisure travels (business + leisure) συνδυάζουν επαγγελματικά ταξίδια και ταξίδια αναψυχής, όπως η παράταση ενός επαγγελματικού ταξιδιού κατά μερικές ημέρες για περιήγηση στα αξιοθέατα. Αν και δεν απαιτούν πάντα να παίρνετε άδεια επί πληρωμή, πιθανότατα, θα χρειαστεί να χαλαρώσετε εάν το ταξίδι εργασίας σας δεν περιλαμάνει Σαββατοκύριακο. Επιπλέον, τα bleisure travels δεν είναι τόσο ευέλικτα όσο ένα workcation, καθώς περιορίζεστε στην τοποθεσία της διάσκεψης εργασίας.
- Ημέρα ψυχικής υγείας: Μια ημέρα ψυχικής υγείας είναι μια μέρα που δεν εργάζεστε ειδικά για να χαλαρώσετε και να ανακτήσετε ενέργεια κι είναι μια εξαιρετική χρήση μιας μονήμερης, επί πληρωμή άδειας.
Μη συγχέετε τις κανονικές διακοπές με το workcation στο οποίο αναφερόμαστε, δεν μπορεί να τις υποκαταστήσει.
Για να ξεκουραστείτε πραγματικά, χρειάζεστε χρόνο απόλυτης απομάκρυνσης από την εργασία κι η έστω μερική επαφή μπορεί να είναι αντιπαραγωγική και να επιδεινώσει την εξουθένωση.
Θεωρήστε το workcation ως ένα άλλο εργαλείο στο οπλοστάσιο των στρατηγικών σας για την καταπολέμηση της εξουθένωσης.
Πώς προέκυψε η ανοδική πορεία του;
Δεν είναι μια εντελώς νέα έννοια και σίγουρα υπήρχε πριν από την πανδημία COVID-19, αλλά κατά τη διάρκειά της “σκαρφάλωσε” στην πρώτη γραμμή των τάσεων της δουλειάς.
Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με το Google Trends, το ενδιαφέρον για το “workcation” ως λέξη αναζήτησης άρχισε να αυξάνεται γύρω στον Οκτώβριο του 2020.
Δηλαδή, περίπου έξι μήνες αφότου εταιρείες σε όλη τη χώρα έκλεισαν τα γραφεία τους ως απάντηση στα αυξανόμενα κρούσματα COVID.
Λοιπόν, τι είναι αυτό που οδήγησε σε αύξηση του ενδιαφέροντος για εργάσιμες διακοπές κατά τη διάρκεια της πανδημίας;
Η απάντηση είναι ένας συνδυασμός παραγόντων, συμπεριλαμβανομένης:
- της αύξησης της εξ αποστάσεως εργασίας και της εργασιακής ευελιξίας και
- της αύξησης της επαγγελματικής εξουθένωσης σε όλους τους κλάδους.
Ο παράγοντας πανδημία
Δεν είναι μυστικό ότι η πανδημία COVID-19 άλλαξε αμετάκλητα τον τρόπο με τον οποίο εργαζόμαστε.
Σύμφωνα με στοιχεία του 2020 από την Gallup, μόνο το 8% περίπου των εργαζομένων με δυνατότητα εξ αποστάσεως εργασίας εργαζόταν αποκλειστικά από το σπίτι πριν από την πανδημία.
Κατά τη διάρκεια της κορύφωσης των πρώτων υποθέσεων COVID στις ΗΠΑ το ποσοστό εκτοξεύτηκε στο 70% τον Μάιο του 2020.
Η εστίαση στην εξ αποστάσεως εργασία παρέμεινε ισχυρή παρά τις αλλαγές στα επίπεδα υποθέσεων.
Τον Φεβρουάριο του 2022, η Gallup ανέφερε ότι το 39% των εργαζομένων με δυνατότητα να εργαστούν εκτός γραφείου εργάζεται αποκλειστικά από το σπίτι και το 42% έχει υβριδικό πρόγραμμα.
Η πανδημία προκάλεσε αύξηση όχι μόνο στην εξ αποστάσεως εργασία, αλλά, επίσης, στη ζήτηση για ευελιξία τοποθεσίας.
Πρόσφατες αναφορές διαπίστωσαν ότι οι εργαζόμενοι θέλουν την ευελιξία τοποθεσίας και χρόνου τόσο έντονα που είναι πρόθυμοι να αφήσουν τη θέση τους για αυτό.
Η Gallup διεξήγαγε έρευνα, που περιλάμβανε περισσότερους από 140.000 εργαζομένους στις ΗΠΑ και κατέληξε σε μια ουσιαστική διαπίστωση.
Συγκεκριμένα, το 54% των εξ αποστάσεως εργαζομένων θα αναζητούσε άλλη δουλειά άμα η εταιρεία τους σταματούσε να προσφέρει επιλογές εξ’αποστάσεως.
Ο παράγοντας burnout
Η πανδημία του COVID-19 δεν άλλαξε απλώς τον τόπο εργασίας μας αλλά και το πώς νιώθουμε για αυτήν τη δουλειά.
Σύμφωνα με τον Δείκτη Ανατομίας Εργασίας του 2021 της Asana, ο εργασιακός κόσμος αντιμετώπισε ανησυχητικές τάσεις κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της πανδημίας και τις σχετικές βάρδιες εργασίας.
Μερικά παραδείγματα είναι η διόγκωση της υπερκόπωσης και της εξουθένωσης των εργαζομένων.
Η μελέτη διαπίστωσε ότι σε παγκόσμιο επίπεδο, το 87% των εργαζομένων εργαζόταν μέχρι αργά και το 71% όλων των “πνευματικών” εργαζομένων εμφάνισε επαγγελματική εξουθένωση το 2020.
Η επαγγελματική εξουθένωση ήταν η υψηλότερη στις ΗΠΑ, με το 91% των “πνευματικών” εργαζομένων να αισθάνονται καταπονημένοι.
Ενώ η μείωση του αριθμού των παθόντων κι η συνολική προσαρμογή των εργαζομένων έχει μειώσει την εξουθένωση λόγω πανδημίας, η κατάσταση εξακολουθεί να ανησυχεί.
Ο Δείκτης Ανατομίας Εργασίας του 2022 της Asana αποκάλεσε την επαγγελματική εξουθένωση ένα καθολικό ζήτημα για τους “πνευματικούς” εργαζομένους.
Επιπλέον, διαπίστωσε ότι σχεδόν ένας στους τέσσερις εργαζόμενους βιώνουν εξουθένωση τέσσερις ή περισσότερες φορές τον χρόνο.
Μεταξύ της δραματικής μετάβασης στην εξ αποστάσεως εργασία, της αυξανόμενης επιθυμίας για ευελιξία τοποθεσίας και της αυξανόμενης εξουθένωσης, είναι λογικό ότι οι εργαζόμενοι θα έλκονται από τάσεις που τους επιτρέπουν:
- να επωφεληθούν από τον νέο τρόπο εργασίας και
- τους παρέχουν την ευκαιρία να ανακτήσουν ενέργεια.
Τα οφέλη του workcation
Τα οφέλη αυτού του εξελιγμένου τρόπου εργασίας είναι τα εξής:
- Ταξιδέψτε χωρίς να παίρνετε ρεπό
- Τηρήστε τις προθεσμίες και συνεχίστε την εργασία σας ενώ εξερευνάτε ένα νέο μέρος
- Μειώστε την εξάντληση και βελτιώστε την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής
- Ενισχύστε την παραγωγικότητά σας και βελτιώστε τη δημιουργικότητά σας
- “Επαναφορτιστείτε” ψυχικά και συναισθηματικά
- Επιστρέψτε σπίτι ανανεωμένοι κι εμπνευσμένοι
- “Αποφορτιστείτε” κι εξερευνήστε ενόσω κάθεστε
- Επωφεληθείτε από τους αργούς ρυθμούς εργασίας χωρίς να καταναλώνετε κάποιο ρεπό σας
- Μειώστε το εργασιακό άγχος και τονώστε την ψυχική σας υγεία
Πώς να προγραμματίσετε ένα workcation;
Υπάρχουν μερικά πράγματα που πρέπει να λάβετε υπόψη όταν αποφασίζετε να εφαρμόσετε workcation, όπως αν ο χώρος εργασίας σας θα ήταν ανοιχτός στην ιδέα.
Μόλις λάβετε την έγκριση, θα θελήσετε, επίσης, να εξετάσετε πού θα ταξιδέψετε και πώς θα θέσετε τα όρια εργασίας ενώ λείπετε.
Ακολουθούν βήματα για να κάνετε το workcation σας να συνδυάζει δουλειά με ξεκούραση:
1. Ξεκαθαρίστε το με τον διευθυντή σας
Πριν καν ξεκινήσετε τη διαδικασία προγραμματισμού, χρειάζεται να βεβαιωθείτε ότι ο χώρος εργασίας σας είναι ανοιχτός στην ιδέα των εργασιακών διακοπών.
Θα έχετε, πιθανώς μια καλή ιδέα με βάση την εταιρική κουλτούρα και την πολιτική εξ αποστάσεως εργασίας.
Θα πρέπει, ακόμη, να εξετάσετε τον ρόλο σας κι εάν μπορείτε να εκτελέσετε τις ευθύνες σας πλήρως εκτός γραφείου.
Μόλις νιώσετε σίγουροι για την ιδέα, αναφέρετέ την στον διευθυντή σας, χωρίς να μπείτε σε λεπτομέρειες για αρχή.
Στην πρώτη σας συνάντηση, προτείνετε την ιδέα κι εξηγήστε τις λεπτομέρειες ενός workcation, συμπεριλαμβανομένου του τι είναι και πώς η εφαρμογή του θα ωφελήσει τόσο εσάς όσο και την εταιρεία.
2. Αποφασίστε πού θα πάτε
Εφόσον, ο διευθυντής σας “δώσει το πράσινο φως” για να φύγετε, μπορείτε να ξεκινήσετε τον προγραμματισμό.
Υπάρχουν δύο κύριοι παράγοντες που πρέπει να λάβετε υπόψη όταν σχεδιάζετε το workcation σας: πού να πάτε και πότε να ταξιδέψετε.
Για να αποφασίσετε το «πότε», ρίξτε μια ματιά στο ημερολόγιό σας.
Προσπαθήστε να αποφύγετε οποιαδήποτε εβδομάδα που θα είναι πολύ απασχολημένη, όπως κατά τη διάρκεια της υψηλής λειτουργικότητας του κλάδου σας ή όταν ξεκινά μια νέα πρωτοβουλία.
Αν ο κλάδος σας έχει “νεκρές” περιόδους, ο προγραμματισμός του ταξιδιού σας γύρω από την περίοδο εκείνη είναι η ιδανική επιλογή.
Θα πρέπει, παράλληλα, να εξετάσετε εάν το “πού” είναι κατάλληλο για εξ αποστάσεως εργασία.
Για παράδειγμα, ένα μέρος χωρίς εύκολη πρόσβαση στο Διαδίκτυο δε θα ήταν το κατάλληλο για να εργαστείτε στις διακοπές σας.
Τα πράγματα που πρέπει να λάβετε υπόψη περιλαμβάνουν:
- Εάν υπάρχει αξιόπιστη σύνδεση Wi-Fi
- Η ζώνη ώρας της τοποθεσίας σε σχέση με τη ζώνη ώρας του γραφείου σας
- Αν νιώθετε άνετα να εργάζεστε όλη μέρα στην τοποθεσία ή υπάρχουν περισπασμοί που θα δυσκόλευαν την εργασία
- Πώς είναι η κατάσταση του καταλύματος και αν θα μπορούσε να αξιοπιηθεί σαν χώρος εργασίας
- Ποιες τοπικές δραστηριότητες υπάρχουν κι αν συνάδουν με το πρόγραμμα εργασίας σας
3. Καταστρώστε ένα σχέδιο με τον διευθυντή και την ομάδα σας
Μόλις αποφασίσετε πού θα πάτε και πότε θα λείπετε, κάντε άλλη μια συνάντηση με τον διευθυντή και την ομάδα σας.
Αυτή τη φορά, συζητήστε για δεδομένα, συμπεριλαμβανομένων τυχόν πληροφοριών που θα πρέπει να γνωρίζουν όσο είστε απομακρυσμένοι.
Τα πράγματα προς συζήτηση περιλαμβάνουν:
- Τις ημερομηνίες που θα λείπετε και πότε θα επιστρέψετε στο γραφείο
- Σε ποια ζώνη ώρας θα εργάζεστε και πώς συγκρίνεται με τη ζώνη ώρας του γραφείου σας
- Πότε θα εργάζεστε και πότε δε θα εργάζεστε κι αν οι ώρες είναι διαφορετικές από τις τυπικές ώρες εργασίας σας
- Πώς να επικοινωνήσουν καλύτερα μαζί σας όσο λείπετε
- Σε ποιον να απευθυνθούν σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης όταν δεν μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί σας
- Οποιαδήποτε εργασία θα αναθέσετε ενώ λείπετε, όπως η ηγεσία σε meetings
4. Θέστε ξεκάθαρα όρια και παραμείνετε παραγωγικοί
Μπορεί να είναι δελεαστικό να μπείτε σε ρυθμούς διακοπών, αφού βρίσκεστε σε ένα νέο μέρος κι υπάρχουν πολλά να δείτε και να κάνετε.
Εντούτοις, θυμηθείτε πως το ταξίδι πραγματοποιήθηκε για να δουλέψετε “δραπετεύοντας” από τη ρουτίνα.
Προετοιμαστείτε για την επιτυχία δημιουργώντας και τηρώντας όρια με τον ίδιο τρόπο που θα κάνατε αν εργαζόσασταν από το σπίτι.
Μερικοί τρόποι για να παραμείνετε παραγωγικοί κατά το workcation περιλαμβάνουν:
- Χρησιμοποιήστε τεχνικές οργάνωσης για να παραμείνετε παραγωγικοί
- Διατηρήστε ένα προκαθορισμένο πρόγραμμα για το πότε είστε ενεργοί και πότε όχι
- Δημιουργήστε ένα βέλτιστο απομακρυσμένο περιβάλλον γραφείου για εργασία
- Χρησιμοποιήστε τεχνικές διαχείρισης χρόνου, όπως τη μήτρα του Eisenhower ή την τεχνική Pomodoro, για να διατηρήσετε την εργασία σας σε καλό δρόμο
- Προγραμματίστε τακτική επικοινωνία με την ομάδα σας όσο λείπετε
- Θέστε κατευθυντήριες γραμμές επικοινωνίας για την ομάδα σας και τηρήστε τες
- Προγραμματίστε τον χρόνο εστίασης και χρησιμοποιήστε τεχνικές για ενίσχυση της εστίασης (όπως να ακούτε συγκεκριμένη μουσική) για να περιορίσετε τους περισπασμούς
5. Απολαύστε τον ελεύθερο χρόνο σας
Ως εργαζόμενοι κι ως άνθρωποι, γενικότερα, σε έναν σύγχρονο κόσμο με εμμονή με την τεχνολογία, μπορεί να δυσκολευτούμε να αποσυνδεθούμε, ακόμη κι όταν υποτίθεται ότι χαλαρώνουμε.
Η μελέτη στέρησης διακοπών του 2022 της Expedia διαπίστωσε ότι οι Αμερικανοί δυσκολεύονται να αποσυνδεθούν κατά τη διάρκεια των διακοπών.
Παίρνουν, συχνά, τα laptops εργασίας μαζί τους όταν ταξιδεύουν και συνδέονται σε κλήσεις Zoom ενώ βρίσκονται σε ωράριο ετός εργασίας.
Μπορεί να είναι δύσκολο να απομακρυνθείτε από τη δουλειά, αλλά δεν είναι κακό να κάνετε ένα διάλειμμα.
Ένα workcation περιλαμβάνει και ξεκούραση, οπότε αφιερώστε στον εαυτό σας άφθονο χρόνο για να επωφεληθείτε από όλα όσα προσφέρει η νέα σας τοποθεσία όταν δεν εργάζεστε.
Ξεκουραστείτε μετά την εργασία και τηρήστε τα όρια που είχατε θέσει προηγουμένως κι ο μελλοντικός εαυτός σας θα σας ευγνωμονεί.
Συμπερασματικά…
Το workcation είναι μια έτερη μορφή εργασίας, που συμπληρώνει κατάλληλα τη δουλειά εντός της επιχείρησης.
Συνέβαλλε στην περίοδο του COVID-19 “λύνοντας τα χέρια” των επιχειρηματιών κι αποτελεί βέλτιστη λύση για την κούραση των εργαζομένων.
Εκτός από την κούραση ούτως ή άλλως εξαιτίας της εργασίας, είναι κι η “στεγνή” κι επαναλαμβανόμενη καθημερινότητα, η οποία φέρνει τους ανθρώπους στα όριά τους.
Επομένως, αυτή η διαφορετική μορφή εργασίας βοηθά στον συνδυασμό παραγωγικότητας κι απόκτησης νέων εμπειριών.
Πηγή: Αsana