Με προσεκτικό σχεδιασμό και προσοχή στη λεπτομέρεια, μπορείτε να αυξήσετε σημαντικά την αξία της επιχείρησής σας. Επιπλέον, θα εξασφαλίσετε μια ομαλή μετάβαση για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη κατά την πώληση.
Μετά από τόση σκληρή δουλειά και επιμονή, η πώληση μιας επιχείρησης δημιουργεί πολλές νέες ευκαιρίες, αλλά και προκλήσεις.
Μέσα στον ενθουσιασμό μιας πώλησης, πολλοί επιχειρηματίες κάνουν κρίσιμα λάθη που μπορεί να τους κοστίσουν ακριβά.
Ας δούμε λοιπόν πέντε λάθη που δεν πρέπει ποτέ να κάνετε όταν πουλάτε την επιχείρησή σας για να διασφαλίσετε ότι θα έχετε τη καλύτερη δυνατή συμφωνία και θα προστατεύσετε τα συμφέροντά σας.
1. Παραμέληση της σωστής αποτίμησης
Η διεξαγωγή μιας διεξοδικής και ακριβούς αποτίμησης είναι εξαιρετικά σημαντική προκειμένου να στεφθεί με επιτυχία η πώληση μιας επιχείρησης.
Είναι απαραίτητο να έχετε μια σαφή εικόνα της αξίας της επιχείρησής σας πριν ξεκινήσετε διαπραγματεύσεις.
Το να βασίζεστε αποκλειστικά στη διαίσθησή σας ή έναν αυθαίρετο αριθμό μπορεί να οδηγήσει σε υποεκτίμηση ή υπερεκτίμηση της αξίας της επιχείρησης.
Για να αποφύγετε αυτό το λάθος, σκεφτείτε να προσλάβετε έναν εκτιμητή ή μια εταιρεία αξιολόγησης.
Μπορούν να αναλύσουν τις οικονομικές καταστάσεις, τα περιουσιακά σας στοιχεία, τη βάση πελατών και τις τάσεις του κλάδου για να καθορίσουν την εύλογη αγοραία αξία της επιχείρησής σας.
Αυτή η αποτίμηση χρησιμεύει ως σημείο αναφοράς κατά τις διαπραγματεύσεις και σας βοηθά να διασφαλίσετε ότι δεν συμβιβάζεστε με λιγότερα από αυτά που αξίζετε.
2. Τήρηση κακών οικονομικών αρχείων
Όταν πουλάτε την επιχείρησή σας, η σχολαστική τήρηση οικονομικών αρχείων είναι πρωταρχικής σημασίας. Οι αγοραστές θέλουν διαφάνεια και αξιοπιστία στα οικονομικά δεδομένα για τη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων.
Δυστυχώς, ορισμένοι επιχειρηματίες παραμελούν αυτήν την πτυχή, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε καχυποψία και αμφιβολίες από πιθανούς αγοραστές ή ακόμη και την ακύρωση συμφωνιών.
Για να αποφύγετε αυτήν την παγίδα, διατηρείστε ακριβή και ενημερωμένα οικονομικά αρχεία. Αυτό περιλαμβάνει οργανωμένες καταστάσεις λογαριασμού αποτελεσμάτων, ισολογισμούς, φορολογικές δηλώσεις και καταστάσεις ταμειακών ροών.
Βεβαιωθείτε ότι τα οικονομικά σας αρχεία ελέγχονται από μια αξιόπιστη λογιστική εταιρεία για την παροχή διασφάλισης στους πιθανούς αγοραστές. Εάν ο λογιστής σας δεν έχει εμπειρία στον προγραμματισμό εξόδων, ήρθε η ώρα να προσλάβετε έναν νέο.
Τα διαφανή οικονομικά αρχεία μπορούν να εμφυσήσουν εμπιστοσύνη στους αγοραστές και να επιταχύνουν τη διαδικασία δέουσας επιμέλειας.
3. Αγνοώντας τη δέουσα επιμέλεια
Μην βιαστείτε να συνάψετε μια συμφωνία χωρίς να κάνετε τη δέουσα έρευνα για τους υποψήφιους αγοραστές σας. Ερευνήστε τις οικονομικές τους δυνατότητες, το ιστορικό και τις προθέσεις τους για την επιχείρησή σας.
Είναι καλά χρηματοδοτούμενοι, έμπειροι και αφοσιωμένοι στη διατήρηση της κληρονομιάς της επιχείρησής σας;
Η συνεργασία με έναν αγοραστή που δεν διαθέτει τους πόρους ή την πρόθεση να διευθύνει την επιχείρησή σας με επιτυχία μπορεί να οδηγήσει σε καταστροφικό αποτέλεσμα για εσάς και τους υπαλλήλους σας.
Επιπλέον, πολλοί από τους αγοραστές είναι επαγγελματίες. Προσέξτε λοιπόν να μην τους αναλάβετε μόνοι σας! Είναι σημαντικό να λάβετε επαγγελματική βοήθεια.
4. Επιτρέποντας διαρροές αναφορικά με την πώληση
Η διατήρηση της εμπιστευτικότητας κατά την πώληση της επιχείρησής σας είναι ζωτικής σημασίας. Διαρροές ή φήμες σχετικά με την πώληση μπορεί να διαταράξουν την λειτουργία της εταιρείας.
Επιπρόσθετα, μπορεί να δημιουργήσουν αβεβαιότητα μεταξύ των εργαζομένων, των προμηθευτών και των πελατών, και ενδεχομένως να βλάψουν την αξία της επιχείρησης.
Για να διαφυλάξετε την εμπιστευτικότητα, περιορίστε τις πληροφορίες που διαρρέουν στους υπαλλήλους σας. Ένας επενδυτικός τραπεζίτης ή ο μεσίτης της επιχείρησής σας μπορεί να σας βοηθήσει να διαχειριστείτε την πτυχή του απορρήτου της πώλησης.
5. Παραμέληση ενός καλά δομημένου exit plan
Η πώληση της επιχείρησής σας δεν αφορά μόνο την ίδια τη συναλλαγή. Πρόκειται για τη διασφάλιση ομαλής μετάβασης για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Η παραμέληση ενός καλά δομημένου σχεδίου εξόδου μπορεί να οδηγήσει σε χάος, διαφωνίες και απώλεια αξίας.
Πριν ξεκινήσετε τις διαπραγματεύσεις, έχετε σε ισχύ ένα σαφές σχέδιο εξόδου. Αυτό το σχέδιο θα πρέπει να περιγράφει το χρονοδιάγραμμα, τις ευθύνες και τις προσδοκίες για όλα τα μέρη, συμπεριλαμβανομένων των εργαζομένων, των προμηθευτών και των πελατών.
Σκεφτείτε πώς θα χειριστείτε τη μετάβαση της ιδιοκτησίας, τη διατήρηση βασικών υπαλλήλων και την ενσωμάτωση της επιχείρησης στις λειτουργίες του αγοραστή.
Επιπλέον, συμβουλευτείτε νομικούς και οικονομικούς συμβούλους για να αντιμετωπίσετε τις φορολογικές επιπτώσεις, τον προγραμματισμό ακινήτων και τις στρατηγικές προστασίας περιουσιακών στοιχείων.
Τέλος, σκεφτείτε τι πρόκειται να κάνετε μετά την έξοδό σας, γιατί το να το παραμελήσετε αυτό θα μπορούσε να είναι το μεγαλύτερο λάθος σας.
Συνοψίζοντας…
Η πώληση της επιχείρησής σας μπορεί να είναι ένα γεγονός που θα αλλάξει τη ζωή σας και είναι απαραίτητο να “πλοηγηθείτε” στη διαδικασία με σύνεση.
Αποφεύγοντας αυτά τα πέντε κοινά λάθη, μπορείτε να αυξήσετε τις πιθανότητές σας για μια επιτυχημένη και κερδοφόρα πώληση.
Να θυμάστε ότι η αναζήτηση επαγγελματικών συμβουλών και καθοδήγησης από επαγγελματίες του χώρου, όπως εκτιμητές επιχειρήσεων, δικηγόρους, και οικονομικούς συμβούλους, είναι ζωτικής σημασίας σε όλη τη διαδικασία πώλησης.
Πηγή: Entrepreneur