Quality Management:Τι είναι, ποιος ο σκοπός του και παράδειγμα.

Quality Management:Τι είναι, ποιος ο σκοπός του και παράδειγμα.

Quality Management

Καθώς ανακαλύπτετε τον επιχειρηματικό κόσμο διαπιστώνετε όλο και περισσότερο πως η ποιότητα είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία και αυτή ακριβώς η ποιότητα διασφαλίζεται μέσω του Quality Management.

Η Διαχείρηση Ποιότητας αποτελεί ένα σύνολο διαδικασιών και πρακτικών που συμβάλλουν στη διασφάλιση ότι τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες σας ανταποκρίνονται ή υπερβαίνουν τις προσδοκίες των πελατών.

Περιλαμβάνει τη δημιουργία μιας κουλτούρας ποιότητας, τη συνεχή βελτίωση των διαδικασιών και τη λήψη αποφάσεων βάσει δεδομένων.

Στη σημερινή ανταγωνιστική αγορά, η διαχείριση της ποιότητας είναι απαραίτητη για εταιρείες όλων των μεγεθών και κλάδων.

Δεν εξασφαλίζει μόνο την ικανοποίηση των πελατών, αλλά βελτιώνει επίσης τη λειτουργική αποδοτικότητα, μειώνει το κόστος και ενισχύει τη φήμη του εμπορικού σήματος.

Σε αυτό το άρθρο, θα εμβαθύνουμε στον κόσμο του Quality Management, συζητώντας τη σημασία, τα οφέλη και τις βέλτιστες πρακτικές του.

Quality Management
ISO

Τι είναι το Quality Management;

To Quality Management είναι μια μεθοδική και ολοκληρωμένη προσέγγιση που καλύπτει όλες τις πτυχές των λειτουργιών μιας εταιρείας.

Από τον αρχικό σχεδιασμό και την ανάπτυξη έως την τελική παράδοση και υποστήριξη.

Πρωταρχικός στόχος της είναι να διασφαλίσει ότι η ποιότητα των προϊόντων, των υπηρεσιών και των διαδικασιών όχι μόνο ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των πελατών, στα πρότυπα του κλάδου και στις κανονιστικές απαιτήσεις, αλλά και τις υπερβαίνει.

Η διαχείριση της ποιότητας απαιτεί την εις βάθος κατανόηση των αναγκών και των προσδοκιών των πελατών και τον καθορισμό μετρήσιμων στόχων ποιότητας.

Απαιτεί επίσης τη δημιουργία και εφαρμογή αποτελεσματικών μέτρων ελέγχου της ποιότητας και μια συνεχή διαδικασία παρακολούθησης και βελτίωσης για την επίτευξη βέλτιστων αποτελεσμάτων.

Απώτερος στόχος της διαχείρισης ποιότητας είναι η συνεπής, αποδοτική και αποτελεσματική παράδοση προϊόντων και υπηρεσιών που ανταποκρίνονται στις καθορισμένες απαιτήσεις, εξασφαλίζοντας παράλληλα την ικανοποίηση και την αφοσίωση των πελατών.

Μπορούμε να διαχωρίσουμε τα βασικά στοιχεία της διαχείρισης ποιότητας σε αυτές τις 4 κατηγορίες:

  • Σχεδιασμός ποιότητας: Το βήμα αυτό περιλαμβάνει τον προσδιορισμό των σχετικών προτύπων ποιότητας για το έργο και την εκπόνηση στρατηγικών για την εκπλήρωσή τους.
  • Βελτίωση της ποιότητας: Αυτό το στοιχείο περιλαμβάνει την πραγματοποίηση σκόπιμων αλλαγών σε μια διαδικασία για την ενίσχυση της αξιοπιστίας ή της σταθερότητας του αποτελέσματος.
  • Έλεγχος ποιότητας: Το στοιχείο αυτό περιλαμβάνει μια συνεχή προσπάθεια για τη διατήρηση της αξιοπιστίας και της συνέπειας μιας διαδικασίας για την επίτευξη του επιθυμητού αποτελέσματος.
  • Διασφάλιση ποιότητας: Η κατηγορία αυτή περιλαμβάνει τις συστηματικές και προγραμματισμένες ενέργειες που απαιτούνται για την παροχή επαρκούς αξιοπιστίας, διασφαλίζοντας ότι μια συγκεκριμένη υπηρεσία ή προϊόν συμμορφώνεται με τις καθορισμένες απαιτήσεις.

Ποιος είναι ο σκοπός του;

Ο θεμελιώδης στόχος της διαχείρισης ποιότητας είναι να εγγυηθεί ότι κάθε μέλος ενός οργανισμού εργάζεται συλλογικά για τη βελτίωση των διαδικασιών, των προϊόντων, των υπηρεσιών και της κουλτούρας του, με αποτέλεσμα τη μακροπρόθεσμη επιτυχία μέσω της ικανοποίησης των πελατών του.

Η διαδικασία διαχείρισης της ποιότητας είναι ένα σύνολο αρχών που δημιουργούνται από μια ομάδα για να διασφαλιστεί ότι τα προϊόντα και οι υπηρεσίες που προσφέρουν ανταποκρίνονται σε συγκεκριμένα πρότυπα ή είναι κατάλληλα για έναν συγκεκριμένο σκοπό.

  • Η διαδικασία αρχίζει όταν ο οργανισμός καθορίζει στόχους ποιότητας σε συμφωνία με τον πελάτη.
  • Στη συνέχεια, περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο θα αξιολογούνται οι στόχοι, λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα για την αξιολόγηση της ποιότητας, εντοπίζει τυχόν προβλήματα ποιότητας που ανακύπτουν και δρομολογεί βελτιώσεις.
  • Το τελικό στάδιο περιλαμβάνει την αναφορά του συνολικού επιπέδου ποιότητας που έχει επιτευχθεί. Η διαδικασία διασφαλίζει ότι τα προϊόντα και οι υπηρεσίες της ομάδας ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των πελατών.

Αρχές Quality Management

Quality Management
Quality Management Principles

Υπάρχουν διάφορες αρχές της διαχείρισης ποιότητας που υιοθετεί το Διεθνές Πρότυπο για τη Διαχείριση Ποιότητας.

Οι αρχές αυτές χρησιμοποιούνται από την ανώτατη διοίκηση για να καθοδηγήσουν τις διαδικασίες ενός οργανισμού προς την κατεύθυνση της βελτίωσης της απόδοσης και περιλαμβάνουν:

1. Εστίαση στον πελάτη

Η πρωταρχική εστίαση κάθε οργανισμού θα πρέπει να είναι η ικανοποίηση και η υπέρβαση των προσδοκιών και των αναγκών των πελατών.

Όταν ένας οργανισμός μπορεί να κατανοήσει τις τρέχουσες και μελλοντικές ανάγκες των πελατών και να τις ικανοποιήσει, αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αφοσίωση των πελατών, η οποία με τη σειρά της αυξάνει τα έσοδα.

Η επιχείρηση είναι επίσης σε θέση να εντοπίζει νέες ευκαιρίες πελατών και να τις ικανοποιεί. Όταν οι επιχειρηματικές διαδικασίες είναι πιο αποτελεσματικές, η ποιότητα είναι υψηλότερη και περισσότεροι πελάτες μπορούν να ικανοποιηθούν.

2. Ηγεσία

Η καλή ηγεσία έχει ως αποτέλεσμα την επιτυχία ενός οργανισμού.

Η κορυφαία ηγεσία δημιουργεί ενότητα και σκοπό μεταξύ του εργατικού δυναμικού και των μετόχων.

Η δημιουργία μιας ακμάζουσας εταιρικής κουλτούρας παρέχει ένα εσωτερικό περιβάλλον που επιτρέπει στους εργαζόμενους να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους και να συμμετέχουν ενεργά στην επίτευξη των στόχων της εταιρείας.

Οι ηγέτες πρέπει να εμπλέκουν τους εργαζόμενους στον καθορισμό σαφών οργανωτικών στόχων και σκοπών.

Αυτό παρακινεί τους εργαζόμενους, οι οποίοι μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά την παραγωγικότητα και την αφοσίωσή τους.

3. Δέσμευση των ανθρώπων

Η συμμετοχή του προσωπικού είναι μια άλλη θεμελιώδης αρχή.

Η διοίκηση εντάσει το προσωπικό στη δημιουργία και την παροχή αξίας, είτε πρόκειται για προσωπικό πλήρους ή μερικής απασχόλησης, είτε για εξωτερικούς συνεργάτες, είτε για εσωτερικό προσωπικό.

Ένας οργανισμός θα πρέπει να ενθαρρύνει τους εργαζόμενους να βελτιώνουν συνεχώς τις δεξιότητές τους και να διατηρούν τη συνέπεια.

Αυτή η αρχή περιλαμβάνει επίσης την ενδυνάμωση των εργαζομένων, τη συμμετοχή τους στη λήψη αποφάσεων και την αναγνώριση των επιτευγμάτων τους.

Όταν οι άνθρωποι εκτιμώνται, εργάζονται στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους, επειδή αυτό ενισχύει την αυτοπεποίθηση και τα κίνητρά τους.

Όταν οι εργαζόμενοι εμπλέκονται πλήρως, τους κάνει να αισθάνονται ενδυναμωμένοι και υπεύθυνοι για τις πράξεις τους.

4. Προσέγγιση της διαδικασίας

Η απόδοση ενός οργανισμού είναι κρίσιμη σύμφωνα με την αρχή της προσέγγισης της διαδικασίας.

Η αρχή της προσέγγισης δίνει έμφαση στην επίτευξη αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας στις οργανωτικές διαδικασίες.

Η προσέγγιση συνεπάγεται την κατανόηση ότι οι καλές διαδικασίες οδηγούν σε βελτιωμένη συνέπεια, ταχύτερες δραστηριότητες, μειωμένο κόστος, απομάκρυνση των αποβλήτων και συνεχή βελτίωση.

Ένας οργανισμός ενισχύεται όταν οι ηγέτες μπορούν να διαχειρίζονται και να ελέγχουν τις εισροές και τις εκροές ενός οργανισμού, καθώς και τις διαδικασίες που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή των εκροών.

5. Συνεχής βελτίωση

Κάθε οργανισμός θα πρέπει να καταλήξει σε έναν σαφή στόχο για να συμμετέχει ενεργά στη συνεχή βελτίωση.

Οι επιχειρήσεις που βελτιώνονται διαρκώς βιώνουν βελτιωμένη απόδοση, οργανωτική ευελιξία και αυξημένη ικανότητα να αγκαλιάζουν νέες ευκαιρίες.

Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να είναι σε θέση να δημιουργούν συνεχώς νέες διαδικασίες και να προσαρμόζονται σε νέες καταστάσεις της αγοράς.

6. Λήψη αποφάσεων βάσει αποδείξεων

Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να υιοθετούν μια τεκμηριωμένη προσέγγιση στη λήψη αποφάσεων.

Οι επιχειρήσεις που λαμβάνουν αποφάσεις με βάση επαληθευμένα και αναλυμένα δεδομένα έχουν καλύτερη κατανόηση της αγοράς.

Είναι σε θέση να εκτελούν εργασίες που παράγουν τα επιθυμητά αποτελέσματα και να δικαιολογούν τις προηγούμενες αποφάσεις τους.

Η τεκμηριωμένη λήψη αποφάσεων είναι ζωτικής σημασίας για την κατανόηση των σχέσεων αιτίου-αποτελέσματος των διάφορων ζητημάτων και για την εξήγηση πιθανών ακούσιων αποτελεσμάτων και συνεπειών.

7. Διαχείριση σχέσεων

Η διαχείριση σχέσεων αφορά τη δημιουργία αμοιβαία επωφελών σχέσεων με τους προμηθευτές και τους λιανοπωλητές.

Τα διάφορα ενδιαφερόμενα μέρη μπορούν να επηρεάσουν την απόδοση μιας εταιρείας.

Ο οργανισμός θα πρέπει να διαχειρίζεται σωστά τη διαδικασία της αλυσίδας εφοδιασμού και να προωθεί τη σχέση μεταξύ του οργανισμού και των προμηθευτών του για τη βελτιστοποίηση του αντίκτυπού τους στην απόδοση της εταιρείας.

Όταν ένας οργανισμός διαχειρίζεται καλά τις σχέσεις του με τα ενδιαφερόμενα μέρη, είναι πιο πιθανό να επιτύχει βιώσιμη επιχειρηματική συνεργασία και επιτυχία.

Παράδειγμα

Quality Management
Kanban System Implementation Toyota

Ένα υποδειγματικό παράδειγμα σπουδαίας διαχείρισης ποιότητας είναι η εφαρμογή του συστήματος Kanban από την Toyota Corporation.

Το Kanban είναι ένα σύστημα ελέγχου αποθεμάτων που αναπτύχθηκε από τον Taiichi Ohno για να δημιουργήσει ορατότητα τόσο για τους προμηθευτές όσο και για τους αγοραστές.

Σκοπός του είναι να συμβάλλει στον περιορισμό της έξαρσης των πλεοναζόντων αποθεμάτων στη γραμμή παραγωγής σε κάθε δεδομένη χρονική στιγμή.

Η Toyota χρησιμοποίησε την εν λόγω ιδέα για να εκτελέσει το σύστημα Just-in-Time (JIT), το οποίο βοηθά στην ευθυγράμμιση των παραγγελιών πρώτων υλών από τους προμηθευτές απευθείας με τα προγράμματα παραγωγής.

Η γραμμή συναρμολόγησης της Toyota αύξησε την αποδοτικότητά της αφού η εταιρεία λάμβανε μόλις τόσα αποθέματα στα χέρια της, ώστε να ικανοποιεί τις παραγγελίες των πελατών όταν αυτές δημιουργούνταν.

Συμπερασματικά το Quality Management είναι κρίσιμη πτυχή της λειτουργίας μιας επιτυχημένης επιχείρησης.

Πρόκειται για τη διασφάλιση ότι κάθε διαδικασία, προϊόν και υπηρεσία είναι σταθερά κορυφαία.

Και γιατί είναι τόσο σημαντικό αυτό το κομμάτι;

Επειδή στο τέλος της ημέρας, η ικανοποίηση των πελατών σας είναι αυτό που οδηγεί την επιχείρησή σας προς τα εμπρός.

Οι πελάτες απαιτούν προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής ποιότητας και είναι στο χέρι σας να τα παρέχετε.

Με την εφαρμογή αποτελεσματικών πρακτικών διαχείρισης ποιότητας, μπορείτε να διασφαλίσετε ότι οι πελάτες σας λαμβάνουν πάντα το καλύτερο.

Γεγονός που οδηγεί σε αυξημένη αφοσίωση, καλύτερη φήμη της εταιρείας και τελικά, μεγαλύτερη επιτυχία για την επιχείρησή σας!

Πηγές: Corporate Finance Institute, Investopedia

Τελευταία Νέα

Κατεβάστε την εφαρμογή μας